autómaraton

Megismételt maraton, de miért fordítva?

2022.07.30.

A legendás Peking-Párizs autómaraton ötletének később is akadtak követői, de nem mindig azonos irányban.

Az első verseny centenáriuma alkalmából dízel Mercedesekből álló karaván tette meg a távot, de fordítva, mert a kínai piac és az ottani megjelenés miatt már fontosabb volt a Pekingbe való érkezés és autódemonstráció.

Egykor a kaland, száz évvel később az ígéretes piac vonzotta az autógyártókat Kínába. 1907-ben még Pekingből indult az első transzkontinentális autóverseny. A XXI. század autómaratoniján a hőskor rajtja lett a cél. Az első verseny emlékére dízel Mercedesekből álló karaván tette meg a távot. 2006. október 21-én indultak Párizsból Pekingbe, ahol a rajt idején kezdődött a modell kínai sorozatgyártása.

A legendás Peking-Párizs centenáriumi túrán a Mercedes uralta az utakat  Forrás: Daimler

Az akkoriban még közös háztartásban élő DaimlerChrysler és partnere, a Beijing Automotive Industry vegyesvállalata 1984-ben Jeep márkájú terepjárókat gyártott a hadseregnek, később kínai újgazdagoknak szállított hazai gyártású Mercedes limuzinokat.

A nyolc országot érintő 14 ezer kilométeres út végcélja az „AutoChina 2006“ autó kiállítás volt. Az 1906-os első transzkontinentális verseny 62 napig tartott, a centenáriumi túrán huszonkét nappal a párizsi indulás után már Hamitól délre fordultak az autók és a történelmi kereskedelmi útvonalon, a Selyemúton haladva érték el a Kínai Nagy Falat. Közben átkeltek a Sárga-folyó völgyén, autóztak a Góbi-sivatagban és Belső-Mongólia füves pusztáin.

A 2006-os Mercedes karaván végül 26 nap alatt teljesítette a 13,6 ezer kilométeres távot. A flottában harminchárom sorozatgyártású E-osztályú modell volt, köztük több 4MATIC, vagyis négy-kerékhajtású változat. A dízelmotoros E 320 CDI és E 320-as Bluetec kormányainál 360 sofőr váltotta egymást szakaszonként.

Osztott pályás közlekedés   

Nem volt kis teljesítmény a túra megszervezése, hiszen a vízumok beszerzése mellett 27 városban ötezer-éjszakányi szállásról kellett gondoskodni. A harminchárom takarékos dízelautóból és negyven kísérő kocsiból álló karaván legénysége 8200 szendvicset, 5300 banánt, 4000 csokit és 9600 flakon vizet fogyasztott.

Mivel a táv tízezer kilométernyi szakaszán nem lehetett még a világ legtisztább dízelmotorjaihoz szükséges kénmentes gázolajat kapni, ezért az Aral tizenegyezer liternyit saját tartálykocsival szállított az oroszországi, kazahsztáni és kínai megállókhoz. A csúcsot 5,5 literrel a német páros érte el, a mezőny átlaga 7,9 liter volt száz kilométeren, autónként 8 liter kenőolaj és 110 liter ablakmosó is elfogyott.

2007-ben a dízel flotta 26 nap alatt tette meg a 13,6 ezer kilométeres utat

A dízel-maratonit két taxi is teljesítette, párizsi, illetve stuttgarti jelzővel és órával felszerelve: a túra végén a német autóban 12 ezer kilométernél 16 050 eurót, a francia változatban 34 090 eurót mutatott az óra.

A centenáriumi túra után is szerveztek nosztalgia maratont, a 2010-es mezőnyben részt vett az egykori győztes Itala 45 HP, melyet 1904-ben gyártott a FAI cég és több mint száz éven át a Torinói Autómúzeumban parkolt. A veteránt üzemképessé tették, de mindent eredetiben hagytak rajta. A cseregumikat kézi munkával készítették a Pirelli törökországi gyárában, ahol speciális abroncsok, többek között a Forma 1-eseké is készülnek.

Feltámasztott Itala a 2010-es futamon

A 2010-es szeptemberi karavánban jó néhány már megszűnt márka autója rajtolt, de a legpatinásabb az első Peking-Párizs maratoni győztese volt. Az 1904-ben alapított Fabbrica Automobili Itala részvénytársaság autója több gyorsasági versenyen tarolt, és éveken át Nagy Díjakat nyert. Első autóit 4,6 literes motor hajtotta, de gyártott 14,4 litereseket is. A torinói cég 21 millió lírás kormánytámogatás és átszervezés után 1929. és 1931. között Itala S. A., majd 1934-ig Construzioni Automobilistiche néven működött.

Ahogy az 1906-os első verseny idején, úgy a későbbi nosztalgiatúrákon is követték a klasszikus módszereket: a fakereket éjszakánként leszerelték és vízben áztatták, hogy megőrizzék rugalmasságukat. Az 1370 kilogrammos tömegű, 7,4 literes motorral hajtott és négyfokozatú sebességváltós Itala ma is 90 km/órás tempóra képes.

A negyedik túrán 134 veterán autó vett részt, a pekingi Nagy Faltól indult, a veterán karavánban szerepelt Bentley, Chevrolet, Ford, Anadol, Pontiac, Renault, Sunbeam és Rolls-Royce.

A harminchét napos és tizenötezer kilométeres túra útvonala: Kína-Mongólia-Kazahsztán-Üzbegisztán-Türkmenisztán- Irán-Törökország-Görögország-Olaszország és Franciaország. A huszonöt nemzet pilótáiból verbuválódott és száznál több autóból álló mezőny szeptember 10-én indult Pekingből és október 16-án ért a párizsi célba.

A Kínában szerencseszámnak tartott 88-as rajtszámot viselte az első James Bond filmből ismert 1954-es Sunbeam Alpine. A mezőny legkisebb autója az 1957-es évjáratú, 750 köbcentis Renault 4CV volt, tíz évvel volt idősebb a török Anadol, az 1930-s Chevrolet egyik versenyzője pedig magyar volt.

Az eseményre öt napra szóló jogosítványt kaptak a résztvevők.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!



 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....