Volkswagen
Sokszor reménytelen feladatnak tűnik, hogy rávilágítsunk arra, egy márkaszerviz nem csak alkatrészcserélők összessége, hanem az adott járműgyártó típusaihoz elérhető legmagasabb tudás otthona. Szélmalomharcnak tűnik lerombolni azt a téveszmét, hogy pontosan ugyanazt a munkát máshol ugyanolyan minőségben, csak olcsóbban kapjuk meg. Lehetne ezt még több oldalról megközelíteni, de most inkább elmeséljük, mi is történik egy márkaszerviz hálózatban a színfalak mögött, ahová az ügyfeleknek nincs betekintésük.
Nagyon kemény háttérmunka zajlik
A Volkswagen hazai importőre, a Porsche Hungaria most olyan exkluzív információkat osztott meg velünk, amelyek segítenek megvilágítani, hogy egy márkaszerviz hálózat, nem csak fancy autószalonokból, az ott felszolgált márkaemblémás-kakaószórásos cappuccinókból és alkatrészcserélős javításokból áll, hanem milyen költséges és kemény munka zajlik háttérben.
Minden az adatgyűjtéssel kezdődik
A XXI. század legértékesebb árucikke az adat. Adatokat kell begyűjteni és elemezni mindenről, legyen az piaci terület, műszaki kérdések, vagy éppen a meghibásodások és azok javítása. A Porsche Hungaria öt márkát (Volkswagen, Skoda, Audi, Cupra, SEAT) magába foglaló márkaszerviz hálózata világszinten monitorozza a beérkezett járművek meghibásodásait, és az azokra adott megoldások hatékonyságát.
Figyelik például, hogy adott hibajelenségre elvégzett javítás elég volt-e a hiba megszüntetéséhez, vagy esetleg további alkatrészek is érintettek voltak-e. Kellő számú eset feldolgozása után egyrészt új javítási utasítás születik az adott hibára, másrészt a gyár változtatásokat vezet be, hogy a jövőben gyártott autók már ne produkáljanak hasonló meghibásodásokat.
És a folyamat természetesen nem csak hazánkban zajlik. Illia Krisztofer, a Porsche Hungaria műszaki oktatója és oktatási koordinátora elmondta, hogy több esetben fordult már elő, hogy a Magyarországon gyűjtött adatok alapján tettek javaslatot a gyár felé, de mire ez megtörtént, Németországban már ismerték a problémát, sőt, változtattak is a gyártáson emiatt. Ennek oka, hogy a magyarnál sokkalta nagyobb német és osztrák piacon sokkal több tapasztalat is gyűlik, és az adatok mindenhonnan eljutnak a gyártóhoz.
Magas szintű belső képzések
Egy márkaszervizben való elhelyezkedéshez, pontosabban a hosszútávú, magas színvonalú munkavégzéshez nem elég a közoktatásban megszerzett autószerelői végzettség. Az importőr úgy nevezett képzési utakat hoz létre, melyek elemeit a fenti adatgyűjtés elemzési eredményei alapján kb. negyedévente frissítik is.
Nem kevés, 40 ilyen képzési út létezik. És nem csak maguk az autószerelők járnak ilyen képzésekre, de a munkafelvevők, vagy szerviztanácsadók, az értékesítők, de még az asszisztensek is. Nekünk most mégis az a legfontosabb, hogy mit és hogyan tanulnak meg belső képzéseken azok, akik végső soron az autónkhoz nyúlnak.
A képzési utak tréningekből állnak össze. Egy-egy autószerelő kollégának el kell végeznie a belső képzéseket, mielőtt egy VW-csoportos autótulajdonos járművéhez nyúlhatna. Egy hagyományos, belsőégésű motorral szerelt autókkal foglalkozó kollégának minimum 10, egy tisztán elektromos járműveket szerelő munkatársak 26 belső tanfolyamot kell sikeresen elvégeznie. Aki a szakterületének megfelelő minden belső képzésen átment és már a hálózat tagja, annak is folyamatosan kell frissítenie a tudását, ezért egy szerelő minden évben átlagosan 3 továbbképzésen vesz részt.
