utánpótlás

Mi lehet a SUV mánia hátterében?

2019.12.30.

Minden harmadik eladott új autó SUV. Divatdiktátor az SUV kategória. Soha véget nem érő mánia az SUV-k piaca. Csak néhány hangzatos szalagcím, amivel az utóbbi hónapokban, vagy években találkozhatott az olvasó. Tény, hogy a SUV szeszély már évek óta trendet teremtett az új autó piacon, és nagyon jól látható, hogy sok gyártó annyira épít erre, hogy komplett modellcsaládokat alapoz erre a nagy népszerűségre szert tevő kategóriára. Divat, vagy praktikum? Mi állhat a közkedvelt szegmens sikerének hátterében?

cdn.pixabay.com

Megfelelni az aktuális trendnek

Divat. Minden téren megfigyelhetünk egy hosszabb-rövidebb ideig tartó aktuális irányzatot, amit sokan átvesznek, és követik, így válik rövid időn belül meghatározó irányzattá. Nincs ez másként az új autók piacán sem. Volt olyan márka, akinek sikerült idejében útjára indítani egy-egy ilyen kategóriájú modelljét, így született meg például az X6-os BMW is. Ha jobban belegondolunk, akkor a már tíz éve piacon lévő modell a harmadik generációjánál jár. Igaz itt nem is SUV (Sport Utility Vehicle), hanem SAV (Sport Activity Vehicle) a pontos megnevezés, de szerintem az X6 esetében úgyis mindenkinek az indokolatlan méretű, és a reprezentáláson kívül minden másra alkalmatlanság jut eszébe. De a tulajdonosok biztosan elégedettek az utazóautóikkal, mert az autópályás utazásokon kívül legfeljebb a tó, vagy tengerpart murvás parkolója lehet a „terep”, ahol életükben megfordulnak velük. A Volvo XC 90 még a kétezres évek elején jelent meg, valamiféle átmentet képviselt a terepjárók, és az egyterűek között, méreteivel, és kialakításával már a kezdetektől fogva a terepjárós szegmens felé kacsingatott, de csak a második generációját tekinthetjük igazi SUV-nak, hiszen azt már úgy is reklámozták. Aztán ha most a Volvo-ra mint márkára gondolunk, beugrik vajon elsőre az S 80, a limuzin skandinávos életérzéssel, vagy a tüzes S 60 R? A márka mára több Crossovert, és SUV-t értékesít, mint más modelljét. Sőt, sok olyan autógyár van, ami fennmaradását is az SUV kategóriának köszönheti. De maga az SUV mint kategória ásta meg a sírját a korábbi divatirányzatnak, amik a kétezres évek elejéig népszerű volt, ez pedig a buszlimuzinok időszaka, aminek talán leghíresebb ikonja az Opel Zafira volt. De mára már a volt Zafira tulajdonosok is inkább beülnek egy magasabb, és divatosabb autóba, így változik, és fogyaszt változó trendeket a világ évről-évre.

p1.pxfuel.com

Érvek és piaci részesedés

Az ütőkártya az, hogy magasan ülök, jól kilátok, és biztonságban érzem magam vezetés közben, és ha ezzel ütközök, akkor nagyobb eséllyel élem túl, mert egy nagy "kasztni" van körülöttem. Ez már nem az én, hanem az ismerősöm válasza volt arra irányuló kérdésemre, hogy valóban szüksége volt lecserélni kitűnő állapotú, fiatal autóját egy német batárra? Valóban, az embernek a nagyságról a biztonság jut eszébe, de vajon abba is belegondolunk, hogy a nehezebb autó lassabban áll majd meg egy váratlan akadály előtt? Vagy éppen kevésbé lesz kezes a kedvenc szerpentinen kocsikázva, hiszen a súlypontja is magasabban van? Ez csak néhány tény a fizika törvényeiből ami hirtelen eszembe jutott, és elgondolkodtató lehet. De igaz, hogy a kilátás valóban jobb egy magasabb autóból, viszont az is csak addig élvezhető, amíg a komplett utcakép ki nem cserélődik a nagy autókra, mert úgy tűnik, hogy jelenleg ebbe az irányba tartunk. A VDIK (A Nemzetközi Gépjárműgyártók Szövetsége 1952 óta képviseli a nemzetközi autó- és haszongépjármű-gyártók érdekeit Németországban.) becslése szerint Németországban 2019-ben közel 3,57 millió új személygépkocsi kerül forgalomba, ami abszolút rekordnak számít:

