+

Merre tart a Tesla?

2023.12.04.

Attól függően, hogy honnan kapja a híreket, a Tesla kilátásai a "a dicsőséges napoknak vége" és "az egyetlen gyártó, aki túléli a kínaiakat, az a Tesla" közötti spektrumon mozognak.  Ahogy az gyakran előfordul, az igazság valószínűleg valahol középen van.

A Tesla néhány évig az egyetlen opció volt, ha prémium kategóriás elektromos járművet akart az ember. A Model S 2012-ben, a Model 3 pedig 2017-ben jelent meg, az első versenytársak 2018-ban a Jaguar I-Pace és 2019-ben az Audi e-tron formájában bukkantak fel.  A szolgáltatás ez idő alatt látszólag minden piacon következetesen elmaradt az ügyfelek elvárásaitól, de az ügyfelek ezt tolerálták, és az eredmény az lett, hogy a 2012-es 413 millió dollárról tavalyra 81 milliárd dollárra nőtt a bevétel, bár csak 2020-ban sikerült ténylegesen egész éves nyereséget elérni.
Az elmúlt néhány évben a jelek szerint a Tesla számára sokkal nehezebbé váltak a dolgok.  A fokozódó verseny és az új kapacitások (Berlin és Texas, valamint a várható sanghaji bővítés ) miatt a Tesla többször is csökkentette az árakat, megszakítva néhány áremeléssel, de az értékesítési volumenek nem emelkedtek a fentiekkel összhangban, és a harmadik negyedévre 75%-kal csökkent az üzletág beruházás nélküli készpénztermelése az előző év azonos időszakához képest.  Bár a Tesla jelentős költségelőnnyel rendelkezik a saját akkumulátor-technológiája és egyéb faktorok  miatt, az árcsökkentések ezt felülmúlták, a bruttó haszonkulcs pedig az egy évvel ezelőtti több mint 25%-ról 18% alá esett.  A sokat emlegetett "Semi" nehéz teherautó és a Cybertruck végre gyártásba kerül, de nem valószínű, hogy ezeknek olyan globális elérhetősége lesz, mint a meglévő személygépkocsi-termékeknek.
A "teljes önvezető" képesség, amelyet Musk rendszeresen ígért, hogy "egy éven belül" elérhetővé válik, továbbra is inkább ambíció, mint valóság, ami több peres eljárást eredményezett a vállalat ellen az Egyesült Államokban, ahol az ügyfeleket rábeszélték egy olyan funkció megvásárlására, amely nem váltja be az ígéretet - és egyesek szerint soha nem is fogja.  A közelmúltbeli történések, mint például a Cruse (amely teljes egészében a GM tulajdonában van) döntése, miszerint leállítja az összes önvezető kísérletet az USA-ban, csak azt hangsúlyozza, hogy milyen nehéz 5. szintű autonóm képességeket biztosítani, még akkor is, ha sokkal kifinomultabb (és drágább) érzékelőket használunk, mint a Tesla.
A Tesla jelentése szerint a Supercharger-hálózat nyereséges, amit részben az is támogathatott, hogy megnyitotta azt a nem Tesla-tulajdonosok előtt, ami az USA-ban ahhoz vezetett, hogy a Tesla-szabványt számos más konkurens gyártó is átvette.  Ezzel lemondtak arról a versenyelőnyről, hogy az egyik legjobban működő és legmegbízhatóbb töltőhálózat csak az övék volt.  Ez azonban azt is eredményezte, hogy az töltők értékesítése a Tesla egy újabb termékcsaládjává vált: a jelentések szerint a BP, a Ford és az Egyesült Királyságban működő töltőállomás-üzemeltető EG Group 20.000 töltőt tervez a töltőállomás-hálózatában és a teljes tulajdonában lévő Asda szupermarketláncban.
Az elektromos autók biztosítási költségeinek növekedése szintén aggodalomra ad okot a gyártók számára, és a Tesla válasza az Egyesült Államokban jellemző volt a vállalatra: úgy döntöttek, saját biztosítási üzletágat hoz létre, Musk "sokkal jobb" szolgáltatást és versenyképesebb díjakat ígért a biztosítottaknak, de a valóság az volt, hogy a balesetek javítását még mindig késlelteti az alkatrészek elérhetősége, és a rossz ügyfélszolgálat miatt az ügyfelek már jogi úton is támadják a gyártót.
A Tesla közvetlen értékesítési modellje szintén gyakran jelent meg versenyelőnyként, mivel alacsonyabb az értékesítési költség és a közvetlen ügyfélkapcsolat is megvan.  Ugyanakkor kérdéses, hogy ez meddig marad így. Egyes elemzők már korábban feltételezték, hogy idővel a Tesla kénytelen lesz kereskedőkkel együtt dolgozni. Erről egyelőre nincsenek konkrét hírek, legfeljebb találgatások, de nem lenne meglepő, ha a Tesla idővel ezt az előnyét is elveszítené.
 
Összességében világos, hogy miközben a Tesla több nehézséggel küzd, újak is felmerülnek. Hiszünk abban, hogy 2030-ra a Tesla elérheti Musk által említett 20 milliós eladási célt (vagyis a Toyota kétszeresét)? Az egyszerű válasz: nem. Azonban a befektetési elemzők előrejelzései azt mutatják, hogy a részvényárfolyam a következő 12 hónapban 53 dollártól 388 dollárig változhat, ami több mint 7-szeres sáv. Ez rámutat a vállalat és alapítója kiszámíthatatlanságára. Az egyetlen állandó az innováció és az, hogy vonakodnak követni azokat az utakat, amelyeket mások magától értetődőnek vagy egyetlen útnak tartanak. Annyi biztos, hogy a különutas gondolkodás megmarad, és valószínűleg olyan utat fognak választani, amely magasabb kockázati szintet jelent számos dimenzióban, mint amit a megszokott szereplők (és részvényeseik) elfogadhatónak tartanának.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....
2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....