design

Milyennek képzelik a fiatalok a jövő Škodáit?

2021.02.22.

Klasszikusokat álmodott újra a Škoda fiatal designcsapata, reménykedjünk megvalósulásukban, mert tényleg szépek.

Érthető nyelven

Már a születése is romantikus, ráadásul életszerű, mert prózai esettel indult: elromlott a cseh Václav Klement kerékpárja, ezért javításra visszaküldte a német gyártónak. Postafordultával német nyelvű válaszban arra kérték, hogy írjon érthető nyelven. A 26 éves könyvárus nem írt többet, hanem hirtelen felindulásból kerékpárok javításába, majd 1894-ben gyártásba kezdett Mlada Boleslavban. Egy évvel később találkozott a közeli Turnov városában egy másik Václavval, aki éppen akkor indította önálló kerékpárgyártó vállalkozását.

Két Vaclav egy műhelyben

Találkozásuk sorszerű volt, 1895 őszén Vaclav Klement és Vaclav Laurin bérelt műhelyben kezdett Slavia kerékpárok javításába, majd gyártásába. Megbízható modelljük sikeres lett a piacon, saját üzemükben motorkerékpárokat is készítettek, a Slavia megnyerte az 1901-es Párizs-Berlin, majd a Párizs-Bécs, aztán az Exelberg, Semmering és Padova versenyt, három év alatt hatvannégyszer álltak rajthoz, és 56-szor győztek a Laurin &Klement motorok. 1905-ben a franciaországi Gordon Bennett Kupa megszerzésével a nem hivatalos világbajnoki cím is a Mladá Boleslav-i csapaté lett. A Slavia motorkerékpárok gyártási jogát megvásárolta a francia Alcyon, valamint a német Seidel és Naumann, utóbbi éppen az a vállalat volt, amelyik egykor nem foglakozott érdemben Vaclav Klement 1894-es cseh nyelven írott reklamációjával…

Megduplázták a kereket

1905-ös Voiturette automobillal új korszak kezdődött Mladá Boleslavban, sorra születtek a sikermodellek, melyek már egy új korszakot jeleztek: az 1925 előtti autók hűtőrácsán még ott díszelgett a L&K embléma is, az újabb típusokat már kizárólag Škodaként forgalmazták.

Megszületett a Popular, a Rapid, a Superb, a Spartak, az Octavia, a Felicia, a Superb, aztán ezek újkori változatai.

Több mint retró

És most ismét napirendre kerültek a régi típusnevek, többek között a legendás ralimodell, a Popular Monte Carlo, a 130 RS, a hatvanas évek álomautója, a Felicia Cabriolet, a mentőként is sikeres 1203-as és feltámasztják az ős Voiturettet is. Szóval van köztük 116 éves és jó néhány nyugdíjas korú, de műszakilag és formailag is alaposan megfiatalítva.

CAMPER

Az 1203 jelzésű modellt 1968 és 1990 között gyártották, szolgált mentőként, áruszállítóként és kisbuszként, többnyire az egykori KGST országokban. Az egykori csehszlovák transzporter legendát Daniel Hájek álmodta újra, formaterve szerint elektromos lakóautóként születne újra a klasszikus. A régi szám marad, és kap egy új nevet, vagyis 1203 CAMPER szerepel a vázlatokon.

A 31 éves formatervező főállásban felhasználói felületeket tervez a Škodának, a kisbusz vázlatait hobbiból rajzolta, méghozzá gyerekkori élmények alapján: sokat utazott az ősmodellben, mely nagyszüleié volt. A vázlatok szerint és a tervező magyarázata alapján igyekezett megtartani a régi modell jellegzetes részleteit, miközben jövőbe mutatót rajzolt, de nem akarta nagyon retrósítani sem a formát.

VOITURETTE

Teljesen autonóm és természetesen villamoshajtású modellben álmodta újra a 125 éves Laurint & Klement első autóját, a Voiturette-t Yuhan Zhang, a Škoda design csapatának munkatársa., aki turistáknak szánja a nyitott, kétszemélyes időgépet, mellyel a gyönyörű Prága romantikus utcáit lehetne bejárni.

A város és a márka összekapcsolása, valamint a márka személyautójának története volt a legfontosabb gondolatom, magyarázta Zhang.

FELICIA CABRIOLET

Az 1959-es nyitott Felicia a Škoda világsikere volt, igaz, később egy kompakt autó is használta a típusjelzést, de most ismét régi fényében ragyoghat a klasszikus, melyet Martin Leprince, a márka designrészlegének enteriőr tervezője álmodott meg, felhasználva a legújabb technológiai elemeket és megőrizve a klasszikus modell részleteit, például az egykor még amerikai autókra hajazó, de jóval szolidabb és elegánsabb fecskefarkat.

POPULAR MONTE CARLO és 130RS

Sportdiadalok fémjelzik Ljudmil Szlavov formatervező választását, a Popular és 130 RS is rali legendák, melyek jelvényeikkel is jelzik hovatartozásukat. A bolgár születésű Szlavov a Popular Monte Carlot rajzolta újra, Aymeric Chertier pedig a 130 RS Coupét, melynek fotóira még gyerekkorából emlékszik.

Mind az öt frissített változat elektromos hajtást kap és 3-as szintű önvezetést.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.02.27
Üzembe helyezték az első három szupergyors elektromos töltőállomást az olasz autósztrádák mentén.....
2021.02.27
Hamarosan megkezdődik a területszerzés, nyáron már a kivitelezési közbeszerzés is megjelenhet az....
2021.02.27
A rendszer összes kamerája autófókuszos és Full HD felbontású lesz. Az általuk készített képen az....
2021.02.27
Felborult egy gépkocsi utánfutója az M85-ös autóúton, Kapuvár és Jobaháza között, a Sopron felé....
2021.02.27
Lesodródott az úttestről, majd a vasúti sínekre hajtott egy gépkocsi Miskolc diósgyőri városrészén....
2021.02.26
Meglepő helyről érkezik az új főnök.  ..
2021.02.26
Nemrég írtunk az elektromos autókban használt lítium bányászatáról, azon belül is elsősorban a....
2021.02.26
Tsocho Peev Bulgáriából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2021.02.26
A nyolc főből  álló csoport - diplomaták és családtagjaik - a Covid-19-járvány nyomán leállított....
2021.02.26
A méltányosság elbírálása folyamatban van - írja a police.hu. ..