repülés

Malév-utód a láthatáron?

2014.11.24.

Pálmafát festetnének a repülőgépeik törzsére, Budapestről a Maldív-szigetekre, Mallorcára, Zanzibárra, Dubajba és más közismert nyaralóhelyekre vinnék az utasokat. A céget bejegyezték Magyarországon, vezetője a Srí Lanka-i magyar konzul. A járatok indulásának időpontjáról nincs információnk.

Pálmafás repülőtársaság Indiából, Ceylon szigetéről. Budapestre hozná a nyaralni vágyókat

A Ronan Air Légiközlekedési Kft.-t szeptember 16-án jegyezték be. Kizárólagos tulajdonosa Godaliyanage Rohan Nanayakkara, aki 1993 óta tiszteletbeli magyar konzulként szolgál a Srí Lanka-i Colombo városában. A konzulátus az R-Group International csoport címén található, amely több vállalkozást is magában foglal, többek közt a szóban forgó Ronan Airt is – tette közzé az airportal.hu. A Ronan Air Airlines honlapja szerint afféle szabadidős, nyaralós légitársaság kíván lenni. Tengerbe bukó nap és pálmafa veszi körül a légitársaság nevét. Bár a cégnek még nincs repülőgépe, de a honlapon elhelyeztek olyan képeket, amelyek a tervezett festéssel együtt ábrázolják a járműveket. Található ugyanitt egy térkép, amely a tervezett útvonalhálózatot ábrázolja. Eszerint a társaság legfontosabb bázisreptere Budapesten lenne, hiszen innen indulnak majd a közismert üdülőhelyek: Phuket, Sarm es-Sejk, Maldív-szigetek, Zanzibár, Mallorca, Dubaj irányába a repülőgépek.

Első lépésként tízútvonalas kelet-európai, ázsiai és afrikai terjeszkedést említenek, azonban hozzáteszik, hogy a program során Budapest – mint egy európai bázis – „profitálhat azokból a piaci lehetőségekből, amelyet a gyors thaiföldi, maldív, maláj és arab emirátusokbeli bővítés tesz majd lehetővé” – idézi az airportal.hu a Ronan Air tulajdonosának tanulmányát. A járathálózatot tovább böngészve azért az is kiderül, hogy a cég egyfajta Ázsia–Európa-légihídként is működne, amelynek egyik végpontja az indiai Goa, a másik a magyar főváros, középütt, afféle „fordítókorongként” pedig Dubaj szerepel. A tulajdonosok két lépcsőben tervezik fejleszteni a légitársaságot. Előbb a nyaralójáratokat indítanák be, később jönnek az üzleti járatok Budapestről Hongkongba, Dél-Koreába, Moszkvába és Kanadába.

Hogy mennyire reális és a tulajdonosok komolyan gondolják-e a Ronan Air beindítását, jelen pillanatban nem tudható. A cégbejegyzés tény, mint ahogy az is, hogy a tiszteletbeli magyar konzul korábban megkereste a Magyar Turizmus Zrt.-t, és tárgyalt egy menetrend szerinti légi járatról Sharjah (Egyesült Arab Emírségek) és Budapest között. Befektetőkről, finanszírozásról nincsenek információk.

Ezen a ponton emlékeztet a Ronan Air története a Malév leállása, 2012. február 3. óta lezajlott hazai légitársaság-indítási kísérletekre. A Malév-csőd utáni hetekben tűnt fel a Malért nevű civil szervezet, amely a pilóták nevében a Déri Tamás volt Malév-vezérigazgató nevével fémjelzett befektetői csoportosulással tárgyalt. A Tensi-csoport tulajdonosa forgatókönyveket dolgozott ki a cég átvételére, de végül nem lett semmi az üzletből. A Malért tagjai közül többen próbálkoztak később is. Egy új magyar légitársaság, a Hungarian World Airways 2013. áprilisi indulásáról adott hírt a BizTravel német turisztikai portál. A híradások szerint a társaság gépei az idén áprilisban indultak volna. A vállalatot 2012 szeptemberében alapították, a cél az volt, hogy betöltsék a Malév által hagyott űrt. Előbb öt Airbus A–320-szal készültek indulni, azonban a flottájukba sorolták még az A–330, illetve az A–340 típusú repülőgépeket is. Terveik között négy kontinens hatvan városa szerepelt. Utóbb kiderült, hogy a cég csak terveket gyártott, valódi befektetőt nem sikerült bevonniuk.

A legnagyobb médiafigyelmet mégis a Sólyom Airways vívta ki magának. A vállalkozás egy gépet valóban kibérelt, azt a leendő légitársaság színeire festve el is hozta Ferihegyre, azonban a működési engedélyeket sohasem sikerült megszereznie. A társaság körül később büntetett előéletű üzletemberek tűntek fel, „megmentőként” rövid időre Welsz Tamás is, az azóta elhunyt vállalkozó. Lucsik János társtulajdonos, aki, egyedüliként valóban pénzt tett a Sólyomba, azóta kétségbeesett kísérleteket tett az immár „egygépes” cég felélesztésére. Például egy ismert startup portálon próbált pénzt csinálni azzal, hogy Sólyom-logós kitűzőt, VIP-belépőt és Budapest feletti sétarepülést ígért a reménybeli befektetőknek.

Jámbor Gyula

Megjelent a Magyar Nemzet 2014. november 20-i számában.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.11
Forgalomkorlátozásra kell számítani a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren február 20-tól, amikor....
2025.02.11
Hamarosan még több Bosch-fejlesztés válik elérhetővé az amerikai piacon. Ezeket a Mobility....
2025.02.11
Hanem a ázsiaiak is, ahol hatalmas kultúrája van az egyterűek és személy- vagy csomagszállító....
2025.02.11
Újra indul a rali Európa-bajnokságon (ERC) a Herczig Norbert, Ferencz Ramón kettős, amely új....
2025.02.10
Nosztalgia járat: sztorik és prospektusok a múltból. ..
2025.02.10
A legnagyobb globális autóipari csoportok is megszenvedhetik, ha az Egyesült Államok bevezeti a....
2025.02.10
Miközben néhány nappal ezelőtt az első Japánon kívüli Lexus gyár létesítéséről érkezett bejelentés....
2025.02.10
A beszámolók szerint az ÖVP (Osztrák Néppárt) és az FPÖ (Osztrák Szabadságpárt) jelenleg is tárgyal....
2025.02.10
Közeledik az igazság pillanata: március 31-én kiderül, mely autók győznek az Év Magyar Autója 2025....
2025.02.10
A jelenlegi büntetési rendszer ellen van a franciákon kívül több európai ország is.   ..