Mesél a szakértő – Astra mindenit! | Autoszektor

használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – Astra mindenit!

2020.06.20.

Döbbenetes óratekerés, de a hazug kereskedőt hamarabb utolérik, mint a sánta kutyát

Helyezkedjenek el kényelmesen! Ez az esettanulmány amilyen hosszú, olyan tanulságos!

A történelem mindig ismétli önmagát. Két évvel ezelőtt már volt egy kísértetiesen hasonló ügyünk, mint ez a mostani. Akkor az egyik ügyfelünk csak harmadik nekifutásra talált magának használható Astrát, a részleteket itt lehet elolvasni, ezt eddig már több mint 18.000-en megtették.

Ügyfelünk, akit nevezzünk most Egonnak, egy kombi H Astrát szeretne vásárolni. Mire ez a döntés megszületett jó pár hosszabb telefonos tanácsadáson voltunk túl. Azt hiszem elég, ha annyit elárulok, hogy dízel Volvo S60-asokkal indultunk, aztán megismerve az ügyfél autózási szokásait, és némi betekintést nyerve a család anyagi lehetőségeibe, vagy legalább is abba, mennyit szeretnének autó fenntartásra fordítani, előbb a dízel autóktól fordultunk el, majd pedig a járműkategóriát csökkentettük felső-középkategóriásról alsó-középkategóriásra.

Nemsokára olyan Mesél a szakértő cikkel is jelentkezünk, amelyben nem esettanulmányt fogunk bemutatni, hanem lépésről lépésre vesszük át, hogyan készüljön fel a tudatos autóvásárló, ha használt kocsit kell néznie magának, illetve családjának.

A H-Astra kombi katalógusképe (forrás: autoevolution.com)

De ma még maradunk az esettanulmányoknál, mert ritka érdekes történet kerekedett az Astra vásárlásból.

2 milliós keret és a lista teteje

Az autóvásárlásra szánt keretet Egon 2 millió forintban jelölte meg. Később lesz jelentősége, de hangsúlyozom, hogy ez az összeg teljes egészében a rendelkezésére állt, nem volt szükséges hitel az autóhoz. A vásárlást és a vizsgálatokat megelőző beszélgetéseinken hamar meg tudtam győzni őt, hogy S60-as dízel Volvo-t kétmillióért ne vegyen. Egy ilyen nagy autónál nem is csak a dízelmotor és csatolt részei jelentenek fokozott kockázatot, hanem az is, hogy a nagy autóra minden drágább, így hamar ki lehet üríteni a családi kasszát, amit ugye józan ember – legalább is autóvásárlásra és javításra – nem tesz meg.

H-sorozatos Astrából viszont kétmillióért olyan jót lehet találni, hogy jóllelet a kötelező kűrön (olajcsere, szűrők cseréje stb., bővebben itt) kívül gyakorlatilag nem kell hozzányúlni. Jellemzően 10 körüli járművek kerültek látótérbe, itt a kínálat tetejét éppen a limitként megjelölt összeg jelenti.

Ennyiért a jellemzően jelentős korábbi sérülés nélküli, 1-2 korábbi tulajdonossal rendelkező, ránézésre is megkímélt, 120-140 ezer kilométer futásteljesítmény körüli darabok találhatók. Egon összesen négy hirdetést küldött át, amelyet átnézve dobogós helyen végzett mai alanyunk, egy Opel Astra (H) Caravan 1.6 Cosmo.

Előbb egy személyes meg- és körültekintés

Ügyfelünk kiment megnézni a kocsit mielőtt megrendelte volna a teljes körű, helyszíni állapot felvételt. Minden szép és jó volt. A 135.000 km-es futásteljesítmény egyáltalán nem látszott az autón, minden belső kárpit kopásmentes, szép motorhang és általában is jó benyomást keltett az autó. Egon még mindig nem rendelt, hanem az egyik, alvázszám alapján működő járműtörténeti szolgáltatásra szánt egy kisebb összeget, hátha kiderül valami a jármű előéletéről.