Nagy egyszerűsödést jelent, hogy 2025-től, amit csak lehet egységesítenek a belső oktatásban: eddig minden csoportba tartozó márka tartott saját oktatásokat. Amióta viszont közel azonos platformra épülnek a járművek (ld. például VW Golf és Skoda Octavia) lehetőség nyílt összevonásokra. Az azonos és egyre kevesebb fajta belsőégésű motor felhasználásával nem csak a gyártás költségein tud faragni a gyártó, hanem egyszerűsödik az oktatás, a javítás és persze az alkatrészgyártás és -ellátás is. Ez az oka annak, hogy konszernen belül tömeggyártásban ma már csak a 2 és 3 literes dízelmotorok találhatók meg, benzinesből pedig 1.0, 1.5 és 2.0 literes a kínálat nagy sorozatban.
Új modellek a piacon
A Porsche Hungaria oktatói bázisát jelenleg 6 ember adja. Ezek az oktatók rendszeresen vesznek részt a gyár által szervezett nemzetközi oktatásokon. Ha például egy új modell érkezik a kínálatba, még annak piaci bevezetése előtt megismerik a különleges megoldásokat, vagy műszaki újdonságokat. Hazaérkezve az oktatási anyagot magyar nyelve szerkesztik át és a hazai hálózat munkatársainak adják át a tudnivalókat. Mert az nem fordulhat elő egy márkaszervizben, hogy ha egy vadi új autó kerül be a szervizbe, ne legyen meg a megfelelő szaktudás annak javításához, kezdve a motortól egészen a karosszéria legutolsó alkatrészéig.
Innovációs és Tréning Centrum
2021 nyarán tették le az alapkövét annak az oktatási központnak, aminek 464 nap után már az avatóünnepségét tartotta a vállalat. A beruházásra azért volt szükség, mert a cég Fáy utcai telephelyén addig működő oktatási részleget egészen egyszerűen kinőtték. A 2 milliárd forintos befektetés pénzügyi hátterét a Porsche Hungaria állami és uniós források felhasználása nélkül, önerőből biztosította.
Látható tehát, hogy az importőr nem bízza a véletlenre kollégái szakmai felkészültségét. A képzéseken való részvétel költségein a márkaszervizek és az importőr megosztozik. Ennek mértéke változó, de a Porsche Hungaria a költségek legalább 80%-át vállalja, azonban van olyan, karosszériásoknak szóló képzés is, ahol a márkaszerviz költségaránya mindössze 2% körüli.
Tarhatjuk magasnak a márkaszerviz árakat, de sokat is kapunk érte
Azért citáltam ide ezeket a számokat, hogy lássuk: egy márkaszerviz életében a magas színvonal fenntartása olyan nagyságrendű pénzeket emészt fel, ami földi halandóként nehezen értelmezhető. Joggal merül fel a kérdés, hogy egy régebbi autó tulajdonosa akkor miért fizeti ugyanazt az rezsi óradíjat, mint egy korszerű autóé? Hát, nem fizeti ugyanazt, az árképzésben diverzifikál minden szerviz, a bonyolultabb, magasabb szaktudást igénylő járművekhez kapcsolódó óradíjak rendre magasabbak.
Látható, hogy a márkaszervizek és az importőr a kollégák versenyképes bérezésén túl, az infrastruktúrára, az eszközparkra, szerszámokra, segédanyagokra, műszerekre, nem utolsó sorban adókra és persze az itt részletezett oktatásra is rengeteget fordítanak. Többek között ezért magasak a márkaszervizekben alkalmazott óradíjak, cserébe minden időben az elérhető legjobb szolgáltatást képesek nyújtani ügyfeleiknek és autóiknak egyaránt.
Cikkünk a Porsche Hungaria támogatásával készült.