Mesél a szakértő – Hogy fog kinyílni ez a légzsák? | Autoszektor
életveszélyes légzsákok

Mesél a szakértő – Hogy fog kinyílni ez a légzsák?

2021.06.27.

„Tízpluszos” felső-középkategóriás realitás, Ilyen a valóságban egy 13 éves Mondeo.

Már nem is emlékszem pontosan, miről mesélt az ügyfél mielőtt megrendelte volna a vásárlás előtti használt autó felmérést nálunk, de annyi rémlik, hogy férje magassága miatt kifejezetten nagyméretű autót kerestek.

Előzetes egyeztetés

Sokszor szembesülök azzal, ha személyesen adok tanácsot ügyfelemnek, hogy milyen autót, melyik típust érdemes figyelni, amelyik az igényeiknek megfelel, hogy a beszélgetés viszonylag korai szakaszában meg kell kérdeznem azt az olykor kényes kérdést, hogy mennyi pénzt szánnak az autóvásárlásra.

Hiszen felsőközépkategóriás használt autóból is 0,8-tól mondjuk 20 millióig találunk autókat. Utóbbira is van példa, nemsokára megyünk Dél-Magyarországra egy pont ennyibe kerülő Audi A6 Avantot megnézni. Persze ez a ritkább.

Szóval én mindenkinek 3-4 éves autót ajánlanék szívem szerint, hiszen ezekkel a járművekkel lehet a legjobban jármű, már ami az ár-minőség arányt illeti. De nem tehetem, hiszen sajnos a legtöbben nem engedhetik meg maguknak, hogy többmillió forintot költsenek az autócserére.

A hölggyel folytatott beszélgetés is hamar eljutott arra a pontra, amikor a szükséges paramétereket (mire használják, mennyit mennek vele, hányan vannak, milyen magas a sofőr) már tisztáztuk, hogy mindezt milyen költségből kell kihozni.

Itt jött a félt válasz: most egy Mondeot néztünk, 1.200.000,- Ft-ért. Ajjaj! Az meg milyen lehet, mikori, melyik motorral?

Használt Mondeo

A Ford egy tollvonással kivezeti a palettájáról többek között a Mondeot is. Ez rossz hír a rajongóknak, de megvan rá az oka. A szegmensben a Passat-Octavia páros tarol, egyre csökkentek az eladások, egyszerűen nem éri meg forgalmazni tovább a típust. A Mondeo talán rá is szolgált, hogy elfordultak tőle a vevők. Én személy szerint úgy érzem, hogy nem tudott megújulni úgy, ahogyan a versenytársak, és volt néhány kivitel, ami nem sokat javított a típus renoméján.

Mint például az 1.8 TDCi motoros kivitelek, mint amilyet végül ügyfelünk is megrendelt.

A 255.000 km-t futott, fekete színű, 2007-es gyártású autó első ránézésre szépnek tűnt, aztán a vizsgálat végére már nem volt annyira idilli a kép.

1,2 millió egy 14 éves autóért

Nem is olyan régen írtam egy cikket Jól áraznak a kereskedők címmel. Az új korában anno is 6-7 milliós autó értékének több mint 80%-át elveszítette. Érdemes emellé kilistázni mondjuk a Toyota Corolla szívó benzinmotoros változatait ebből az időszakból: jó sok találat lesz és a lista valahol a 2,2 millió forintos sávban ér majd véget, igaz ebben a Verso kivitelek is benne vannak.

Nem véletlenül ennyire olcsó a dízel Mondeo. Rengeteg olyan kockázati tényezőt hordoz a típus, ami, ha bekövetkezik, súlyos százezrekben mérhető javítási költség elé nézünk. Mint például ennél a konkrét járműnél is.

Nagynyomású befecskendezők, motorbakok, turbó

Amikor beindítottuk az autót, azonnal a rendellenes rezgésre, remegésre lettünk figyelmesek. Alapvetően ennek két oka lehet. Az egyik, hogy a dízel porlasztócsúcsok (nagynyomású befecskendezők) elfáradtak és nem tudják az előírt mennyiséget beporlasztani, ezért a motor járása egyenetlenné, remegőssé válik. A diagnosztikai lekérdezés ezt meg is erősítette, mint a négy porlasztó az 1 mm3-es korrekciós értéken volt már. A másik leggyakoribb ok a motorbakok elfáradása, utóbbi alátámasztást is nyert, amikor gázadásra a kelleténél jobban mozgott a motor a helyén.