Az ügyfél tanítani való módon felírta a kocsi alvázszámát, mert ez a hirdetésben nem volt megtalálható, talán nem véletlenül.

Szerencséje volt! A lekérdezés eredménye szerint a kocsit Németországban regisztrálták 2009. nyarán. Itt azonnal bukik egyet az autó, mert a hirdetésben 2010 év eleji forgalomba helyezés van írva. Csak egy fél év, de korrekt ez így?

Ugyanitt található egy másik bejegyzés, amely szerint szintén Németországban 2020. márciusában eladásra kínálták az autót. Olyan hirdetési oldalon ajánlották a vevőknek a kocsit, amelyre a lekérdező szolgáltatásnak rálátása van, így egy csomó kép és adat is rendelkezésre állt a tavasz eleji állapotról.

Hogy festett az Astra két hónappal ezelőtt?

A képek tanúsága szerint a vezetőülés baloldali combtámaszának műbőr kárpitja – ahogy az ezeknél a műbőr-szöveg bevonatú Opeleknél megszokott – kirepedezett, kiszakadt. Ennek a mi szemlénken nyoma sem volt, szó mi szó, szépen megcsinálták.

A kormányról is érdemes szót ejteni. A német képeken egy átlagos használt autó kormánya tűnik elénk, míg a kereskedésben már egy frissen újrabőrözött kormány kormányt láttunk. Ennek még örülhetnénk is, de az autó kezd felettébb gyanús lenni.

Minden lámpa fel van kapcsolva, a baloldali xenon mégsem világít, ezt a hibát az eladásra sem sikerült orvosolni, túl drága lett volna. (Németországban készült állapotfelvételi kép)

Pláne akkor, ha tovább görgetjük a lekérdezés 28 oldalas PDF fájlját. Ebből kiderül többek között, hogy fokozott kockázatra utaló használati mód nem volt bejelentve. Nem használták taxiként, tanulóautóként, rendőrautóként, nem volt része a tömegközlekedésnek, nem volt bérautó, nem áruszállító és így tovább. Szintén megnyugtató, hogy a vizsgálható országokban (ez 13, főként európai országot jelent, de közte van az USA is) nem, tartják nyilván lopott járműként.

A következő bejegyzés a jármű futásteljesítményével foglalkozik. A német eladás előtti állapot felvételen rögzített km-óra állás nem kevesebb mint 274.000 km! Hoppá! Ez kétszer annyi, mint amennyit kijelez a számítógép.

Jobboldali xenon rendben (Németországban készült állapotfelvételi kép)

És ezen a ponton Egon újra felhívott. Kérte, hogy töröljük a leadott megrendelését, mert szakértői vizsgálat nélkül is úgy döntött, hogy ezt az autót nem kívánja megvásárolni.

Mindeközben a Ligetközben

Őszintén sajnálni kezdtem, hogy végül nem mehettünk ki ehhez az autóhoz, mert kíváncsi lettem volna, hogy kinyerhető-e a diagnosztikával az óratekerés ténye. Ám ekkor történt valami.

A megrendeléseinkben mostanában könnyebb eligazodni, mert a pandémia helyzetben az autóvásárlók is passzíválták tartalékiakat, érthető módon nem ez most a legfontosabb. Erre befut egy megrendelés, megint egy Astra.

A valós futásteljesítménynek megfelelően elkopott kormány és kiszakadt combtámasz a vezetőülésen

Elsőre nem volt ismerős a hirdetés, úgyhogy felhívtam az eladót, hogy időpontot egyeztessek vele a szakértői vizsgálatra. Ő arról tájékoztatott, hogy komoly érdeklődője van az autóra, úgyhogy le is veszi a hirdetésre, erre a kocsira már ne számítson az ügyfelünk. Ez délelőtt volt.

