Olaszország
A 2019-es olasz bűnügyi statisztikákban még mindig „előkelő” helyen állnak az autólopások. A jelenség Itália 5 régióját érinti különösen. Az ellopott autók toplistáját hazai modellek vezették tavaly is. Az első négy helyen sorrendben a Fiat Panda, a Fiat 500-as, a Fiat Punto, a Lancia Ypsilon áll. A tolvajok által legkedveltebb külföldi modell a Nissan Qashqai.
Rossz hír, hogy a lopott autók megtalálási rátája 2019-ben alig érte el a 36 százalékot, ami negatív rekordnak számít Olaszországban. Az elmúlt években még soha nem volt ilyen alacsony a felderítési arány.
ÓRÁNKÉNT 11 AUTÓ VÁLIK KÖDDÉ
A most publikált a statisztikák szerint tavaly 95.403 autót loptak el Itáliában, ami 261 kocsit jelent naponta, 11 járművet óránként. A csaknem 100 ezer ellopott gépjárműből csupán 34 ezer került vissza tulajdonosához.
Az elmúlt évben az autólopások száma kiugróan magas volt öt olasz tartományban. Campania áll a lista elején, ahol 23.554 volt az ellopott gépjárművek száma. Ezen belül kiemelkedik a tartományi főváros, Nápoly 17 000 „elkötött” kocsival. Nápoly az elmúlt egy évtized alatt egyébként is az úgynevezett „microcriminalitá”, vagyis a kisebb súlyú bűncselekmények fellegvára lett.
A második helyen a főváros tartománya, Lazio áll (17 021 lopás). A harmadikon Puglia (16 389), a negyediken Szicília (13 178), az ötödik helyen pedig Lombardia (10 013) található.
Az autótolvajok legnagyobb kedvencei a Fiat Panda (11 299), a Fiat 500-as (7 989), a Fiat Punto (6 644), a Lancia Ypsilon (4540) és a VW Golf (2,301).
AZ ELSŐ 24 ÓRA UTÁN MÁR ALIG VAN REMÉNY
Ugrásszerűen, egy év alatt 11 százalékkal nőtt a lopások száma a SUV-kategóriában (5.140). Ezen belül magasan a legtöbbet, 917 darabot Nissan Qashqai-ból loptak 2019-ben. Ez 49 százalékkal több 2018-hoz képest.
Veszélyes tendencia, hogy a megtalált autók száma folyamatosan csökken: 40 százalékról 36 százalékra esett vissza egy év alatt. Tavaly csak 34 196 sikerült visszajuttatni tulajdonosaiknak. A többi köddé vált, valószínűleg a külföldi feketepiacokra, főleg Kelet-Európába kerültek, vagy a használt alkatrészek jól jövedelmező piacán kötöttek ki.
A statisztikákból az is kiderül, hogy az első 24 óra elteltével a lopott autók megtalálásának esélye a minimálisra csökken.
Ami a megtalált autók arányát illeti, Campania (Nápoly) és Lazio (Róma) tartományokban a legsúlyosabb a helyzet. Ott 33, illetve 26 százalékos a felderítési arány. A rendőrség e két régióban szinte tehetetlen autótolvajokkal szemben. Az autólopások többségét hagyományos néhány erről elhíresült nagyvárosban követik el. Ez tavaly sem volt másként.
A 10 "PISZKOS VÁROS"
Az olasz autótolvajok fővárosa Nápoly (17.767 lopás), amit Róma (15.835) és Catania (7.441) követ. A „Piszkos 10”-ben található még Bari (6.595), Milánó (6.523), Torino (3.857), Foggia (3.437), Palermo (3 254), Caserta (2 961) és a Barletta-Andria-Trani háromszög (2 560).
Az FCA csoport márkái közül 6 is bekerült a legtöbbet lopott 10-be. Ha összeadjuk, arányaiban mennyi FIAT-ot (66.847 darab, azaz 39%), Lanciát (6%) és Alfa Romeót (5%) loptak tavaly, akkor a három hazai márka az eltulajdonított járműveknek épp a felét teszi ki.
E három márka további sajátossága, hogy visszaszerzésük aránya magasan az országos 36 százalékos átlag felett, 40-44% körül mozog. Ennél kisebb arányban kapták vissza eltűnt autójukat a Fordok (31%), Volkswagenek (28%), Renault-ok (27%), Opelek (28%), Mercedesek (21%), Audik (28%) és Smartok (27%) pórul járt tulajdonosai.
Itt kell megjegyezni, hogy Róma nem csak az eladott, hanem az ellopott Smartok számában is csúcstartó. Az Olaszországban egy év alatt ellopott Fortwo-k (801 darab) több mint fele a főváros utcáiról tűnt el.
A SUV LETT A TOLVAJOK KLEDVENCE
Ami a SUV-okat illeti, a autótolvajok között ez a szegmens lett a legnépszerűbb 2019-ben. A Nissan Qashqai mellett tömegesen lopják a többi divatkocsit is. Ezek közül is kiemelkedik a Range Rover Sport (502), a Range Rover Evoque (374), a Kia Sportage (323), a Toyota RAV 4 (321), és a BMW X3 (270).
A lopások száma ebben a szegmensben elképesztő mértékben, mintegy 85 százalékkal nőtt 2018-hoz képest. A „sport haszonjárművek” esetében ráadásul a megtalálási arány csupán 30%, jóval alacsonyabb az átlagnál. Ez azt jelenti, hogy minden 3 ellopott SUV-ból jó, ha egyet vissza tudnak szolgáltatni a tulajdonosának. A lopott autók felderítésére szakosodott olasz civil szervezet vezetője a statisztikai adatokat kommentálva úgy nyilatkozott: „A lopások száma nő, a felderítések száma csökken. Az olló vészesen nyílik. Az a tény, hogy tavaly az utcákról eltűnt gépkocsik 64 százaléka nem került elő, igazi vészhelyzetet jelez.”
A tavalyi gyászos év után a szakértők abban reménykedtek, hogy a koronavírus okozta vészhelyzeti hónapok valamelyest javulást hoznak majd a statisztikákban. Néhány hét kényszerszünet után az autótolvajok is újra aktivizálták magukat. Úgy tűnik, az idei számok csak erősítik majd a negatív tendenciákat.
Az olasz rendőrség a kevéssé hatékony felderítés miatt azt tanácsolja, hogy az autótulajdonosok szerelkezzenek fel a legmodernebb lopásgátló, illetve helymeghatározó technológiákkal. Olyan modelleket válasszanak, amelyek rendelkeznek ezekkel a megoldásokkal, illetve olyan autókereskedésekben vásároljanak, ahol ezeket a berendezéseket az alapcsomag részeként beszerelik autóikba.