beltér
Az Egyesült Államokban az autók mintáján végzett tanulmány értékelte az autóülések készítéséhez használt poliuretán hab toxicitását. Az American Chemical Society által végzett felmérés felhívja a figyelmet arra, hogy felül kell vizsgálni az autók égésgátló vegyi anyagainak szabványait. Ugyanis az elemzett minták 99%-ában a felszabaduló rákkeltő anyagok koncentrációja ötször magasabb, ha az autók nyári hőmérsékletnek vannak kitéve.
Gyakran beszélünk a gyermekülésekben használt égésgátlókról, de valójában számos hasonló vegyszert használnak az elektronikában, a bútorokban és az építőanyagokban is, hogy ellenálljanak a tűz terjedésének. Számos tanulmány foglalkozik a poliuretán hab emberi egészségre gyakorolt hatásával.
A kutatók önkénteseket toboroztak, hogy kis mennyiségű poliuretán habot gyűjtsenek autóik üléseiből és azt az utastérbe abszorbálták egy speciális készlet segítségével. A tanulmányba 2013 és 2022 között gyártott járműveket vontak be, 30 különböző állam helyszíneiről, főleg Kaliforniából. Az első 101 mintából álló készletet februártól májusig gyűjtötték, míg a második 54 mintából álló készletet 2022 júliusától szeptemberig.
Az égésgátlók között sok van, amely félig illékony, ami azt jelenti, hogy felszabadulhatnak részecskék az utastér levegőjébe, különösen magas hőmérsékleti körülmények között. A külső hőmérséklet emelkedése fokozhatja ezeknek a mérgező vegyületeknek az utastér levegőjébe történő kibocsátását. Ezen égésgátlók némelyikének nyári koncentrációja szignifikánsan magasabb volt, mint a téli koncentráció, ami arra utal, hogy a melegebb hőmérséklet súlyosbíthatja a problémát.
Az egyik leggyakrabban kimutatott vegyület (TCIPP), egy szerves foszforsav-észter, amely az emberi egészségre gyakorolt lehetséges káros hatásairól ismert. Ezt a vegyületet a vizsgált járművek 99%-ában detektálták. Koncentrációja a levegőben nyári hőmérsékleten kétszer-ötször magasabb volt, mint télen. Ennek a kimutatása a járművekben különösen aggasztó, mivel egy 2023-as amerikai Nemzeti Toxikológiai jelentés bizonyítékot talált a karcinogén aktivitásra.
A TCIPP-t a járműrészecskék nagyobb koncentrációjában is azonosították, mint más beltéri környezetben, például hálószobákban és irodákban, ami további közegészségügyi aggályokat vet fel.
Bár a tanulmány rámutatott a biztonsági előírások átértékelésének sürgősségére és az autók belső tereiben használt égésgátlók biztonságosabb alternatíváinak megfontolására, a kutatók elmagyarázzák, hogy a mintát több járművel kell kibővíteni.
Forrás: sicurauto.it