Hyundai IQNIQ 5

Minden, amit az új, brutális, driftelő elektromos Hyundai-ról tudni érdemes

2023.07.18.

A Hyundai IONIQ 5 N a Goodwoodi Sebességfesztiválon tartotta világpremierjét, új mércét állítva a nagyteljesítményű elektromos járművek és a vezetési élmény terén.

A Hyundai IONIQ 5 N – az N sportmárka első tisztán elektromos nagyteljesítményű típusa – az angliai Nyugat-Sussex megyében, a Goodwoodi Sebességfesztiválon tartotta világpremierjét. Az IONIQ 5 N az N márka elektromos jövőjének az első lépcsője, amely új lehetőséget kínál a sportos vezetésért rajongó ügyfelek számára, hogy közúton és versenypályán egyaránt villamosítsák autózás iránti szenvedélyüket.

Az új modellel folytatódik a Hyundai azon hagyománya, hogy egymással párhuzamosan kínál kiváló minőségű mobilitási megoldásokat és vezetőközpontú N modelleket. Az N márka 2014-ben tért vissza a rali világbajnokságba, majd azt ezt követően elért, számos bajnoki cím olyan győztes génekkel vértezte fel a Hyundai márkát, amely a nagyteljesítményű N modellekben ölt testet. Ez a lendület most a villamosítással folytatódik, amint a díjnyertes E-GMP platformra épülő IONIQ 5 tökéletes kiindulási alapot biztosít az N márka első nagyteljesítményű elektromos modelljéhez.

Az IONIQ 5 N az alapmodell elektromos, globális moduláris platformját (E-GMP) az N márka motorsportból származó technológiáival és a villamosított „gördülő laboratóriumokon” (pl. RM20e, RN22e és N Vision 74) keresztül szerzett tapasztalatával kombinálta. Ennek köszönhetően a legteljesebb mértékben kiaknázhatták az elektromos járműben rejlő teljesítmény-tartalékokat, és biztosították, hogy az maradéktalanul megvalósítsa az N márka három teljesítmény-oszlopát: a kanyarbetyár viselkedést, a versenypálya-alkalmasságot, és a mindennapi használati értéket.

Az N Drift Optimalizáló funkció számos járműfunkció valós idejű szenzoradatok alapján történő, összehangolt vezérlésével tartja fenn a driftszöget. Az integrált Torque Kick driftfunkció a belső égésű motorral szerelt, hátsókerék-hajtású autóknál alkalmazott kuplungrúgást szimulálja olyan helyzetekben, ahol a drift gyorsabb indítására van szükség. A funkciót a kifinomult elektronikus vezérlő technológia teszi lehetővé.

Az N Nyomatékelosztás funkció a hajtóerő első és hátsó tengely közötti eloszlását variálja szabadon, 11 beállítható fokozatban. A hátsó tengelyen elektronikus részlegesen önzáró differenciálmű (e-LSD) segít optimalizálni a kanyarvételi képességet, az irányíthatóságot. A kiegészítő kerékszenzorok, valamint a fokozott mértékű csillapítást biztosító, megnövelt méretű lengéscsillapítók alkalmazásának köszönhetően az elektronikusan szabályozott felfüggesztés szélesebb menetdinamikai tartományt fed le.

A versenypálya-alkalmasságot továbbfejlesztett teljesítmény-elektronikai rendszer, hatékonyabb akkumulátor-hűtés, valamint N Brake Regen fékenergia-visszanyerés fokozza.

A Hyundai N nagyteljesítményű elektromos járművét számos műszaki fejlesztés emeli magasabb szintre. A villanymotorok maximális fordulatszáma eléri a 21 000/percet; a legnagyobb teljesítmény az N Grin Boost funkciót aktiválva 478 kW / 650 LE. Ezt az a kétfokozatú, nagyobb hatásfokú inverter teszi lehetővé, amely fokozott teljesítményt nyer ki az új, 84 kWh kapacitású akkumulátorból.

A versenypálya-használatot számos exkluzív funkció támogatja. Az N Grin Boost 10 másodpercre megnöveli a motorteljesítményt, így fokozva a gyorsítóképességet, míg az N Rajtautomatika három fokozatban szabályozott tapadással biztosítja a lehető legdinamikusabb rajtot, így a vezető a profi autóversenyzőkhöz hasonlóan indulhat el álló helyzetből. A Track SOC (Versenypálya töltöttségi szint) automatikusan kiszámítja a körönkénti energiafelhasználást.

Az N Race funkcióval az elektromos modell még inkább alkalmassá tehető a tartós versenypálya-használatra: ilyenkor a pilóta közvetlenebb módon befolyásolhatja az autó energia-felhasználását. Az N Race a motorsportból átemelt szemléletet alkalmazva a legteljesebb mértékben mozgósítja a rendszer teljesítmény-tartalékait, ezzel az elképzelhető legjobb köridőket biztosítva. A beállítások ilyen szintű módosításához a hagyományos hajtásláncok esetében szerelőkre és speciális eszközökre volna szükség, az IONIQ 5 N vezetője azonban néhány gombnyomással áthangolhatja autóját.

