AMTS

Magyarok a világ járműgyártásában – kiállítás Budapesten

2021.08.27.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter ajánlotta az érdeklődők figyelmébe az Autós Nagykoalíció pénteken megnyílt és vasárnap estig a budapesti Hungexpón látható Magyarok a világ járműgyártásában 2021 kiállítását, amely a korábbi évek hagyományainak megfelelően az AMTS keretein belül tiszteleg a magyar járműipar kiválóságai, élők és holtak előtt.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter Fotók: Balogh László

Ismerni és megőrizni a múltat, élni a jelent és álmodni a jövőt – ezt a mottót választotta az idei kiállításnak Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke, aki évtizedek óta megszállottan kutatja azokat a magyarokat, akik nélkül a mobilitás elképzelhetetlen lenne. A kiállítás nyitányaként elő showban villantotta fel az elmúlt több mint kétszáz év egy-egy jeles pillanatát.

A kiindulópont Kocs volt. Ebben a Komárom-Esztergom megyei községben a korabeli mesterek megalkották a kocsit, a szekérből gyorsan forduló jármű lett. Korszakos alkotásuk már a feltalálás idején elnyerte jutalmát. Mária Terézia úgy rendelkezett, tisztelete jeléül a postakocsi Kocsot is útba ejtette. Knezsik István bejelentette, az Autós Nagykoalíció támogatásával készül egy újabb replika a keszthelyi Kastélymúzeum számára.

Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke

Galamb József volt az időutazás következő megidézettje. A Ford egykori főkonstruktőre Makó szülötte, ahol Ford-fal tiszteleg emléke előtt. Nevéhez kötődik a világ első futószalagon, nagy sorozatban gyártott autója a Ford T-modell. A makói Ford-fal létrejöttében nagy szerepet vállalt Szilágyi László és Halmágyi Pál, akiket az elnök személyesen is köszöntött a színpadon.

A Ford-fal Makón

Ezt követően Kaáli Nagy Géza szülész-nőgyógyászt invitálta beszélgetésre. Az általa alapított Kaáli Intézetben a magyar lombikprogram meddő párok tízezreinek segített. Azt már kevesebben tudják, hogy a professzornak 130 járműből álló old timer gyűjteménye van Dörgicsén, amelynek látványáért magyarok ezrei zarándokolnak a Balaton partra. Láthatják többek között azt a felújított motorkerékpárt is, amelyen Szent-Györgyi Albert egykoron rótta a kilométereket. A Nobel díjas magyar professzor sem tudta kivonni magát a mobilitásból, szenvedélyes motoros volt.

Mindent a szemnek

Knezsik István megidézte az első magyar mentőkocsit, amely 1902-ben még beteget nem szállított, az orvost vitte a sürgősség helyére. Az első mentő 3,5 lóerős elektromos motorral rendelkezett. A Roburra már sokan emlékezhetnek az ötven pluszosok, az egykori NDK-s járművet magyar fejlesztésű belső térrel látták el. Manapság pedig a BM Heros Zrt. folytatja a legjobb hagyományokat, Mercedes és Volkswagen alapokra építenek huszonegyedik századi esetkocsikat. A Mentőmúzeum is jelen van a kiállításon, mint ahogy a megnyitón is jelen volt a mentősök arca, Győrfi Pál.

Knezsik István következő vendége dr. Keszte Róbert, a magyarországi Continental csoport országkoordinátora volt. Nevéhez kapcsolódik a Budapesten megnyitott mesterséges intelligencia fejlesztőközpont létrehozása, ahol az önvezető autózás az egyik kiemelt téma.

Nem politikusként és miniszterként, hanem professzorként és barátként szólította színpadra Palkovics Lászlót Knezsik István. 

A kiállítás megnyitásán Palkovics László innovációs és technológiai miniszterként vett részt. Knezsik István ezúttal nem a politikust, hanem a professzort szólította színpadra, aki húsz évig a Knorr-Bremse kutatás-fejlesztési igazgatója volt, s a magyar mérnöktársadalmat a rendszerváltás után felrajzolta Európa térképére. Neki köszönhető, hogy a Knorr-Bremse ma már ezer fejlesztő mérnököt alkalmaz Magyarországon.  

Knezsik István egy-egy képben felvillantotta Kármán Tódort, akiről krátert neveztek el a Holdon. Pavlics Ferenc az Apollo programban megalkotta a Hold-járót. Bejczy Antal pedig a Mars-járót.

Dankó Péter volt az ANK elnökének következő vendége. A fiatalember legóból épít varázslatos autókat, legyen az Trabant 601 vagy éppen kocka Lada vagy Cadillac.

Lego Trabant 601-es

Egy fotó segítségével az időutazás 2017-ben folytatódott, amikor olyan kiválóságok voltak jelen a Magyarok a világ járműgyártásában kiállításon, mint a dízelpápa Anasits Ferenc, a Bugatti Veyron 1001 lóerős motorjának kifejlesztője Hanula Barna és Stefan Lengyel designer, akinek tanítványai a világ legnagyobb autógyárainál dolgoznak.

Az élő show-t Lenkei Balázs zárta, akinek az IC+ vasúti kocsik külső és belső tervezését köszönhetjük. Ezekből nemrégiben készült el az ötvenedik darab. Olyannyira magán viseli Lenkei Balázs keze nyomát, hogy még az ülések huzatát is ő maga tervezte.

2022 tavaszán a mese folytatódik – jelezte az Autós Nagykoalíció elnöke azt, a hagyomány jövőre sem szakad meg, Magyarország járműipari nagyjai pedig megérdemlik, hogy minden évben fejet hajtson munkásságuk előtt az utókor.

 

 

    

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.10.15
Nem Tennessee Williams színművéről van szó, hanem egy vágykeltő villanyautóról, amely irányt mutat....
2021.10.15
A Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. keretein belül önállóan működő FKF Köztisztasági Divízió....
2021.10.15
Burgenlandban szerda délután egy sofőrt fogtak el, aki vidáman pöfékelt vezetés közben a délkeleti....
2021.10.15
Az előrejelzésnek megfelelően jól teljesített az AutoWallis értékesítése az év első három....
2021.10.15
A legnagyobb amerikai autógyártó, a General Motors 2023-tól olyan autókat dobhat piacra, amelynek....
2021.10.15
Október 14-től elérhetővé vált a ŠKODA konfigurátorában a negyedik generációs siker modell, az új....
2021.10.15
Az újonnan alapított Italvolt cég akkumulátorgyárat akar építeni Olaszországban. Most megtalálta....
2021.10.15
A német Auto Motor Sport szaklap által szervezett, a 2021-es téli gumi szezon első tesztjén a....
2021.10.15
A Honda Motor Co., Ltd. bemutatja az új, Honda SENSING 360 névre keresztelt menetbiztonsági és....
2021.10.15
Legyen szó klasszikus izomautóról vagy elegáns, modern kupéról, mindannyiunknak van kedvenc....