fejlesztés

Minden korábbinál modernebb padlólemezt kapnak a Toyota haszonjárművei

2019.09.27.

391 millió dolláros beruházással készíti fel a korszakváltásra texasi gyártóüzemét a Toyota. Ennek eredményeként két éven belül érkezik a pickupok új, közös padlólemeze.

Fejlett gyártástechnológiai rendszerek bevezetésével útnak indítja F1-es platform-programját a Toyota: a következő négy év során közös padlólemezre helyezi át platós kisteherautóit az autógyártó. Egyelőre nem tudni bizonyosan, a változás érinti-e a Hiluxot, és ha igen, mikor.

A következő generációs Tundra és Tacoma modellek közös műszaki alapokra épülnek majd, írta még áprilisban az Automotive News folyóirat, megemlítve, hogy a későbbiekben a Toyota más, világszerte forgalmazott pickupjai (azaz a Hilux) is megkapják majd ezt a rendkívül modern, új generációs platformot. Mostanra ez a terv valósággá vált: a Toyota 391 millió dollárt (118,6 milliárd forint) különített el arra, hogy modernizálja a 16 évvel ezelőtt alapított Toyota Motor Manufacturing Texas (TMMTX) üzem alvázas teherjármű gyártósorát.

A TMMTX megnyitása egybeesett a második generációs Tundra pickup piacra lépésével, amelyet a márka egy magas beosztású vezetője a „Toyota ötvenéves észak-amerikai jelenlétének legnagyobb jelentőségű modellbevezetésének” nevezett. A márka 2008 óta kizárólag itt gyártja a Tundra nehéz pickupot, 2011-ben pedig a középkategóriás Tacoma modellt is ide költöztette, így az Egyesült Államokban kizárólag itt készít platós haszonjárművet. Az üzem éves kapacitása mintegy 240 ezer jármű, amely hozzávetőlegesen fele-fele részben oszlik meg a két típus között. A vállalat további 160 ezer Tacoma modellt épít Mexikó legészakibb és legnyugatibb részén, Alsó-Kaliforniában.

A vállalat egyelőre nem közölt részleteket a közös F1 platform paramétereiről. Az bizonyos, hogy alkalmazásával számottevően csökken majd a modellfejlesztés időigénye, illetve költségei: a Toyota 2021-ben készül piacra bocsátani az új generációs Tundrát, majd két évvel később válik aktuálissá a Tacoma modellváltása.

Amint egységes műszaki alapokra kerül a két típus, a gyártás is egyszerűbbé válik, bár az eltérő méretosztályok és az észak-amerikai piacon szükséges, nagyszámú modellvariáció miatt jelenleg így is 37 különböző hajtáslánc-, illetve fülkekonfigurációról beszélhetünk.

A Japánban és több ázsiai piacon is forgalmazott Hiace új generációjának tervezése során már felhasználták a TNGA önhordó padlólemez-családdal szerzett tapasztalatokat, így valószínűsíthető, hogy az F1 platform is biztonságosabb, stabilabb, takarékosabb lesz, mint a jelenleg alkalmazott alvázas szerkezetek. Ami a takarékosságot illeti, arra egyéb lehetőségek is kínálkoznak: az már a platform érkezésének áprilisi bejelentésekor valószínű volt, hogy a Toyota globális felelősségvállalásával összhangban bevezetnek valamilyen szintű villamosítást.

Akár a cégcsoport specialitásának számító hibrid hajtásláncok, akár tisztán villanymotoros hajtás kerül a pickupokba, jelentősen javulni fog a modellcsalád emissziós besorolása. Egy alvázas haszonjármű egyébként az akkumulátoros elektromos hajtás ideális befogadó alanya lehet: nem okoz problémát az akkumulátorok elhelyezése, a jármű funkcionalitását nagyban javítja a villanymotor azonnal jelentkező, jelentős forgatónyomatéka, a hatótávolság pedig a jellemzően rövid vagy közepes napi futásteljesítmény mellett nem olyan mértékű akadályozó tényező, mint egy családi szedán vagy szabadidőjármű esetén. Mégis valószínűbb, hogy a Toyota és a Lexus felső kategóriás személyjárműveiben szolgálatot teljesítő hibrid hajtásláncok valamelyikét fogják a haszonjárművekhez adaptálni. Ez teret nyitna az elektromos összkerékhajtás bevezetése előtt is, ami tovább csökkentené a járművek tömegét és energiafogyasztását.

A legfontosabb kérdés – és nem csak az európai piac felől nézve – azonban az, hogy valóban kiterjesztik-e az új platformot a Toyota globális haszonjármű-kínálatára, és ha igen, milyen formában. A világ 170 országában forgalmazott Hiluxból ugyanis kis híján másfélszer annyit, évente közel 550 ezer darabot adnak el, mint a Tacomából és a Tundrából együttvéve (mintegy 400 ezer jármű.) A valódi méretgazdaságossághoz tehát a trió (a márka negyedik pickupja, a platós Land Cruiser J79 elterjedését és darabszámait tekintve egyaránt marginális jelentőséggel bír ebből a szempontból) legkisebb tagját, a világ 14. legnépszerűbb gépjárművének számító Hiluxot is érdemes lenne átállítani erre a platformra. Ha ez megvalósul, az újra valószínűsíti a hibrid hajtáslánc bevezetését, hiszen csak ez jelenthet általánosan elfogadható középutas megoldást az észak-amerikai és délkelet-ázsiai haszonjármű-piacokon kedvelt nagy szívó benzinmotorok és az Európában jelenleg egyeduralkodó dízelmotorok között a kategóriában.

 

Technikai adatok:

  Hilux (EU) Tacoma Tundra
Hosszúság (mm) 5330 5392/5728 5814/6294
Szélesség (mm) 1800/1835 1910 2029
Magasság (mm) 1795 1793 1925/1930/1935
Tengelytáv (mm) 3085 3236/3571 3701/4181
Platóhossz (mm) 2315/1810/1525 1872/1537 2435/1956/1648
Motor típusa dízelmotor benzinmotor benzinmotor
Lökettérfogat (l) 2,4 2,7/3,5 4,6/5,7
Teljesítmény (LE) 150 159/278 310/381
Forgatónyomaték (Nm) 400 244/359 443/544

 

Fotók: Toyota Europe, Toyota USA

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.02
Használttesztünk főszereplője tipikusan olyan autó, ami mára vagy nem létezik, vagy végletekig....
2025.02.02
A Philadelphiában lezuhant repülő utasai mellett az utcán tartózkodók között is van halálos....
2025.02.02
Éveken belül kötelezővé tennék az automatikusan, manuális beavatkozás nélkül vészfékező sofőrsegéd....
2025.02.02
Heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe:Bolond egy időjárás. ..
2025.02.02
Bemutatta a 2025-ös esztendő modellpalettájának legújabb típusait a Harley-Davidson – jelentette be....
2025.02.02
A közlemény szerint elkészült a MÁV-csoport éves riportja, amely a 2024-es év közlekedési....
2025.02.02
A ComparetheMarket nevű ausztrál internetes elemző cég a Google Trends adatait értelmezve idén is....
2025.02.02
Nem mindennapi látványt nyújtott a piros Lada 2105-ös a mellette futó állatokkal. ..
2025.02.02
A jubileumi példány kanyonbarna színű, GLX felszereltségű S-CROSS Franciaországba kerül új....
2025.02.02
A ködben is csak 140-ig lassított, nem csoda, hogy hatalmas baleset lett a hajsza vége. ..