+
Hogy áll össze egy autó havidíja?
Tegyük fel, hogy egy autó ára 10 millió forint. A kereskedő ebből ajánl 15% kedvezményt, a maradványértéket pedig 50%-ra állítják be 36 hónap után. Így a fennmaradó összeg 3,5 millió forint, a vásárló ezt az összeget, és persze a rá vonatkozó kamatot fizeti vissza havidíjak formájában.
Ezt a konstrukciót Magyarországon nyíltvégű pénzügyi lízingnek nevezzük. Bár nem ritka, de közel sem annyira elterjedt a konstrukció, mint Nyugat-Európa országaiban. Az Egyesült Királyságban például kifejezetten ritka, hogy a vásárló az autó teljes vételárát kifizesse a szerződéskötéskor, néhány kereskedő például nem is szívesen ad ajánlatot, ha nem havidíjra szeretné megvásárolni az ügyfél.
Ezeknek a konstrukcióknak egyik leglényegesebb pontja a maradványérték.
Az sem jó ha alacsony és az sem, ha magas
A túl magasra beállított maradványérték jó lehet a vásárlónak, mert a fentmaradó, kifizetendő összeg alacsonyabb lesz. Így a havidíj alacsony, de a végén az autó megvásárlása nem lesz jó üzlet, így minden bizonnyal a vásárló az autó visszaadása mellett dönt. Ez a gyártónak sem jó, hiszen kevesebb pénzt kapott a havidíjak formájában, mint az lehetséges lett volna és ha valóban túl magas a szerződött maradványérték, akkor az autót csak annál alacsonyabb áron fogja tudni továbbértékesíteni.
A túl alacsony maradványérték szintén problémás. A vásárló szempontjából magasabb havidíjat eredményez, viszont cserébe a futamidő lejárta után jobb áron tudja megvásárolni az autót. A magas havidíj persze jó a gyártóknak, mert több pénz folyik be a szerződés időtartama alatt, de ez hatással van az autó használt értékére, a jelentős értékcsökkenés pedig nekik sem jó, mert kevesen akarnak olyan autót vásárolni, aminek meredeken zuhan az értéke a megvásárlás utáni néhány évben.
A maradványértéket lehet befolyásolni
A gyártók nem teljesen tehetetlenek, ha egy autó maradványértékének beállításáról van szó. Sok esetben nem ők határozzák meg azt az összeget, amiért a vásárló a futamidő végén megveheti az autót, olyankor az adott lízingcég lövi be ezt az árat, elsősorban a saját tapasztalatai alapján. De a gyártók sokszor igyekeznek saját finanszírozó cégük ajánlatát előtérbe helyezni, ott pedig van mozgásterük.
Ezt úgy tehetik meg, hogy amikor az ajánlatot adják, valamivel alacsonyabb kedvezményt biztosítanak, de a kedvezményből lejövő összeget átteszik a maradványértékbe. Így például 15 százalék helyett 14 százalék kedvezményt kap a vásárló, de a maradványérték 50 helyett 51 % lesz. A havidíj így ugyanannyi, de az autó másodpiaci értéke hosszútávon nőni fog.
Persze ez nem életbiztosítás, megeshet, hogy rengeteg hasonló autó kerül a szerződés lejártakot a piacra, így megeshet, hogy nem jön be a terv és a végén rosszul jár a gyártó. Ez megtörténhet például akkor, ha egy nagy vállalat, példáule egy car-sharing vagy taxi vállalat sok hasonló autót vesz, az ő autóik egy időben való megjelenése a másodpiacon negatívan fogja befolyásolni az ilyen kocsik másodpiaci értékét. Persze a gyártók igyekeznek a lízinszolgáltatókat is úgy befolyásolni, hogy nekik megfelelő szintre állítsák be a maradványértéket, de velük nehéz dolguk van. Épp ezért nem lehet túlbecsülni ezeknek a szolgáltatóknak a jelentőségét, különösen ott, ahol a havidíjas megoldás az autóvásárlás elsődleges módja.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!