e-mobilitás

Már nem titok a Highland program - Itthon is kapható a frissített Tesla Model 3

2023.09.11.

A minap bemutatott Model 3 Highland a gyártástechnológia, az elektromobilitás és a dizájn szempontjából egyaránt tovább erősíti a Tesla globális hadállásait – lelkesedik a nemzetközi szaksajtó. Eközben tovább folytatódik az ötletelés. A jól értesültek már tudni vélik a Model 3 alapjaira épült Model Y formatervét is.

 

Szerző: Heimer György

Oly sok vad találgatás, mendemonda és kémfotó után lehullott a lepel: a Tesla bemutatta a Model 3 megújított változatát. A szinte hadititokként kezelt Highland kódnevű projekt eredményeként végül szeptember elsején leplezetlenül előállt a világ egyik legkeresettebb (villany)autója – öt évvel ezelőtti piacra dobása után újrafazonírozva. A magyar Tesla rajongók számára alighanem az is fontos hír, hogy a Highland négykerekű már itthon is kapható, változatlan, vagyis a tavasszal csökkentett árakon. A belépő, hátsókerék-hajtású modell valamivel több, mint 17,8 millió, a kétmotoros Long Range 21,3 millió forintba kerül. Aki most adja fel rendelését, az október-november táján beülhet kocsijába (https://www.tesla.com/hu_hu/model3).

A Highland sziluettje maradt, de a frissítés több mint egyszerű szépészeti fazonigazítás: a gyártó közlése szerint az alkatrészek fele teljesen új. Módosult a kocsi eleje, hátulja, keskenyebbek a divatosan dizájnos fényszórók, stoplámpák. A karosszéria-újítások nyomán a kocsi még áramvonalasabb lett, új a Photon fantázianevű, 18 colos aerofelni, amelyek mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy a hatótáv tovább növekedjen. Egy szusszal a hátsókerék-hajtású típus, WLTP ciklus szerint, 513, az összkerekes 629 kilométert tud megtenni.

Nem kevésbé látványosak a belső újítások. Az eddigi minimalista stílus és a luxusos nagy Teslák, a Modell S/X nyomdokain haladva a kis Tesla beltere még elegánsabb lett. A műszerfali fabetéteket szövetre cserélték, maradt az alapáron fekete vegán bőrülés, és a feláras fehér. Az ülések perforáltak lettek, de csak az elülsők szellőztethetők, akár előre programozva, távolról, mobil telefonon. Változott a kormánykerék formája, (de bizonyára a korábbi vegyes fogadtatások miatt a tervezők láthatóan lemondtak a magassági repülőgép kormányra emlékeztető, úgynevezett yoke kormánykerékről). A jobb kinézetű utastéri anyagok esztétikáján túl lényeges funkcionális változás, hogy a hátsó ajtók ablakai is dupla üvegezést kaptak, így a futómű- és az abroncs-módósításokkal együtt az új Model 3 belül még inkább nesztelenné vált. Változott, jobb lett a hangrendszer, (a kisakkus Tesla például már 9 hangszórós), az új hardverek révén tovább tökéletesedett a bluetooth és wifi szolgáltatás, a hátul utazók pedig középen, a könyöktámasz végén egy 8 colos érintőképernyős képernyőn maguk szabályozhatják a klímát, és azon akár szórakoztató tartalmakat is nézegethetnek.

Ám sofőrszemmel alighanem az a legnagyobb változás, hogy a kormányoszlopról eltűnt az index és a „sebességváltó” karja. A Tesla autósok már kitanulhatták, hogy nem gond vezetni klasszikus műszerfal nélkül, mindent pótol a komputertechnika. Most a baloldalon lévő index felköltözött a kormányba kapacitív nyomógomb formájában, a váltó pedig a középen lévő laptop méretű érintőképernyőre került, ahogy eddig is onnan lehetett vezérelni, leolvasni a kocsi üzemeltetési paramétereit. Az is előny, hogy hasasabb lett a hátsó csomagtartó, és persze maradt az elől lévő üreges is, (ami a hagyományos autókénál motortérként szolgál.) Ami a Highland akkupakkját illeti, arról egyelőre nem hangzott el hivatalos közlés, bár a Reuters hírügynökség belső fülesekre hivatkozva úgy tudja, hogy az e-szedán aljában továbbra is a CATL gyártmányú lítium-vas-foszfát típusú akkumulátor lapul. Mindent együttvéve az alap-Highland 6,1 másodperc alatt van fent százon, végsebessége 201 km/óra, a töltési csúcsteljesítmény 170 kW. A Tesla egyelőre a csúcsmodell Performance-változatról sem beszél, bizonyára annak piacra dobását későbbre tartogatják. Ugyanígy az agyonpublikált önvezető FSD (Full Self Driving) és az Autopilot frontján sincs változás.

