autópiac
Ismerős menetrend
Kicsit déjà vu forgatókönyv ez is, mint egykor a japánoké volt: biztos azért olcsóbb, mert gyengébb minőségű, mint az európai. Mert eleinte tartottak a vevők a dél-koreai autóktól, ám ennek vége. Eltűntek a jellegtelen formák, levetkőzték a távol-keleti stílust, napjaikban karakteres és divatos karosszériák, meg korszerű hajtásláncok jellemzik a Hyundait, mely már rég elismerést szerzett a legigényesebb német és svájci piacon is. Az Európában forgalmazott Hyundai termékek 95 százalékát itt tervezik aprólékos fogyasztói elemzésekre alapozva.
Magyarországon is dinamikusan emelkedtek a márka eladásai és a népszerűség nem véletlen, hiszen nem csak modellkínálata, de szervizszolgáltatása is világszínvonalú, ami nem csak az ötéves és kilométerkorlátozás nélküli garanciát jelenti.
Nevesített harmónia
A dél-koreai járműkonszern hazai importőr csapatát és irodáit a minőségi márkához illő harmónia jellemzi: lehet, hogy csak véletlen, de a Hyundai-központ utcája híres zongoraművészünk, Cziffra György nevét viseli.
Képzett szakembergárdát irányít Kovács Pál ügyvezető és márkaigazgató akit korábban inkább a szociálpszichológia, a reklám és a marketing érdekelt, de mint később kiderült, ezek mind jól illenek, sőt elengedhetetlenek az értékesítéshez, különösen egy olyan attraktív terméknél, mint a személygépjármű.
Kovács Pál 1973 májusában született Budapesten, a Kaffka Margit Gimnáziumban érettségizett, Szolnokon végezte a Kereskedelmi és Közgazdasági Főiskolát, majd 2006-ban az Eszterházy Károly tanárképzőt. Nem sokáig oktatott, mert a gyakorlat jobban érdekelte.
Piackutatás
Először az AC Nielsen piackutatónál és tanácsadónál dolgozott marketing és kiskereskedelmi területen 3,5 évig, majd hasonló munkakörben dolgozott a 3M cégnél. 2002-ben került a Fordhoz, mint magyarországi flottaértékesítési vezető. A széles modellpalettának is köszönhetően eredményes volt a munkája, ennek is köszönhető, hogy egy fejvadász cég közvetítésével 2006-ban átigazolt a Hyundaihoz. Az elmúlt évtized eredményei alapján jól döntöttek a tulajdonos AutoBincknél, pedig finoman fogalmazva is nagy kihívás volt egy induló márkát felfuttatni. Mert hiába voltak Kovács Pálnak jó tapasztalatai és kapcsolatrendszere, az Európában fiatalnak számító dél-koreai márkával szinte nulláról kellett indulnia és bekerülnie a magán és céges vásárlói körbe. Sok mindent megtapasztalt, értékesítéssel és marketinggel egyaránt foglalkozott, ráadásul egy olyan cégnél, ahol különösen kemények a kritériumok.
Az elmúlt években alaposan megújult és kicserélődött a magyarországi Hyundai hálózat, mely jelenleg 25 szervizpontból és szalonból áll. Kovács Pál szerint magánimportőrként kétféle elvárással szembesült: a frankfurti központ a volument nyomja, a tulajdonosnak inkább pénzügyi elvárásai vannak.
AutoBinck
A hágai központú 110 éves AutoBinck nyolc európai piacon van jelen: 1907-ben nyitotta első kereskedését, napjainkra pedig Európa-szerte a BMW, Ford, Hyundai, Jaguar, Land Rover, Mazda, MINI, Mitsubishi, Opel, Peugeot, Qoros, Škoda és Volvo is szerepel hálózatának kínálatában. Magyarországon az AutoPalace márkakereskedések tartoznak az AutoBinck portfóliójába, ahol a Hyundai mellett Opel, Jaguar és Land Rover márkákat forgalmaznak, egyúttal a Hyundai és a Jaguar Land Rover importőri feladatokat is ellátja.
A hollandiai tulajdonos-cég és a németországi márkaközpont mellett jó harmóniában kell dolgozni a koreai anyacéggel is. Ehhez ismerni kell a koreai kultúrát, mert érdekes és tiszteletre méltó, ahogy a célkitűzések is, melyeket mindenáron végigvisznek. Ennek köszönhetők jó eredményeik is: Dél-Korea gazdasága és különösen járműipara óriásit fejlődött, és ahogy egy évtizede megálmodták, napjainkban a világ élmezőnyébe jutott. Ez annak is köszönhető, hogy nem körülményesek, inkább hatékonyak, mert nem vesznek el a részletekben, hamar korrigálják az esetleges hibákat és túllépnek az akadályokon.
Diplomáciai eredmény
A három eltérő kultúrával együtt dolgozni igazi pszichológiai feladat és diplomáciai teljesítmény, amikre Kovács Pál alkalmas. És persze a Hyundai csapat, melyre újabb kihívás vár: a sikeres személyautó offenzíva után ismét az európai piacra lépnek a márka haszongépjárművei. És persze jönnek az új modellek: az IONIQ plug in hibrid után ősszel érkezik a Kona nevű crossover, mely a legdinamikusabban fejlődő európai szegmensben száll ringbe. Sikerre számíthatnak majd a Hyundai N szériás sportos csomaggal gyártott darabjai is, melyeknek jó belépőt jelentenek a WRC versenysorozatban elért dobogós helyezéseik és a többi ralisikerek.
Ez igazán jelentős imázsépítő lépés, hiszen itt a technológia a főszereplő. Korábban a Hyundai a focira fókuszált, és annak óriási rajongótáborát a VB és az EB idején alkalmi modellekkel, limitált szériákkal igyekezett lenyűgözni. Ezek a termékek itthon is sikeresek voltak.
Napjainkban a magyar piacon 2,5-3 százalékos a márka részesedése, a Hyundai eladások felét a Tuscon, harmadát az i20 és i30 adja.
Kovács Pál autói
Először 1991-ben vezette a családi autót, egy Lada Samarát, aztán következett több céges autó, mint Opel Astra, Ford Focus, Mondeo, jelenleg Hyundai Grand Santa Fe modellel jár. Mindenevő zenehallgató, szeret családjával utazni és vitorlázni.