szállítmányozás

Mesterséges intelligenciára alapoz a DACHSER: ez a logisztika jövője?

2022.02.04.

Az adat a 21. század olaja. Ezt 2006-ban mondta Clive Humby brit matematikus és adattudós, amikor hűségkártyát fejlesztett ki. Abban az időben ez egy látnoki állítás volt. Ma életünk minden aspektusa beágyazódik az egyre növekvő adatáramba, amely szerves része a valóságunknak. Gondoljunk csak az okostelefonunkra, a barátokkal és a családdal való csetelésre, vagy a videókonferenciák használatára a mindennapi üzleti életben, mindenhol adatok áramlanak.

Az már régóta ismeretes, hogy a gyártási folyamatokban és a szolgáltatási szektorban az adatok jelentős hatékonyságnövekedést eredményeznek. Az adatelemzés lehetővé teszi a működési folyamatok jobb nyomon követését, a hibák és a hatékonyság hiányának korai felismerését és kiküszöbölését, valamint az eljárások folyamatos optimalizálását. A DACHSER és globális hálózatai mindezt tudják és "megtanulták".

A logisztikai vállalat már az 1980-as évek közepén kifejlesztette a Domino szoftvert, amely az árufuvarozással kapcsolatos összes folyamat adatait elemzi és nyomon követi. Nemcsak a tranzitterminálon kimenő és bejövő folyamatokat, az importálást és az exportálást, hanem a megrendelés-adminisztrációt, a szállítás ütemezését, a számlázást és mindenekelőtt a szállítási információkat. Ma a Domino mellett a DACHSER két másik integrált rendszerrel is rendelkezik: Mikado (raktár) és Othello (légi és tengeri szállítmányozás). Emellett az ellátási lánc eszköze, az ActiveReport folyamatosan szűri és montiorozza a szállítási folyamatban lévő hibákat, és eltérés esetén riasztást ad.

"Éppúgy szükségünk van szállítmányozási szakértőkre és logisztikai szakemberekre, mint statisztikusokra, matematikusokra és számítógépes tudósokra. Az intelligens logisztikai algoritmusokban van a jövő záloga, azonban ezek kifejlesztésében másokkal is együtt kell működnünk.” - jegyzi meg Stefan Hohm, a DACHSER fejlesztési igazgatója.

A szakértelem összevonásának háttere a mindennapi logisztikai műveletekből fakad. A DACHSER nemrég konkrét gépi tanulási alkalmazásokat fejlesztett ki a DACHSER Enterprise Lab részeként a dortmundi Fraunhofer IML intézet tudósaival együtt. Az egyik ilyen alkalmazás a PAnDA One: Predictive Analytics DACHSER, ahol az "Egy (One)" azt jelzi, hogy ez a vállalat első gépi tanulási projektje.

A PAnDA One modellt kifejezetten a közúti logisztikai üzletág bejövő adatmennyiségének előrejelzésére tervezték. "Célunk, hogy a fiókjainkban dolgozó munkavállalók támogatást kapjanak a szezonális kapacitástervezéssel kapcsolatban meghozandó döntésekhez. A modell akár 25 héttel korábban a tényleges beérkezéshez képest adatokat tud biztosítani" – magyarázza Thomas Schmalz, a DACHSER termelésirányítási vezetője. „

Schmalz hangsúlyozza: "Olyan eszközt akarunk adni az ágazatainknak, amely végső soron megkönnyíti, hatékonyabbá és vonzóbbá teszi a munkát." A DACHSER célja nem az, hogy az embereket gépekkel helyettesítse. Az informatikát, a technológiát, a hálózatot és az embereket egyetlen egységnek tekintjük: egy kiber-társadalmi-fizikai rendszernek. Így mozgatjuk ügyfeleinket és magunkat is előre."

A gépi tanulás sikere a bemeneti adatok minőségétől függ, hiszen maga az adat fontosabb, mint az algoritmus. "Egyedülálló készletünk van, amely megbízható adatokat kap garantált és szabványosított minőségben. Adataink egészen 2011-ig nyúlnak vissza. Ezt az adatkészletetet naptáradatokkal egészítjük ki, így például munkaszüneti napokkal vagy iskolai szünetekkel. Ez lehetővé teszi a modell számára, hogy felismerje azokat a szezonális mintákat, amelyek fontosak a szárazföldi közlekedés tervezéséhez. A trendek jobb előrejelzése érdekében a rendszerbe a gazdasági mutatók széles skáláját is integráltuk."- mondta Florian Zizler, a Data Science & Machine Learning csoportvezetője.

Az adatok másik speciális felhasználási területét a B2X címkézési projekt kezeli és felügyeli. Az algoritmus feladata az adatminőség javítása és a mindennapi műveletek osztályozási problémájának megoldása, nevezetesen annak meghatározása, hogy a címzett vállalat (B2B) vagy magánszemély (B2C). Csak a rendelési adatok alapján ez a különbség nem mindig egyértelmű. A logisztikai folyamatok esetében azonban jelentős különbséget kell tenni aközött, hogy a vevő vállalat vagy magánszemély.

"A gépi tanulás egyre inkább alakítja a DACHSER változatos folyamatkörnyezetét. A nyílt forráskódú alkalmazások elérhetőségének köszönhetően már nem kell mindent magunknak fejlesztenünk. Ezeknek az algoritmusoknak a használata lehetővé teszi számunkra, hogy még hatékonyabban kiaknázzuk az adatmennyiségben rejlő potenciálunkat" - mondja Zizler.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
Sok remek és izgalmas autót, rengeteg tesztet és persze rendkívül szoros küzdelmet hozott az Év....
2024.04.27
A BMW Group Magyarország közel háromszáz ügyfele ismerkedhetett meg a bajor prémiumgyártó tisztán....
2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....
2024.04.27
Mercedes-Benz minden mennyiségben. Gyönyörűen felújított, karbantartott, retró Mercedeseket....
2024.04.27
A Toyota a Pekingi Autószalonon mutatta be a két új elektromos szabadidő-autóját, amelyekből tavaly....
2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....