szervizelés
Először is vegyük szemügyre az autót. Új modell, tele mindenféle karácsonyfadísszel, asszisztens-rendszerek, mátrix-LED fényszóró, elöl-hátul szenzorok, beparkol-kiparkol magától, menet közben nem kell rá figyelni annyira, hiszen megy anélkül is, mert adaptív tempomat is van benne meg sávtartó – szóval szuper – azért a 10-20 millióért. Egészen addig tart a tulaj öröme, amíg be nem megy a szervizbe. Tegyük hozzá, hogy – legalább eleinte – márkaszervizbe, hiszen a garancia ugye, nomeg hátha ott értenek is hozzá. És akkor jön a meglepetés. Mi került ezen ennyibe? Hiszen alig volt bent 2-3 órát…
Szóval először is egy kb. 15 milliós autó esetén egy 500 ezer forintos számla lehet, hogy önmagában nagy összeg – ez vitathatatlan – de nézzük csak meg, ez az autó értékének csak 3,3 %-a. Egy ilyen nagy értékű autó karbantartása, javítása nem olcsó. De miért is?
Vegyük például a mátrix-LED fényszórót. Ennek a kalibrálása – ami megfelel egy hagyományos fényszóró beállításának – nem egyszerű feladat, és az eszközigénye is nagy. A hagyományos (halogénizzós, xenonizzós vagy alap LED-es) fényszórónál elegendő egy nagyjából sík felület, és egy kb 100 ezer forintos fényszóróellenőrző készülék. Ez minden autószerelő műhelyben megvan.
A mátrix-LED esetében a műhelypadló megengedett ferdesége 1 ezrelék, azaz 1 méteren 1 mm! Ennek az előállítása egy műhely egy kocsiállásánál több, mint 1 millió forint! És akkor még csak a műhelynél tartunk. Kell egy komputeres fényszóróellenőrző (nem beállító, mert az a szakember), aminek az ára kb. 1,2 millió forint, megfelelő szoftverrel ellátva. Ja, és kell egy szervizdiagnosztikai célkészülék, szintén kb. 1,2 millióért. Most jöhet az autó, beállhat a műhelybe és kezdődhet a műtét. Aminek az ideje persze nem annyi, mint egy szokásos beállításé. Egy ilyen felszereltségű műhely rezsióradíja nem lehet kevés, mert akkor soha nem térül meg az a beruházás, ami elengedhetetlen a modern autók karbantartásához, javításához. És akkor még nem beszéltünk a szakszemélyzetről, amelyiknek állandóan képzésre kell járni, mert a technika rohamosan fejlődik. És ez sincs ingyen.
Tehát ha jó kezekben akarja tudni a tulaj a drága autóját, akkor ezeken kell elgondolkodnia.
De van tovább is. Tegyük fel, hogy egy kis koccanást szenved el az autós. Utolért egy másikat ( a hülye miért fékezett…), persze követési távolságról szó sem esik. De nézzük a dolog műhelyi oldalát. Meg lehet javítani okosba, a sarki kis műhelyben, mert az olcsó, lökhárítócsere, egy kis egyengetés és már mehet is. Vagy mégsem? Mi is van a lökhárító mögött? Igen, az adaptív tempomat radarja. Esetleg a hűtőrács mögött megbújik egy éjjellátó kamera. És ekkor kezdődnek a bajok. A sarki kis műhelyben nem foglalkoznak ilyen kütyükkel, mert nincs mivel és nincs kinek. De ha a lakatosmunka rövid is volt, ilyenkor következik egy radarkalibrálás. Ami úgy kezdődik, hogy megállapítják az autó hosszanti menettengelyét, vagyis kell egy nagyon pontos futóműellenőrző készülék, és utána jöhet a radarkalibrálás. Majd ezt követően az éjjellátó kalibrálása. Ja, hogy ilyen berendezés nincs minden műhelyben? De, a márkaszervizben muszáj lennie… És ott kezelni is tudják ám!
A fotók csak illusztrációk.
És most nem beszéltünk még egy „egyszerű” szélvédőcseréről. Hogy is van ez? Ha megnézzük a szeretett autó belső tükrének a talpát kívülről, és látunk egy-két kamerát – ami a sávtartót, a jelzőtábla-felismerőt és a dugóasszisztenst látja el információval - akkor gyanítható, hogy a szélvédőcsere sem lesz egyszerű művelet. Mert utána kalibrálni is kell a kamerát. És ha van head-up display – magyarul szélvédőre vetített információ – akkor elképzelhető, hogy a csereszélvédő sem lesz a legolcsóbb darab. (hacsak nem egy külön kis tükrözőelemre vetít, mint pl. a VW Passat)
Tehát most már talán sejthető, hogy mi kerül ezen ennyibe…
Ez a néhány sor talán arra is ráirányítja a figyelmet, hogy az új autó vásárlásakor, amikor bátran ixelgetjük az extrákat, nem árt ezekre is gondolni. Vagyis arra, hogy autónk szervizköltségeit ilyen módon tudjuk alaposan feltornászni…
Papp László