vezető nélküli járművek
Likszutov közölte: a közeljövőben megszületnek azok a jogszabályok, amelyek lehetővé teszik, hogy a vezető nélküli közlekedés a lehető leggyorsabban valósággá váljon az orosz fővárosban.
„A moszkvai kormány támogatja a modern, orosz gyártású vezető nélküli technológiákat. Hiszünk ezek jövőjében, de ennek tömeges megjelenése 10-15 éven belül várható. Nagyszerű lenne, ha a biztonságos és megbízható technológiák mihamarabb megjelennének” – mondta Makszim Likszutov.
Ami a vezető nélküli közlekedést illeti, Moszkva elsősorban a kötött pályás megoldásokban gondolkodik. A főváros vezetése a Yandex céggel együtt dolgozik a vezető nélküli villamosok projektjén, amelynek tesztelését már idén szeretnék beindítani. Eleinte kijelölt depókban, később éjszakai próbautakon, végül pedig utasokkal. A villamosvonalak 80%-a már el fizikailag el van választva más közlekedési útvonalaktól.
A vezető nélküli technológiák más közlekedési eszközök, például a vasút esetében is alkalmazhatók: a Moszkvai Központi Körgyűrűn (MCC) az Orosz Vasutak azt tervezik, hogy az automatizált vezérlési technológiáknak köszönhetően 3 percre vagy kevesebbre csökkentik a HÉV-szerelvények követési távolságát.
„A moszkvai metróban a szerelvények csúcsidőben 80-90 másodpercenként követik egymást. Oroszországban azonban még nincs olyan cég, amelyik megoldást tudna kínálni az ilyen menetsűrűség biztosítására vezető nélküli üzemmódban. Tudjuk, hogy fejlesztések zajlanak, és mi kifejezetten érdekeltek vagyunk ezen technológiák bevezetésében” – mondta Makszim Liksutov, Moszkva közlekedésért felelős főpolgármester-helyettese.
Sőt, Szergej Szobjanyin, Moszkva polgármestere úgy döntött, hogy támogatja a vezető nélküli taxik fejlesztésére irányuló projekteket is. A moszkvai városi duma (a fővárosi közgyűlés) szintén jóváhagyta azt a javaslatot, hogy kísérleti jogi rendszert vezessenek be a vezető nélküli taxik fővárosi tesztelésére. Néhány útvonalon már 2022-ben elindulnak a Yandex cégvezető nélküli taxijai.
Az autonóm városi járművek bevezetése egyebek mellett megoldhatja a városi tömegközlekedés sofőrhiányának problémáját. Mivel a vezető nélküli autókra való átállás fokozatos és időben elhúzódó lesz, a taxisok és a csomagfutárok sem maradnak munka nélkül egyik napról a másikra. Számukra átképzési és átminősítési programok indulnak.
Makszim Likszutov hozzátette: kulcsfontosságú az utasok és a gyalogosok biztonságának biztosítása, ennek mindenképpen elsőbbséget kell élveznie. Éppen ezért Moszkva városa információs programot indít a közlekedés résztvevői számára, és fokozott ellenőrzést vezetnek be minden olyan útvonalon, ahol vezető nélküli járművek közlekednek majd. Emellett szigorú szabályokat dolgoztak ki a járművezető nélküli közlekedéssel kapcsolatos adattovábbításra, valamint az próbaüzemben érintett intézmények interakciójának szabályozására a pilot projektek végrehajtása során.
„Szergej Szobjanyin polgármester utasítására az elsők között alkalmazzuk Moszkvában a legújabb technológiákat és szolgáltatásokat a közlekedésben, beleértve a Face Pay-t, a virtuális trojka intelligens kártyát és az elektromos buszokra való átállást. Ugyanakkor tudatában vagyunk, hogy a sofőr nélküli közlekedés nem válik tömegessé a közeljövőben, de úgy gondoljuk, hogy ez a technológia a városi közlekedés a hajtóerejévé válhat. A vezető nélküli villamost a jövő realitásának tekintjük. Ezzel számolunk Moszkva távlati közlekedési programjában. Érdeklődéssel várjuk az ezzel kapcsolatos legújabb hazai ötleteket és megoldásokat, készen állunk az együttműködésre a fejlesztőkkel” – közölte Makszim Liksutov közlekedésért felelős főpolgármester-helyettes.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!