Ahogy az egy felkapott világmodell esetében lenni szokott, a bemutatót követően megindult az értékelések (sajtó)áradata. Néhány kiválasztott médium, így a brit Carvow már kipróbálhatta az újraszabott villanyost (https://www.youtube.com/watch?v=gQ6zIHHMlSs), a vehiclesuggest nevű portál ugyanakkor részletes ismertetőjében arról értekezett, hogyan erősíti a Highland a márka globális pozícióját (https://www.vehiclesuggest.com/2024-tesla-model-3-update/.

Véleményüket alátámasztja, hogy a Model 3 alapjaira épült suv formájú Model Y az elmúlt hónapok folyamán már Európában is az eladási tabellák élére került, lejjebb szorította a VW és a Toyota sikermárkáit, s az sem lenne meglepő, hogy a házon belüli versenyben a Model 3 kerülne az élre. Mindeközben Elon Musk cége minap azzal is a világsajtó címlapjára került, hogy jócskán csökkentette a luxus kivitelű nagykocsijainak árát. Ennek eredményeként itthon a Model S Long Range változata több mint 9 millió forinttal kevesebbe, 36,3 millióba kerül, a nagyobb teljesítményű Plaid változat vételára az eddigi 55,3 millió forint helyett 42,1 milliót kóstál. Ez az áresés bizonyára nem érinti a Model 3 piacát. Legfeljebb azok a vevők bosszankodhatnak, akik eddig magas áron vásároltak, és viszonteladáskor, a használt autópiacokon, kénytelenek lesznek megelégedni alacsonyabb vételárakkal.

Az elmúlt napok Tesla híreihez tartozik, hogy a hagyományos hirdetési formáktól húzódozó cég tett még egy másik, tőle szokatlan húzást. Ezúttal betolta a frissített Model 3-at a napokban megnyílt müncheni autó kiállításra is, mintegy ellopva a show-t a hazai német és a nagy számban felvonuló kínai márkáktól. Eközben az is napvilágot látott, hogy a Datahouse piackutató cég szerint a pangó hazai autópiacon az év első kilenc hónapjában összesen 900 Tesla talált gazdára szemben a tavalyi hasonló időszak 265, illetve a 2021 évi 12 darabos értékesítésével. Ez a mennyiség nudli a nagyobb piacokéhoz képest, elvégre az európai piacokra is szállító sanghaji Tesla Gigafactoryban naponta 1200 Model 3 készül. Mégis a magyarországi Tesla-eladások három számjegyű növekedési üteme arról is tanúskodik, hogy a közel 18 millió forintos alapár ugyan megfizethetetlenül magas a magyar átlagjövedelmekhez viszonyítva, de ha azt vesszük, hogy a hasonló teljesítményű konkurens típusok mind jóval 20 millió forint felett startolnak, nem lehet kétséges a Tesla (ár)versenyképessége.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.06
Mintegy 10 perc alatt töltötték 10-ről 80 százalékra a Polestar 5 prototípusát az új szilícium....
2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....
2024.05.05
A vitorlázó gép a Turócszentmártonhoz tartozó Tomčany melletti, az Aeroklub Martin polgári társulás....
2024.05.05
Ma már alap, hogy az autóra ötvenezres garanciát adnak. Az első autóknál nem volt természetes a....
2024.05.05
Az egykori Győri Keksz- és Ostyagyár vezetőjének tiszteletére emléktáblát avattak a Széchenyi....
2024.05.05
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nem iszik, nem dohányzik, de... ..
2024.05.05
Idén a Beregi kör lett az Év kerékpárútja, a festői útvonalat és a bringatúrázás legfontosabb....
2024.05.05
Magyarország területén 2024. május 4-én 0 óra és 24 óra közötti időszakban a rendőrök 45 személyi....