autómaraton
Az első verseny centenáriuma alkalmából dízel Mercedesekből álló karaván tette meg a távot, de fordítva, mert a kínai piac és az ottani megjelenés miatt már fontosabb volt a Pekingbe való érkezés és autódemonstráció.
Egykor a kaland, száz évvel később az ígéretes piac vonzotta az autógyártókat Kínába. 1907-ben még Pekingből indult az első transzkontinentális autóverseny. A XXI. század autómaratoniján a hőskor rajtja lett a cél. Az első verseny emlékére dízel Mercedesekből álló karaván tette meg a távot. 2006. október 21-én indultak Párizsból Pekingbe, ahol a rajt idején kezdődött a modell kínai sorozatgyártása.
A legendás Peking-Párizs centenáriumi túrán a Mercedes uralta az utakat Forrás: Daimler
Az akkoriban még közös háztartásban élő DaimlerChrysler és partnere, a Beijing Automotive Industry vegyesvállalata 1984-ben Jeep márkájú terepjárókat gyártott a hadseregnek, később kínai újgazdagoknak szállított hazai gyártású Mercedes limuzinokat.
A nyolc országot érintő 14 ezer kilométeres út végcélja az „AutoChina 2006“ autó kiállítás volt. Az 1906-os első transzkontinentális verseny 62 napig tartott, a centenáriumi túrán huszonkét nappal a párizsi indulás után már Hamitól délre fordultak az autók és a történelmi kereskedelmi útvonalon, a Selyemúton haladva érték el a Kínai Nagy Falat. Közben átkeltek a Sárga-folyó völgyén, autóztak a Góbi-sivatagban és Belső-Mongólia füves pusztáin.
A 2006-os Mercedes karaván végül 26 nap alatt teljesítette a 13,6 ezer kilométeres távot. A flottában harminchárom sorozatgyártású E-osztályú modell volt, köztük több 4MATIC, vagyis négy-kerékhajtású változat. A dízelmotoros E 320 CDI és E 320-as Bluetec kormányainál 360 sofőr váltotta egymást szakaszonként.
Osztott pályás közlekedés
Nem volt kis teljesítmény a túra megszervezése, hiszen a vízumok beszerzése mellett 27 városban ötezer-éjszakányi szállásról kellett gondoskodni. A harminchárom takarékos dízelautóból és negyven kísérő kocsiból álló karaván legénysége 8200 szendvicset, 5300 banánt, 4000 csokit és 9600 flakon vizet fogyasztott.
Mivel a táv tízezer kilométernyi szakaszán nem lehetett még a világ legtisztább dízelmotorjaihoz szükséges kénmentes gázolajat kapni, ezért az Aral tizenegyezer liternyit saját tartálykocsival szállított az oroszországi, kazahsztáni és kínai megállókhoz. A csúcsot 5,5 literrel a német páros érte el, a mezőny átlaga 7,9 liter volt száz kilométeren, autónként 8 liter kenőolaj és 110 liter ablakmosó is elfogyott.
2007-ben a dízel flotta 26 nap alatt tette meg a 13,6 ezer kilométeres utat
A dízel-maratonit két taxi is teljesítette, párizsi, illetve stuttgarti jelzővel és órával felszerelve: a túra végén a német autóban 12 ezer kilométernél 16 050 eurót, a francia változatban 34 090 eurót mutatott az óra.
A centenáriumi túra után is szerveztek nosztalgia maratont, a 2010-es mezőnyben részt vett az egykori győztes Itala 45 HP, melyet 1904-ben gyártott a FAI cég és több mint száz éven át a Torinói Autómúzeumban parkolt. A veteránt üzemképessé tették, de mindent eredetiben hagytak rajta. A cseregumikat kézi munkával készítették a Pirelli törökországi gyárában, ahol speciális abroncsok, többek között a Forma 1-eseké is készülnek.
Feltámasztott Itala a 2010-es futamon
A 2010-es szeptemberi karavánban jó néhány már megszűnt márka autója rajtolt, de a legpatinásabb az első Peking-Párizs maratoni győztese volt. Az 1904-ben alapított Fabbrica Automobili Itala részvénytársaság autója több gyorsasági versenyen tarolt, és éveken át Nagy Díjakat nyert. Első autóit 4,6 literes motor hajtotta, de gyártott 14,4 litereseket is. A torinói cég 21 millió lírás kormánytámogatás és átszervezés után 1929. és 1931. között Itala S. A., majd 1934-ig Construzioni Automobilistiche néven működött.
Ahogy az 1906-os első verseny idején, úgy a későbbi nosztalgiatúrákon is követték a klasszikus módszereket: a fakereket éjszakánként leszerelték és vízben áztatták, hogy megőrizzék rugalmasságukat. Az 1370 kilogrammos tömegű, 7,4 literes motorral hajtott és négyfokozatú sebességváltós Itala ma is 90 km/órás tempóra képes.
A negyedik túrán 134 veterán autó vett részt, a pekingi Nagy Faltól indult, a veterán karavánban szerepelt Bentley, Chevrolet, Ford, Anadol, Pontiac, Renault, Sunbeam és Rolls-Royce.
A harminchét napos és tizenötezer kilométeres túra útvonala: Kína-Mongólia-Kazahsztán-Üzbegisztán-Türkmenisztán- Irán-Törökország-Görögország-Olaszország és Franciaország. A huszonöt nemzet pilótáiból verbuválódott és száznál több autóból álló mezőny szeptember 10-én indult Pekingből és október 16-án ért a párizsi célba.
A Kínában szerencseszámnak tartott 88-as rajtszámot viselte az első James Bond filmből ismert 1954-es Sunbeam Alpine. A mezőny legkisebb autója az 1957-es évjáratú, 750 köbcentis Renault 4CV volt, tíz évvel volt idősebb a török Anadol, az 1930-s Chevrolet egyik versenyzője pedig magyar volt.
Az eseményre öt napra szóló jogosítványt kaptak a résztvevők.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!