Az IONIQ 5 N a Hyundai legnagyobb teljesítményű fékrendszerét alkalmazza. Az N fékek elöl 400 mm-es tárcsákat alkalmaznak négydugattyús monoblokk nyergekkel, míg hátul 360 mm-es féktárcsákat találunk. Ezek a fékek új fejlesztésű, kistömegű anyagokból épülnek fel, hatékony hűtésükről optimalizált légáramlás gondoskodik. Ezen túlmenően, míg a fékenergia-visszanyerő (regeneratív) rendszert általában az energiafelhasználás csökkentésére szokás alkalmazni, az IONIQ 5 N esetében úgy értelmeztük újra a működését, hogy jobb lassítóképességet biztosítson. A regeneratív fékrendszer a fékerő elsődleges forrása, amihez szükség esetén a mechanikus fékek is hozzájárulnak, így versenypálya-használat esetén sem kell tartani a fékrendszer fáradásától.

Mindennapi használatra alkalmas sportautóként az IONIQ 5 N magával ragadó váltási érzetet és abból fakadó, érzelemdús vezetési élményt kínál, köszönhetően az integrált N e-shift és N Active Sound + funkcióknak. Az N e-shift jóvoltából a vezető maga szabályozhatja a teljesítménykifejtést, míg az N Active Sound + rendszer az elektromos járművekre jellemző, futurisztikus hangzás mellett a belső égésű motorral szerelt sportautók motor-, illetve kipufogóhangját is képes szimulálni, így fokozva a vezetés élményét. Ez a két rendszer együtt olyan, a belső égésű motorral szerelt autóktól megszokott hanghatásokat, illetve terhelésváltásokat biztosít, amelyek még intenzívebbé teszik a vezetés élményét.

A sportos vezetők gyakran kritizálják az elektromos járműveket, mert azok nem biztosítanak kellő visszajelzést pilótájuknak. A Hyundai N mérnökei ezért fejlesztették ki az N Active Sound +, illetve N e-shift rendszereket, hogy részletgazdag visszajelzést biztosítva segítsék elő az IONIQ 5 N még pontosabb irányítását. Az N márka kiemelt hangsúlyt fektet a teljesítmény pontos adagolhatóságára, ezért az N Active Sound + eltér az elektromos járművekhez korábban kidolgozott hanghatásoktól.

Az N modell karosszériájának arányaiban is eltér az alapkivitelű IONIQ 5-től. 20 mm-rel alacsonyabb, a szélesebb abroncsok miatt a kerékíveknél 50 mm-rel szélesebb, a modell hosszúsága pedig 80 mm-rel nőtt, köszönhetően a hangsúlyosabb diffúzornak.

Ezt a hatást erősítik a kiemelkedő rugózási komfortot és vezethetőséget biztosító, versenypályán is kiválóan tapadó, 275/35 R21 méretű Pirelli P Zero abroncsokkal szerelt, 21 colos kovácsolt alumínium keréktárcsák is.

Az IONIQ 5 N középkonzolját megint csak a versenypálya-használatra optimalizálták: az eltolható kartámasz mellett térdpárnázatot, valamint sípcsontvédő elemet is kapott. A padlókonzol meghosszabbítása merevebbé teszi a szerkezetet, ami ugyancsak elősegíti a sportos vezetést. A mindennapi használat követelményeit szem előtt tartva USB-C töltőaljzat, vezeték nélküli telefontöltő, valamint pohártartók is találhatók ugyanitt.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.11
Forgalomkorlátozásra kell számítani a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren február 20-tól, amikor....
2025.02.11
Hamarosan még több Bosch-fejlesztés válik elérhetővé az amerikai piacon. Ezeket a Mobility....
2025.02.11
Hanem a ázsiaiak is, ahol hatalmas kultúrája van az egyterűek és személy- vagy csomagszállító....
2025.02.11
Újra indul a rali Európa-bajnokságon (ERC) a Herczig Norbert, Ferencz Ramón kettős, amely új....
2025.02.10
Nosztalgia járat: sztorik és prospektusok a múltból. ..
2025.02.10
A legnagyobb globális autóipari csoportok is megszenvedhetik, ha az Egyesült Államok bevezeti a....
2025.02.10
Miközben néhány nappal ezelőtt az első Japánon kívüli Lexus gyár létesítéséről érkezett bejelentés....
2025.02.10
A beszámolók szerint az ÖVP (Osztrák Néppárt) és az FPÖ (Osztrák Szabadságpárt) jelenleg is tárgyal....
2025.02.10
Közeledik az igazság pillanata: március 31-én kiderül, mely autók győznek az Év Magyar Autója 2025....
2025.02.10
A jelenlegi büntetési rendszer ellen van a franciákon kívül több európai ország is.   ..