globális felmelegedés
Ez drámai elmozdulást jelent az elektromos autók piacán, mert a BYD már nemcsak kihívója a Teslának, hanem legyőzője. A kínai vállalat működési modellje, agresszív terjeszkedési stratégiája - technológiai újítások kíséretében – meghozta a sikert.
A kínai autógyártó 416 388 BEV-t szállított le 2025 első negyedévében, ami jelentősen meghaladta a Tesla által eladott 336 681 darab autót ugyanebben az időszakban. Az előző negyedévben is hasonló volt a képlet: a BYD 2024 utolsó három hónapjában 595 413-at, a Tesla pedig 495 570 elektormos járművet adott el. A különbség köztük jelentős, a Tesla szemszögéből talán nyomasztó is: az utolsó mért évnegyedben a kínai márka 23,7, az előzőben pedig 20,1 százalékkal több autót adott el, mint az addig piacvezető amerikai vállalat.
Először 2023 utolsó negyedévében történt meg, hogy a BYD eladásokban lekörözte a Teslát, de a következő negyedévben változott a trend, az utóbbi picit több autót adott el az előbbinél. A tavaly év egészét tekintve is a Tesla vitte el a pálmát: 1 789 226 adott el, szemben a BYD 1 764 992 darabszámával. Ez előny azonban csak leheletnyi, 1,4 százalékos volt.
A Tesla és a BYD libikókázása azonban szemlátomást megállt, a Counterpoint Research intézet elemzése szerint az utolsó két negyedév már valódi trendfordulót jelent a BYD javára, és ez a tendencia marad az év hátralévő részében, a BYD rendre meg fogja előzni a Teslát, vagyis a trónkövetelő elfoglalta a trónt.
Counterpoint Research előrejelzése szerint az idei év egészében a BYD első ízben fogja megelőzni amerikai riválisát. A BYD 15,7, a Tesla pedig 15,3 százalékot fog kihasítani a globális BEV-tortából. Utánuk következik majd kínai Geely 7,5, majd a Volkswagen csoport 7,1 és az SGMW (SAIC-GM-Wuling) vegyesvállalat 4,7 százalékkal. A többiekre együttvéve jut a 49,7 százalékos világpiaci részesedés.
A Counterpoint Research elemzői szerint az idei év mérföldkő a pont húsz éve alapított BYD történetében. Ez a trendforduló a kínai óriásvállalat agresszív terjeszkedését tükrözi, amelyet a BEV technológiában betöltött vezető szerepe és vertikálisan integrált termelési modellje tesz lehetővé, amelyhez hozzájön az erőteljes pekingi kormányzati támogatás is.
A BYD felemelkedésének számos kulcsfontosságú tényezője közé sorolandó például a nemrégiben bemutatott ultragyors töltőrendszer, amely jelentős ugrást jelent az elektromos autók töltési teljesítményében. A rendszer 1000 V-os elektromos architektúrája 10C-s töltés tesz lehetővé, vagyis az akkumulátor kapacitásának tízszeresével lehet tölteni az autót. Innováció a technológiához használt szilícium-karbid chipek és a cég által szabadalmaztatott Blade Battery akkumulátoros technológia is.
Az ezer voltos töltési architektúra elnagyolva azt jelenti, hogy öt perc alatt 400 kilométeres hatótávolságra elegendő töltés lehet beszuszakolni az akkumulátorba, míg a Tesla Superchargerével 10 perc töltés után legfeljebb 275 kilométert lehet megtenni. Abhik Mukherjee, a Counterpont kutatási elemzője szerint ez a technológiai ugrás várhatóan jelentősen enyhíti a fogyasztók aggodalmait a töltési idővel kapcsolatban, a „töltési szorongás” csillapodása pedig az elektromos járművek elterjedését vonja maga után.
Amikor a BYD-Tesla párharcának alakulásáról beszélünk, nem szabad figyelmen kívül hagyni a piaci és politikai hátteret sem. A BYD úgy körözte le a Teslát, hogy nincs gyára az Egyesült Államokban, és nem exportál oda autókat, miközben a Teslának van egy gigagyára Kínában, ahonnan szerte a világba teríti a járműveit.
A Tesla trónfosztásában nyilvánvalóan komoly szerepet játszott az, hogy az utobbi hónapokban a világ számos szegletében, de elsősorban Európában és az Egyesült Államokban jelentős mértékben csökkentek a Tesla eladásai, amit elemzők a vállalatvezető, Elon Musk ellentomdásos és sokat bírált politikai szerepvállalásával, a nyugat-európai országoknak való „beszólogatással” magyaráznak.
Az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi háború eszkalálódása és a kínai elektromos járművek alkatrészeire kivetett vámok növekedése is leginkább a Teslának fáj, fennakadásokat fog okozni az ellátási láncában. A BYD életében ez nem jelent számottevő változást.
Liz Lee, a Counterpoint társigazgatója szerint Elon Musk öngólt lőtt, és ez a helyzet nagy lehetőség kínál a BYD számára. Ha a vállalat beváltja a gyorstöltési ígéreteit, ez fordulópontot lesz a BYD és általában véve a kínai BEV szegmens történelmében.
A BYD sikerében egyértelműen közrejátszott a vállalalat teljesen egyedülálló vertikális integrációja is: nem külső fuvarozókra hagyatkozik, hanem saját szállítmányozó flottát épített ki, maga gyártja az akkumulátorcsomagjait, lítiumbányákat birtokol és működtet. S van saját elektromosjármű-biztosítója is, amely lefedi a teljes ellátási láncot.
Mindez teljesen zárt termelési láncot eredményez, amely hatékonnyá teszi a végpontok közötti termelésirányítást. A BYD ezáltal tud árban is versenyképes járműveket kínálni az árrés megtartásával, s közben tovább erősíti a piacvezető pozícióját, folytatja a globális terjeszkedést.
A BYD felemelkedése nemcsak a Tesla számára jelent kihívást, hanem globális autóipari elmozdulást jelez előre. Számolnunk kell azzal, hogy a kínai gyártók egyre inkább diktálják az iramot az innovációban és megadják a BEV-szegmens fejlődési ütemét is.