A rövid – sajnos csak telephelyen belüli – menetpróbán azonnal hallható volt a turbófeltöltőből érkező fütyülő hang, ami nem sok jót ígér. Bár előfordul, hogy fütyülős turbóval még sok tízezer kilométer teljesíthető, könnyen előfordulhat az is, hogy rövidesen meghibásodik majd az alkatrész. A turbófeltöltőnek nem normális állapota, ha fütyül. Fütyülő turbóval pedig nem is veszünk autót.

Térdlégzsák

A Mondeo, a nagy márkák után az elsők között adta a vezetőoldali térdlégzsákot. Minden, ami a biztonságot növeli egy autóban, az szuper dolog, feltéve, ha működik. A vásárlás előtti vizsgálatnak alávetett Mondeo térdlégzsákjának burkolata, kapaszkodjanak, csavarokkal volt felrögzítve és még így sem állt úgy, ahogyan annak kellene.

Bár a diagnosztikai lekérdezésben a légzsákrendszer nem tárolt hibát, és a festékréteg mérés, valamint a szemrevételezés alapján nem érte korábban nagyobb kár a kocsi elejét, a láthatóan buherált légzsák sem ígér sok jót.

Az általunk végzett járművizsgálatokon természetesen nem végezhetünk semmilyen megbontásos vizsgálatot, így nem tudtunk meggyőződni arról, hogy csak egy megfelelő ellenállás van-e beforrasztva légzsák helyett, vagy valóban van lufi a burkolat mögött, de itt nem is ez lesz a lényeg.

Hanem az, hogy ha a burkolat csavarokkal van visszarögzítve, akkor hogyan fog kinyílni egy esetleges balesetkor? Hogyan vizsgázhatott le ez az autó és hogyan fog vizsgázni a jövőben? A kirepülő két csavar milyen sérüléseket fog okozni a bent ülőknek? Kérdések, amire nem is érdemes választ keresni, egyszeren csak ott kell hagyni az autót.

És ez még nem minden

A futóműben az első stabilizátor kar a jobboldalon annyira ki volt kopva, hogy kifordulva „lógott”. Természtesen ezen az autón is el kell végezni az időszaki szervizelést, van benne kettőstömegű lendítőkerék, ami nem fogja sokáig bírni ezt a remegős járást, a légkondi pedig gyengélkedik.

Aki lemaradt a Facebook oldalunkon immár szokásossá vált élő bejelentkezésről, az nézze vissza a videót, erről az autóról beszéltem.

1,2 millióért nem fog menni

A leírtak alapján látható, hogy miért kerül csak ennyibe ez az autó. Azt hiszem túlzok akkor, hogy ha azt mondom, ha valaki szeretné méltóképpen fenntartani ezt az autót, akkor az első évben azonnal rá lehet locsolni a másik 1,2 milliót. ha csak az egyik milliónk van meg a bulihoz, akkor ez a kategória egyszerűen felejtős, vagy megbarátkozunk a bosszantó minőségű működéssel.

De ennél az autónál, főleg a légzsák miatt olyan kizáró tényező lép fel, ami miatt muszáj elengedni a kezét, ezt a járművizsgálat után ügyfelünk meg is tette.

Érdemes vizsgáltatni!

Nem csak a térdlégzsák hibája nehezen észrevehető dolog, van még kismillió olyan, amire egy átlagos felhasználó nem is gondol, amikor megnéz egy autót. Nekünk ez a szakmánk, ezt csináljuk minden nap, biztos, hogy tudunk segíteni!

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.12.01
Már a római birodalom idején település állt itt, 2000 évvel ezelőtt a híres Borostyánút is....
2021.12.01
Közúti közlekedés biztonsága elleni bűntett elkövetésével gyanúsít a Dunaújváros Rendőrkapitányság....
2021.12.01
Jövőre is hatfutamos országos bajnokságot rendeznek terepraliban, és a szakágvezetés novemberi....
2021.12.01
A személyautók kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának (kgfb) átlagos állománydíja 44 ezer....
2021.12.01
A BMW első, tisztán elektromos meghajtású luxuslimuzinjának prototípusai a hajtáslánc- és futómű-....
2021.12.01
„Autót szerelni menő!” - Interjú Őri Péter felkészítő tanárral. ..
2021.12.01
Közúti közlekedési baleset történt a 4-es számú főút 324. kilométerszelvényében Fényeslitkénél 2021....
2021.12.01
Elindult a jövő évi országos és megyei autópálya-matricák előértékesítése. A vignettákat a Nemzeti....
2021.12.01
A beszállítói fennakadások és a félvezető alkatrészek hiánya miatt jelentős mértékben, tíz évvel....
2021.12.01
A romló járványhelyzet miatt a szervezők lemondták a januárra tervezett kiállítást. 2023-ban....