kereskedelem
Új személygépjárművek és kishaszon járművek első forgalombahelyezése és két hónapon belüli kivonása:
|
Tárgyhó forgalomba helyezés piac |
Tárgyhó forgalomba helyezés piac változás |
Tárgyhó kivonás utáni piac |
Tárgyhó kivonás utáni piac változás |
Kumulált új autó forgalomba helyezés |
Kumulált új auto forgalomba helyezés változás |
Kumulált kivonás utáni piac |
|
|
db |
% |
db |
% |
db |
% |
db |
|
Személygépjármű |
4872 |
11,4 |
4386 |
15,1 |
4872 |
11,4 |
4386 |
|
Kishaszon jármű |
1360 |
55,6 |
1283 |
64,9 |
1360 |
55,6 |
1283 |
|
Új nagyhaszon járművek, autóbuszok, motorkerékpárok első forgalomba helyezése:
|
Tárgyhó |
Tárgyhó változás |
Kumulált |
Kumulált változás |
|
db |
% |
db |
% |
Motorkerékpár |
72 |
24,1 |
72 |
24,1 |
Nagyhaszon jármű |
475 |
15,6 |
475 |
15,6 |
Autóbusz |
14 |
27,3 |
14 |
27,3 |
(A % értékek a tárgyévet megelőző év azonos időszakával való összehasonlítást mutatják.)
Forrás: DataHouse Kft.
Személyautók: a piaci növekedés az előrejelzésnek megfelelő nagyságrendben folytatódott. Természetesen korai még annak visszaigazolása, hogy az egész év során mi fog történni, így az előrejelzés felülvizsgálatára a félév végén fog sor kerülni. Bízunk abban, hogy folytatódik a magán vásárlók visszatérése és a vállalati gépjárművek cseréje is tovább folytatódik. Örömünkre szolgál, hogy a forint gyengülése nem okozott növekedést a Magyarországról történő kiszállításokban, inkább csökkent 2014. januárhoz képest.
A magán vásárlók jelenleg inkább a használt autó kínálatból elégítik ki igényeiket, bár valószínűsíthető az is, hogy a céges vásárlások egy része magánjellegű, csupán az ÁFA visszaigénylés miatt kerül az adott autó céges vásárlási körbe és finanszírozásba. Sajnálatos és a vásárlók és a magyar állam érdekeit sem szolgálja, hogy az importált használt személyautók korösszetétele kedvezőtlenül változott meg az utóbbi években, az importált használt autók átlag életkora meghaladja a 11 évet, ami az autópark öregedésének folytatódását, a káros anyag kibocsátás növekedését, közlekedés biztonsága csökkenését okozza, miközben a használt autó import a joghézagok kihasználásával az ÁFA meg nem fizetésében élen jár.
Haszonjárművek: A haszon jármű piacot továbbra is jelentősen motiválja a Magyar Nemzeti Bank Növekedési Hitelprogramja, így az a válság előtti potenciál közelében van, ami pozitív folyamatnak tekinthető. Mivel az NHP ebben az évben biztosan megmarad, optimisták vagyunk a teljes haszonjármű piac növekedési kilátásait illetően.
A nagyhaszon jármű piac esetében immár az elfogadott és bevált EURO6 besorolású gépjárművek kerülnek az utakra.
Az autóbusz piac igen kis mérete miatt tud jelentős havi eltéréseket mutatni, itt az a fontos, hogy éves szinten növekedést lássunk.
Motorkerékpárok: A piac továbbra is igen gyenge, de végre százalékosan jelentősebb növekedést mutat. Létfontosságú lenne a robogó azonosítás megoldása, a regisztrációs adó kiigazítása a használati jellegű kétkerekűek esetében.
Javítók és szervizek: Az importőrök tovább folytatják a márkaszervizeket bemutató kommunikációs kampányt, amely a jogi környezet változásával együtt (cégautó javítási ÁFA fele visszaigényelhető) már érzékelhető elmozdulást jelentett a legális szervizek irányába, ahol megfigyelhető az ügyfélszám emelkedése.
Erdélyi Péter
ügyvezető elnök