Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Mikor szabad dudálni? A KRESZ szerint így használhatod a kürtöt

2024.11.17.

Számtalan helyzetben nyomjuk az autó dudáját, pedig a KRESZ szerint csak ritkán szabályos a használata. Tudnivalók a dudáról Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában. 

A dudálás az autózás megszokott velejárója: dudálunk, ha elbambul az előttünk várakozó a piros lámpánál, ha valaki elállja az utat, ha valamilyen balesetveszélyes helyzetre szeretnénk felhívni a figyelmet, vagy amikor megharagudtunk egy másik közlekedőre. Néha akkor is nyomjuk a kürtöt, ha megérkezünk valaki házához, és így jelzünk neki, hogy itt vagyunk, sőt, kisebb településeken az utcán sétáló ismerősöket is szokták tülköléssel köszönteni. Az autós nászmenetben pedig kötelező a kánonban dudálás. 

Látszik, hogy rengeteg helyzetben használjuk a dudát, és biztosan tudsz még jó néhány esetet. De milyen szabályok vonatkoznak rá? És hogyan lett a kocsik része a duda? Lássuk a legfontosabb tudnivalókat!

Az autóduda története

Ahogy a korai autómobilok elkezdték benépesíteni az utcákat a 19. század végén, megjelentek a dudák is a járműveken. Kezdetben ezek a hangjelző eszközök ahhoz hasonló légkürtök voltak, amelyeket a kerékpárokon is használtak: egy gumiból készült gömböt kellett megnyomni, majd ahogy a levegő áthaladt a kürt hangszerre emlékeztető fém csövön, megszólalt a duda.

Érdekesség, hogy innen ered az autóduda jele is, a légkürt jellegzetes formáját a mai napig használják a kocsikban annak jelzésére, hogy hol kell megnyomni a dudát. 

A kürtök csak az 1900-as évek elején váltak szabványos biztonsági kiegészítővé az autókon. Aztán Oliver Lucas brit feltaláló megalkotta az első elektromos autódudát. Találmánya jelentős előrelépést hozott a közlekedésbiztonság terén, mert Lucas dudája hangos és egyértelmű jelzést adott a többi közlekedőnek. Az elektromos autóduda gyorsan népszerűvé vált, és világszerte az autó alapfelszereltsége lett. 

Az autók kürtje fontos szerepet játszik abban, hogy a forgalom résztvevői és a gyalogosok nagyobb biztonságban legyenek. Veszélyes helyzetekben egy gyors dudaszó figyelmeztethet másokat a bajra, és segíthet a balesetek megelőzésében. Mivel a szóbeli kommunikáció az utakon nem lehetséges, a dudát úgy is felfoghatjuk, mint a kommunikáció egy különleges formáját. 

Ne dudálj!

Ahogy a cikk elején felsoroltuk, az autókürtöt számtalan helyzetben használják az autósok. Pedig a KRESZ egyértelműen – bár igen szűkszavúan – fogalmaz, hogy mikor szabad dudálni: 

Hangjelzést adni csak balesetveszély esetében, a baleset megelőzése érdekében, valamint – lakott területen kívül – az előzési szándék jelzése céljából szabad.

Arról valószínűleg csak kevesen tudnak, hogy országúton simán lehetne úgy előzni, hogy előtte dudálással jelzünk. Mondjuk nincs is elterjedve ez a szokás, és bizonyára a legtöbben meglepődnének – néhányan akár meg is ijednének –, ha a mögöttük érkező sofőr rátenyerelne a dudára, mielőtt belekezd az előzési manőverbe. Bizonyára csak keveseknek jutna eszébe, hogy az előzést jelezte a másik autós, inkább azon törnék a fejüket, mi nem tetszett neki, hogy dudált. 

Fotó: Police.hu

A másik lehetőség, hogy hangjelzést akkor használjuk, amikor ezzel elkerülhető egy baleset. Szerencsére ezt sok autós alkalmazza, bár lehet, hogy ösztönösen, és nem azért, mert pontosan tudják, hogy a KRESZ megengedi. De nem is ez a lényeg, hanem a baleset megelőzése, ami sokszor sikerül is egy jó ütemben elhangzó dudaszóval. 

Minden más esetben a hangjelzés használata indokolatlan, ami szabálysértésnek minősül. És azt se felejtsük el, hogy a dudálás nem kötelező, csak lehetőség, és nem tarthat a szükségesnél hosszabb ideig.

Dudálás az új KRESZ szerint

Régóta készül már az új KRESZ, és rendszeresen kiderülnek kisebb-nagyobb részletek arról, hogy mit tartalmaz majd a teljesen átírt közlekedési szabálygyűjtemény. Például részletesen kitér majd az elektromos rollerekre, de változik az is, hogy mikor lehet használni a dudát. 

A legutóbbi információk szerint az új KRESZ megengedi majd, hogy az autósok pusztán figyelemfelhívási célból rövid ideig dudálhassanak. Ez a változás gyakorlatilag igazodik ahhoz, ahogy a sofőrök jelenleg is használják a dudát a mindennapokban. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.11.17
Kerítésnek hajtott egy traktor Balkányon, a jármű megrongált egy gázvezetéket is – jelentette az....
2024.11.17
Nagyon sportszerűen csapattársainak is megköszönte a segítséget a Hyundai magyar pilótája. ..
2024.11.17
Számtalan helyzetben nyomjuk az autó dudáját, pedig a KRESZ szerint csak ritkán szabályos a....
2024.11.17
Német rendszámú autót vezető magyar állampolgár volt a halálos áldozata annak a szombat esti....
2024.11.17
A Volvo Cars októberben 61 686 autó globális értékesítéséről számolt be, ami 3 százalékkal több,....
2024.11.17
Életre kell Batman autója tíz példányban. Az élethű prototípus káprázatos minden tekintetben, de....
2024.11.17
Hatalmas versenyben, a TCR World Tour utolsó futamán, Makaóban biztosította be harmadik bajnoki....
2024.11.16
Drámai közlekedési baleset történt péntek este az alsó-ausztriai Gänserndorf kerületben – írja a....
2024.11.16
Nem hazai pályán nyert a világ első Grand Prix győztese, a magyar Szisz Ferenc, de itthon is....
2024.11.16
Jelentősen könnyebbé vált a fizetés a helyközi járatokon. ..