Aztán kora délután jött a telefon az eladótól. A komoly érdeklődő BAR-listás, így nem kap hitelt az autóra, ezért újra szabad a vásár! Hurrá, akkor intézzük! Időpontot egyeztettünk, majd miután rögzítettük a rendszerünkben, lementettem a hirdetést az ügyfél online mappájába. Ekkor tűnt fel, hogy a korábban Egon által megküldött autók között ez is ott volt.

Hívjuk Egont

Gyors adategyeztetés után világossá vált, hogy az új ügyfél által megrendelt autó nem más, mint a gyanúba keveredett Astra. Rájöttünk arra is, hogy minden valószínűséggel ő az az érdeklődő, aki BAR listás és ezért nem kap hitelt. (Mi az a BAR lista? A Banki- Adós és Hitelinformációs Rendszer voltaképpen egy lista, amelyben nyilvántartják a magánszemélyek és vállalkozások összes hitelét. Tulajdonképpen a bankok és hitelintézetek egymást segítik ezekkel az információkkal, hogy hatékonyabban vizsgálhassák az ügyfelek hitelképességét. A BAR-lista, mint olyan már nem létezik, helyette a Központi Hitelinformációs Rendszer (KHR) él, de a köznyelvben az adósok megnevezésére a BAR-listás kifejezés ragadt meg, úgy tűnik mindörökre.)

Röviden: újabb hazugságon kaptuk a kereskedőt. Most már csak azért is kimegyünk megnézni az autót!

Mit láttunk?

Röviden: egy nagyon szépen felkészített autót. Minden csili-vili, ahogy említettem, új kárpitok a kritikus helyeken (a varráshoz használt cérna feltűnően frissebb színű volt, mint a felújítással nem érintett helyeken), a karosszéria korábbi sérülésektől mentes.

Nem illusztráció, csak nem szeretnénk mutatni a helyszínt, ami egyébként nem is egy szívderítő látvány

Indítható, szép járású motor és persze tiszta motortér. A kocsi szervizkönyve (hogy, hogy nem) eltűnt, úgyhogy adminisztratív adatokkal nem volt alátámasztható a leolvasott futásteljesítmény.

A karosszérián kisebb kavicsnyomok, karcolások, egy-egy mélyebb fénysérülés.

A diagnosztikában volt minden bizodalmunk, de ilyen idős autóknál sajnos nagyon kevés helyre menti az autó a futásteljesítmény adatokat, ráadásul a tekergetők már jól kitapasztalták ezeket a helyeket, úgyhogy át is tudják írni azokat.

Egyvalami most mégis kifogott rajtuk. A kombinált műszer vezérlőegységéből kinyert futásteljesítmény adat pontosan annyi volt, mint amit a műszeregység ki is jelzett, de volt még egy másik adat is. A következő időszakos karbantartásig megtehető útszakasz hossza 161 ezer kilométer volt. Rendben, manapság már akár 30.000 km-t is megtehetünk két olajcsere között, de egyrészt ez a modell még nem ebből az időből való, másrészt 160.000 km-t egyik autó sem tud megtenni két inspekció között.

Játszunk csak egy kicsit a számokkal!

A járműtörténeti lekérdezés szerint 274.000 km környékén mozog az autó. Leolvasni 135.000 km-t lehet belőle. Ha ehhez hozzáadjuk a vizsgálatig a vezérlőegység szerint hátralévő 161.317 km-t, akkor 296.339 km-t kapunk.

Igazságügyi gépjármű szakértőként hozzáférek a típusok gyári karbantartási előírásaihoz. A vizsgált modell időszakos karbantartási periódusa 30.000 km, vagy 12 hónap. Mivel időszakot nem tudunk vizsgálni, mert nincsen rá adat, maradjunk a km-adatoknál.

