adatvédelem

Mi lesz személyes adatainkkal a jövő autózásában?

2022.02.03.

Fokozatosan válnak okostermékekké autóink. Az új világban az autónkkal fogunk fizetni, ami számtalan adatvédelmi aggályt is felvet.

Éppen a napokban gondolkoztam rajta, hogy 2015-ben, amikor elkezdtem autós újságíróként dolgozni, még nem láttam jönni ilyen szinten, ilyen tempóval a villanyautózás térnyerését, és a trendet, miszerint fokozatosan csinálunk okosterméket autóinkból. Pedig ez mindössze hét évvel ezelőtt volt. Akkor még nagyon futurisztikusnak, de leginkább feleslegesnek és ijesztőnek hatott, hogy még az ülésfűtésre is elő kell fizetnünk, az autónk pedig felhőn keresztül, egy éjszakai frissítés során kap extra lóerőket.

Valahogy mégis sikerült elfogadtatnia velünk ezt a „szép” új világot a Teslának, és valahol 2020 környékén zúdúlt ránk annyi bejelentés teljes digitalizációról és villanyosításról, hogy rájöjjek, ez a folyamat már megállíthatatlan. A tech cégek találtak még egy területet, ahol felhasználói adatokat gyűjthetnek, az autógyárak pedig kénytelenek engedni a nyomulásuknak, ha szeretnének értelmes, a kor elvárásainak megfelelő szintű digitális szolgáltatásokat, infotainment rendszereket szolgáltatni a vásárlóknak. Házon belül már sokaknak beletört a bicskájuk, így a külső ipari óriásokkal való együttműködés lett a kiút.

Ugyanakkor ki akar egy olyan jövőben élni, ahol még az autóink is reklámokkal dobálnak vezetés közben, az adataink pedig ki tudja, hogy hány félen járnak keresztül? Csak azért, hogy az autónk fél perccel korábban megtaláljon egy nekünk való éttermet, vagy a hangulatvilágítást a kedvünkhöz állítsa. Úgy tűnik, hogy ezt a kérdést a Porsche is felvetette, és friss sajtóanyagában kiemeli a személyes adatok védelmének fontosságát. Ez ihlette számomra is, hogy foglalkozzak a témával, ugyanis másoknál kevésbé érzem a törekvést a magánélet védelmére.

Márpedig egy német prémium autógyárra érdemes odafigyelni ebben a tekintetben, mert kevés ország van, ahol annyira fontos a magánértékek védelme, mint Németországban. Az országban, ahol még bankkártyával is csak ritkán fizetnek, nehogy lekövethetőek legyenek a költéseik. Ebbe az attitűdbe találhat közönségére a hozzáállás, ahol a Porsche zászlajára tűzi a privát adatok védelmét. Noha eddig is odafigyeltek, hogy megfeleljenek minden jogi előírásnak a magánadatok védelmében, most ennél is tovább mennek, és négylépcsős védelmet kínálnak majd.

„A jövőben nem csak a termékek és szolgáltatások minősége határozza majd meg a bizalmat, hanem a saját adataik feletti kontroll pozitív élménye is.” – tette hozzá Christian Völkel, a Porsche AG adatvédelemért felelős vezetője. „A Porsche a szabadság egyik kifejezése, egy márka azoknak, akik követik az álmaikat, és ezt a szabadságot a digitálisra forduló üzleti modellünkben is meg kell őriznünk.” Nem is lehetne jobban összefoglalni az autógyártók jövőbeli kihívásait. Ahol a márkahűséget nagyban meghatározza majd az is, hogy a digitális adatainkat mennyire védi egy-egy autógyár, ugyanis egyre többször fogunk pénzügyi tranzakciókat végezni az autónkkal.

Átlátható, egyszerű, mégis biztonságos működésre van szükség, csakúgy, ahogy megbízunk a bankunkban, vagy a platformban, amit éppen használunk. Mind több autógyár igyekszik előfizetéses rendszert bevezetni, aminek a BMW az egyik előfutára. Nálunk már elérhetőek bizonyos funkciók, amiket beszereltek ugyan az autókba, de csak előfizetéses rendszerrel aktiválhatóak. Most még csak az ülésfűtés vagy a kormányfűtés, amiért elég csak a téli hónapokban fizetni, de a fizetős lista még hosszan elhúzódhat a jövőben, akár biztonsági funkciókkal.

Mivel az elektromos autózás egyre kevesebb szervíz bevételt feltételez az egyre kevesebb elromolható alkatrész miatt, ezért új módszer után kellett kutatnia az autógyártóknak, ha szeretnék ezt a kiesést kompenzálni. Ráadásul a gyártósori komplexitás csökken, ha mindent eleve beszerelnek az autókba. Ahogy előfizetünk kedvenc applikációnkra a telefonunkon, úgy hamarosan majd az autónknál is ezt a módszert kell követnünk, ha szeretnénk autónk tudását teljes mértékben kiaknázni. Csak azt tudnám, hogy mi lesz a megfizethető autózással?

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.07.07
Az ABB E-mobility a toscanai Valdarnóban megnyitotta a vállalat eddigi legnagyobb, DC....
2022.07.07
A BMW Group lipcsei gyárában véget ér egy korszak: nyolc és fél év után befejeződik az i3....
2022.07.07
Az amerikai márkák részesedése az orosz piacon 1%-ra csökkent 2022-ben. Erre a következtetésre....
2022.07.07
Itt az Útinform friss jelentése a közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló....
2022.07.06
A magyar mérnöki tudás mindig rendelkezésre állt speciális járművek tervezéséhez és fejlesztéséhez....
2022.07.06
- Halálra gázolt egy kétéves gyereket egy kisteherautó Hajdúhadházon szerda délután - közölte a....
2022.07.06
Újabb hátborzongató videót tett ki közösségi oldalára a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Mondhatnánk,....
2022.07.06
A Stellantis gyártási igazgatójától hangzott el a baljós gondolat: a villamosítás az autóipar....
2022.07.06
Életbe lépett szerdán az az európai uniós rendelet, amely a közúti közlekedésbiztonság javítása....
2022.07.06
- Személygépkocsival ütközött és meghalt egy motoros az 56-os úton Várdomb közelében - közölte....