- Személygépkocsi-piac: 3,57 millió új regisztráció

- Haszongépjármű-piac: 405 000 új regisztráció

- Elektromos autó-piac: 100 000 új regisztráció

Igaz, hogy tavalyi, de sokat mondó statisztika, amit a JATO (az autóiparban működő cégek számára kínál alapvető információkat piaci trendekről, gépjármű-specifikációkról és árazásról) elemzői publikáltak. Európában a SUV-k esetében nem érvényesült a többi piaci szegmensben január és május között tapasztalható lelassuló növekedési trend. 24,2 százalékkal emelkedett a szabadidőautók európai értékesítése, míg a többi karosszériatípusban 8,5 százalékkal visszaesett az eladott járművek darabszáma. A vizsgált 27 európai piac közül 23 esetében a SUV-ké volt a legjobban teljesítő szegmens. Már a tavalyi évben Európán belül Németországban talált gazdára a legtöbb új autó ebben a kategóriában, de érdekes, hogy a szabadidőautók hazánkban is brillíroztak, és szerezték meg a legnagyobb részesedést az újautó piacon.

cdn.pixabay.com

Milyen lesz az SUV-k jövője?

Nem tudni, hogy a meredeken felfelé ívelő pálya meddig tart, és mi tudja majd kiütni a vezető szerepből a hobbiterepjárókat, de egyszer talán ez az őrület is véget ér. Az én szubjektív véleményem viszont az, hogy az a pár év, ami még itt van nekünk, a hagyományos értelemben vett autózásból, azt inkább egy olyan járműben töltöm, ami a vezetés klasszikus élményéből minél nagyobb esszenciát közvetít felém. Viszont az átlagos felhasználók továbbra is csak azokat a járműveket keresik, amik minél nagyobb biztonságban, és kényelemben elszállítja őket A-ból B-be. Így aztán hazánkban sem kell azon meglepődni, hogy az aktuális mi autónk most nem a Swift, hanem a Vitara. Nagyobb összegben is mernék arra fogadni, hogy a következő bestseller pedig biztosan valamilyen elektromos autó lesz majd. Addig viszont még áldozhatunk a hedonizmus oltárán a magasabb gyártási, és üzemeltetési költségekkel működő hobbiterepjárók birtoklásával. 

hu.m.wikipedia.org

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.07.03
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME) nyílt meg a régió egyik legkorszerűbb járműtervezési....
2022.07.03
Mindkét vasárnapi futamot megnyerte a gyorsasági kamion Európa-bajnokság idei harmadik,....
2022.07.03
Carlos Sainz Jr., a Ferrari spanyol versenyzője nyerte a vasárnapi Forma-1-es Brit Nagydíjat....
2022.07.03
Nézze meg a videót! ..
2022.07.03
A tízes rangsor élén a Haval és a Chery márkák modelljei állnak – írja a carsweek.ru.   ..
2022.07.03
Európa kiemelt céljának kell lennie, hogy integrálja a Nyugat-Balkánt az európai vasúti hálózatba....
2022.07.03
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Minket nem érdekel a Balaton. ..
2022.07.03
A Rába Járműipari Holding Nyrt. megvásárolta a Rekard Hajtómű- és Gépgyártó Kft. 75,1 százalékos....
2022.07.03
Több kilométeres a torlódás az M7-es autópályán Budapest felé. A forgalmat a 7-es főútra terelik -....
2022.07.03
Nem tartja kizártnak a Tour de France versenyigazgatója, hogy a francia kerékpáros körverseny....