Ezek szerint 266.339 km-es óraállásnál az autó időszakos karbantartását elvégezték. (Ez a szám úgy jön ki, hogy a 30.000 km-t levonjuk a diagnosztikai lekérdezés eredménye szerinti szervizesedékesség km értékéből.) Az autót még használták egy kicsit, mentek vele 8.000 km-t és 274.xxx km-es óraállással eladták.

Itthon valaki belenyúlt a rendszerbe, visszaállították 135.000 km környékére és mielőtt eladósorba állították volna, a valós futásteljesítményről árulkodó egyéb jeleket eltüntették.

Most akkor vegyük, vagy ne vegyük?

A vizsgálatunk alapján közvetett bizonyítással kimutatható volt tehát, hogy ez az autó kétszer annyit futott már, mint amit kijelez a műszerfal. Új ügyfelünknek szóltunk, hogy kérje le ő is a járműtörténeti lekérdezést. Meg is tette. Egyértelművé vált a csalás, nagyon nagy szerencsének érezte, hogy nem (ő sem) vette meg ezt az autót. És nem azért, mert ez a kocsi ne lett volna jó műszaki állapotban! Ellenkezőleg, semmi kivetnivalót nem találtunk benne, nyugodtan szolgálja majd a következő gazdáját, ebben szinte biztosak vagyunk. Na, de az eljárás! A sorra felszínre került hazugságok. Elvből nem veszünk ilyen embertől autót.

Vezetőülés baloldali combtámasz kicserélve

Egy ilyen jó állapotban lévő autónál, túl a 270 ezres futáson akár még büszke is lehetne rá az eladó, hogy lám, lám nem kell megijedni a magas futástól, egy jól karbantartott autó ilyen km-óra állásnál is lehet meggyőző. Ehelyett plusz 2-3 százezres haszonért vállal hazugságokat. Kell ez?

Nem, ez senkinek nem kell. Érdemes tehát a vakon vásárlás helyett a másik végletet választani és amit csak lehet, azt még a fizetés előtt megtudni az autóról. Erre egyrészt ott van a független szakértői vizsgálat, másrészt – kellő fenntartásokkal – érdemes igénybe venni a járműtörténeti lekérdezés szolgáltatások valamelyikét.

Apropó járműtörténeti szolgáltatás

Új platformunk a Tudunk segíteni című podcast, amelyben a Mesél a szakértő rovatban található esettanulmányokhoz hasonlóan minden alkalommal kivesézünk egy-két járművizsgálatot, és körbejárunk egy-egy kiemelt témát. Nemrég publikált új adásunkban például (de tényleg véletlenül) a járműtörténeti szolgáltatások hasznosságáról, megbízhatóságáról beszélgettünk szakértő vendégünkkel, érdemes meghallgatni.

A Tudunk segíteni podcast a Spotify-on itt, a Soundcloud-on pedig itt érhető el.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.26
Megint autók az Aeroparkban: a Zsiguli dombvidéken felépült Volgai Autógyár termékeiből félszáz....
2020.10.26
Lehet valami egyszerre elegáns és vulgáris? Megfér egy testben az arisztokratikus kifinomultság és....
2020.10.26
Alexander Galaganov Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.10.26
Az autóbusz töltőberendezés-gyártóknak és -forgalmazóknak hétfőtől megnyílt a lehetőségük arra,....
2020.10.26
A Kecskeméti Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának munkatársai az állampolgárok....
2020.10.26
Bevezető áron használhatják a villanyautósok az E.ON november 24-től fizetőssé váló elektromos....
2020.10.26
1910-1920. A tömeggyártás kezdete, avagy út a luxustól a szükségesig. A nagy sorozatú termelés....
2020.10.26
Baleset miatt több kilométeres torlódás alakult ki az M1-es autópálya Hegyeshalom felé vezető....
2020.10.26
A világ vezető környezetbarát prémium autógyártója, az Európában immáron 80%-ban (Nyugat-Európában....
2020.10.26
Magyarország területén a 2020. október 22-én 0 órától 2020. október 25-én 24 óráig a rendőrök 148....