AutoPalace

Méz dupla whiskyvel

2020.04.04.

Az édes méz és a klasszikus italok már a vírusválság előtt megfertőzték az autómárkákat.

A VW AG egyik méztelepe

Győri hungarikum

Ki mondta, hogy csak autók és motorok készülhetnek a klasszikus járműipari telephelyeken? Itt van például Győr, ahol nem csak hivatásos méhészek termelnek mézet. Már akkor felmerült a kérdés, hogy mi egyebet lehet még termelni, amikor dübörögtek a motorok és a szalagokon autók készültek. Ki hinné, hogy két járműgyártó is a mézet választotta melléküzemágnak. Akkor még nem is sejtették, hogy egy éven belül nagyon is aktuális lesz profilváltásra gondolni. Első lépcsőben még csak a villanyautó jött szóba, később más termékek is felkerültek a listára.

Az Audi Hungária győri telephelyén például saját termésű paprikával megerősített mézet kreáltak, így a kis üveges termék igazi hungarikum lehet.

A győri Audi prémium mézterméke

A Bentley megtörte a monopolhelyzetet

Nem sokáig maradt meg az Audi édes monopolhelyzete, mert néhány hónap múlva megjelent a konkurencia, hiszen egy másik és ugyancsak VW-konszernhez tartozó márka is beszállt a méz bizniszbe, amivel ezen a területen is verseny alakult ki a cégcsoporton belül. A győri Audi után méhészetet működtet már a Bentley is az Egyesült Királyságban: a német tulajdonú brit luxusmárka a Crew-i telephelyén termel mézet, méghozzá nem akárhogyan, hiszen a kaptárakat a legendás B-betűs embléma ékesíti. A profilbővítés ugrásszerű növekedést jelentett, hiszen néhány nap alatt 120 alkalmazottal bővült a dolgozói létszám.

Emblematikus szárnyalás

Növelik a méztermelést

Egyik cég sem gondolja, hogy a legnagyobb mézgyártó legyen és hogy megállíthatja a globális méhpusztulást, de amellett hogy kis lépés, jó reklámfogás is környezetvédő szerepben tetszelegni. Crew-ban évi 15 kilogramm mézet termeltek eddig, de tervezik a kapacitásnövelést, különösen most, hogy leáll a járműgyártás.

Az autókkal ellentétben a csekély mézmennyiség nem kerül piacra, azt jótékony célra fordítják, de jutott már néhány olyan törzsvásárlónak, aki Bentaygát vagy Continentallt rendelt.

A patinás brit Bentley nemcsak méhes akcióval igyekszik védeni a környezetet: a telepehely gyártói szénlábnyomát azzal is csökkentik, hogy felépítették 2,7 MW-os kapacitású napelemes erőműrendszerüket, ami az Egyesült-Királyságban a legnagyobb járműipari energiatermelő egység.

Bentley méhészet

Whiskyvel is beszálltak

A fénykorban Dom Perignon pezsgőkkel és kristálypoharakkal telis csomagtartóval adta át új autit ügyfeleinek az Aston Martin. Most bővült az italkínálat és üveges kiszerelésben is élvezhető az Aston Martin-életérzés. Hála annak a szerződésnek, amit whiskygyártóval kötött a patinás brit luxusautó-márka: az 1779-ben alapított Bowmore főzde 12, 15, 18 és 25 évig érlelt single malt whiskyket kínál. Kizárólagos beszállítójának ellentételezésenként az Aston Martin dizájnerei különleges üvegeket terveztek a skóciai Islay szigetén készülő italoknak, melyek modern technológiával készülnek, miközben őrzik a márka örökségét.

„A limitált kiadású üveg igazi különlegesség a whisky-szakértők és az Aston Martin rajongók körében” – állítja Andy Palmer, a márka elnök-vezérigazgatója. „A két márka között sok a hasonlóság: mindkét cég tökéletesen megtervezett, gyönyörűen megalkotott termékeket készít, gyakran előrukkolva limitált kiadású különlegességekkel, melyekkel az örökségünket ünnepeljük.”

Korábban Dom Perignon pezsgő járt az Aston Martinokhoz

A Nissan is beszállt

Némileg eltérő az angliai Sunderlandben működő Nissan kapcsolata a klasszikus itallal, miközben hasznos és környezetbarát együttműködést alakított ki a Bruichladdich-i whiskyfőzdével, akinek úttörő szellemű tulajdonos teljessé tette az energia-önellátás kiépítését.

A képlet egyszerű: tápláld whiskyből villanyautódat, benzin helyett Mark Reynier saját termelésű energiát tankol. A elektromos hajtású Nissan Leaf alkotja a végső összekötő elemet a skóciai Hebridák Islay szigeti üzemtulajdonos kísérletében, hogy teljesen függetlenné váljon az energiaellátás területén. A 130 éves és díjnyertes whiskyfőzde alkalmazza a Biowayste rendszert, mely lehetővé teszi, hogy a lepárlási folyamat során keletkező hulladék-termékek felhasználásával termelje meg saját magának a szükséges villamos energiát: az anaerob lebontás során termelt biogázt használják fel elektromos energia termelésére. Így a whiskyfőzde által termelt elektromos árammal Mark Reynier teljesen karbon-mentesen tudja használni villanyautóját.

Ennek megünneplésére a Nissan és a Bruichladdich közösen piacra dobott egy korlátozott mennyiségben forgalmazott organikus whiskyfajtát, amelynek palackját Leaf-címke díszíti.

Villanyautótankolás biogázból

Nem öko-harc

Mr. Reynier rendkívül jó tapasztalatokat szerzett: „Fantasztikusan jó vezetni a Leaf-et. Nyomasztó volt, hogy miközben nagy lépéseket tettünk energetikafüggetlenítésünk érdekében, autómban Anglia legdrágább benzinét használtam, amit a nagy szigetről kellett beszereznem. A villanyautó lehetővé tette, hogy szakítsak a drága gyakorlattal.”

A Bruichladdich whiskyfőzde már régóta számos újítás megvalósítója és forrása. Három vállalkozó szellemű fivér építette 1881-ben, melynek révén először került elektromos áram az 596 négyzetkilométeres szigetre. Viktóriánus-stílusú épületének jól kitalált terve megelőzte korát, a whisky-gyártásban ma is használják minden korabeli berendezését.

Napjainkban a lepárló összes melléktermékét visszaáramoltatják az energia-termelésbe és a gyártásba. A seprőt (a feldolgozott árpát) a helyi farmerek marha-takarmányként használják fel, a hígított marhatrágyát pedig kiszórják a földekre, ahol a lepárlónak termesztik az árpát.

A lepárlás után visszamaradó, pot ale-nek nevezett vizes mellékterméket biogázzá alakítják át, amely a lepárlót árammal ellátó generátorok tüzelőanyaga. Az anaerob lebomlása során erre a célra kitenyésztett mikrobák bontják le a mellékterméket, aminek során magas minőségű biogáz termelődik.

Mr Reynier: „Nem vagyunk öko-harcosok, de meg akartuk nézni, mit tehetünk a magunk részéről. A legtöbb ilyen rendszer kissé bolondosnak, meggondolatlannak tűnik, és nincs kereskedelmi hasznuk, ennek viszont van. Bár maga a technológia már 1860 óta létezik, ilyen kis méretekben csak most vált kifizetődővé az alkalmazása.

Leaf whiskyvel

 

 

 

 

 



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....