Peugeot 5008
Szöveg: Horváth Miklós, fotó: Vezda László
Mielőtt bárki azt hinné, hogy a márka a prémium szegmens babérjaira akar törni, fontos tisztázni, hogy továbbra sem luxustermék a Peugeot, azonban minőség, dizájn és technika szempontjából töretlen a kiemelkedni akarás az oroszlános emblémásokban. Ennek kézzel fogható bizonyítéka a 3008-as sikere, hiszen a tavaly szeptemberi bevezetés óta több mint 144 ezer darab talált belőlük gazdára. Az irány jónak bizonyult, ezért a soron következő modellek megújulásánál a kompakt crossover által kitaposott ösvény lesz a mérvadó.
Minden részletében 3008-ast idéz - Képre kattintva galéria nyílik
A fentiek és persze az aktuális trend domináltak abban, hogy a 2009-ben megjelent egyterűből SUV lett, és ezt a váltást szemmel láthatóan szeretik a népek. A májusban indult forgalmazás óta már 16 ezer megrendelést rögzítettek, melyek 86 százaléka magasan felszerelt verzió, és hasonlóan többséget élvez a dízelmotor-automataváltó (76 százalék) opciók választása. Az egyetlen kérdés, hogy a Rennes-ben (és Chengdu-ban) zajló gyártáskapacitás képes-e kielégíteni a keresletet, ugyanis Bálint Zsófia márkaigazgató elmondta, hogy a 3008-as esetében idehaza 110 darab autó átadását rögzítették az év első 5 hónapjában, azonban több mint 200 ügyfél várakozik a megrendelt autó kiszállítására.
A plusz két ülés felára 300 ezer forint, mely tartalmazza a kiegészítő légkondit is a hátul ülők számára. A bevezetés időszakában ez az opció ingyenes! A második üléssorban három gyerekülés kényelmesen elfért - emiatt is esélyes a nagycsaládosok kedvence címre
Az új 5008-as platformja (EMP2) megegyezik a 3008-aséval, a pazar helykínálat érdekében viszont a nagytesó egy 16,5 cm-es bővítést kapott a hátsó tengely előtti részen. A 2840 mm-es tengelytávval - ezáltal a legnagyobb az alsó-középkategóriás SUV-ok körében - és a 780 literes poggyászterével szintén maga mögé utasítja a szegmens régi és új játékosait a Peugeot. A B-oszlop mögötti részben tehát osztályelső az 5008-as, pedig ebben a ligában olyan modellekkel van versenyben a franciák üdvöskéje, mint például a Nissan X-Trail, Skoda Kodiaq, Range Rover Discovery Sport és Hyundai Santa Fe.
H/Sz/M (mm): 4621/1844/1646, a tengelytáv 2840 mm-es, a csomagtér pedig 780-1940 literes. A kategória legújabb versenyzője a Skoda Kodiaq. A cseh medve dimenziói összehasonlításul: H/Sz/M (mm): 4697/1882/1676, tengelytáv: 2791 mm, csomagtér: 720-2065 liter
A szögletes forma minden bizonnyal sokat nyom a latban a helykihasználtság terén, azonban van itt még egy 23 cm-es hasmagasság, nagyobb kerékjárati ívek, melyek optikailag még inkább lábujjhegyre állítják a robosztus, de kecses külsejű autót. Végül, de nem utolsó sorban a magasabb övvonal és a fentiek ellenére is 92 kg-os fogyás miatt elmondható, hogy az új 5008-as köszönő viszonyban sincs már a korábbi verzióval.
És úgy tűnik, hogy az ajtókat feltárva nem törik meg ez az érzés: modern és szép kidolgozású tartalom fogadja az elöl és hátul utazókat egyaránt. Az i-Cockpit műszerfal újdonsága, hogy emelt középkonzolon trónol a 8 hüvelykes érintőképernyős kijelző valamint a váltókar, új a 12,3 colos, hárompaneles, testre szabható kormány mögötti műszeregység is, továbbá GT kivitel esetén valódi tölgyfaborítással dekorált a műszerfal. Újdonságnak számít, hogy az i-Cockpit kormánya, mely a legkisebb átmérőjű a világ sorozatgyártású autói között, most alul-felül lapított, és az ülésmagasság szélesebb spektrumú állíthatóságának köszönhetően bármilyen testalkatú pilóta számára megtalálható az ideális vezető pozíció.
Elöl Pseudo McPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű gondoskodik arról, hogy a belső kényelem ne csorbuljon a balkáni útviszonyok között
A családi utazóautók kényelmét és praktikumát sem hiányoltuk az 5008-asból, akár az első, második vagy harmadik üléssorban foglaltunk helyet. Zongora billentyűsort idéző kapcsolókkal a legfontosabb funkciók gyorsan előhívhatók az infotainment kezeléshez, sofőrként nem hagyott kívánnivalót maga után a rövid próbakör. A második üléssorban három egyforma, önálló és elrejthető ülést találunk, a csomagtérbe rejtett plusz két ülés pedig kivehető, javítva ezzel az egyébként is jó térkihasználást. Az utastéri rakodóhelyek össztérfogata 38 liter, de említésre méltó az is, hogy a jobb egyes ülés támlájának eldöntésével akár 3,2 méter hosszú tárgyat is szállíthatunk.
21 mm-rel nagyobb a fejtér, elöl a könyöktáv, a leghátsó üléssorban pedig a lábtér gyarapodott számottevően (60 mm)
A fedélzeti ellátmányban TomTom navigáció, masszázsfunkciós AGR ülések, MirrorScreen, lejtmenetvezérlő, automata távfény asszisztens, táblafelismerő és adaptív tempomat, valamint az aktív holttér-figyelő, követési távolság figyelő, Active Safety Brake, sávelhagyásra figyelmeztető, fáradság figyelő és Grip Control is megtalálható. A benzines motorkínálat legkisebbje az 1.2 literes Puretech 130 lóerővel és 230 Nm-es nyomtékkal, melyet az 1.6 literes THP követ a kategóriához jobban illő teljesítménnyel, 165 lóerővel és 240 Nm-es nyomatékkal. Dízelfronton bővebb a kínálat, az 1.6-os HDi motorok 100 és 120 lóerős teljesítménnyel, a kétliteres BlueHDi motorok pedig 150 és 180 lóerős teljesítménylépcsőben szerepelnek a hazai listán. A felsorolt motorokhoz öt- vagy hatfokozatú manuális váltó társítható, a csúcsteljesítményhez 6 fokozatú Aisin-váltók kapcsolhatók.
Magyarországon legkorábban szeptemberi átvétellel tudják fogadni a megrendeléseket a márkakereskedések. Az Acces felszereltségű, 1.2 PureTech motoros belépő modellnek 5,59 milliós árcédulája van, ezt az árat a 600 ezer forintos használtautó beszámítással kalkulálta az importőr, viszont 5 év/100 000 km-es garanciát és plusz két ülést kínálnak ezért az összegért.
A fent említett, másfél hónapja indult rendelések 74 százaléka, azaz kétharmada dízelmotoros és automataváltós, annak ellenére, hogy sokak szerint az öngyulladós aggregátok utolsó órájukat élik