Autós Nagykoalíció

A magyarok a világ járműgyártásában élő show zárta 2020-at

2021.01.29.

A koronavírus első hulláma miatt őszre halasztottuk az AMTS-t, és ennek részeként a Magyarok a Világ Járműgyártásában kiállítást, amit aztán a második hullám erősödése miatt kénytelenek voltunk ismét lemondani. De nem lenne kerek ez az év az ország legkiemelkedőbb autós eseménye nélkül, és nem lenne méltó a tétlenség és a megoldás hiánya az Világ autóiparában már oly sokszor bizonyított magyar „koponyákhoz” - indokolta Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke, miért döntött úgy, hogy az esztendő végén online térbe vonul és fejet hajt az egykoron élő és jelenleg is aktív kiválóságok előtt.

Álmodj velem, mert ha elég szorgalmas és tehetséges vagy, eljuthatsz a világ tetejére – e gondolat jegyében indította a show-t az ANK elnöke, arra biztatva fiatal nézőit, válasszák a járműipart, amely a válság ellenére is sikerágazat maradt.

A prezentáció Kocs községgel indult, ami az elnök szavaival a mobilitás bölcsője. Mária Terézia korában az ott élő mesterek a szekérből kocsit alkottak, a fordulni képes járművel pedig beírták nevüket a történelembe. A kocsi kocsi Mária Terézia figyelmét is felkeltette, 1752-től Bécs-Budapest postakocsi járat indult, amely a Komárom-Esztergom megyei települést is útba ejtette. A Delizsánsz, amelynek rekonstruált változata a keszthelyi Helikon Kastélymúzeumban látható, a Habsburg család ajándéka.

A kocsi kocsi

Galamb József a Fordnál alkotott nagyot – folytatta Knezsik István. A makói születésű Galamb József főkonstruktőr, főmérnök igazgató volt, akit még Henry Ford is tegezett. Az általa tervezett Ford-T modell volt az első a világon, amelyet futószalagon gyártottak nagy sorozatban. Ugyancsak a Fordnál alkotott nagyot Farkas Jenő, aki Galamb Józseffel megalkotta a Fordson traktort.

Magyarok alkották meg a világ első mentőautóját is, az első példány 1902-ben készült, 3,5 lőerős elektromos motorral – mondta Knezsik István a kevesek által ismert tényt. Majd folytatta a sort: Fekete Istvánnak a kiegyensúlyozott főtengelyt köszönthetjük. Bíró Lászlónak a golyóstoll mellett az automata sebességváltót. Bíró találmánya az elektromágneses továbbító berendezés, a mai mágnes vasutak alapelve is. Jendrassik Györgynek a világ első repülőgép gázturbináját köszönhetjük. János Viktor, azaz Vittorio Jano az Alfa Romeo motorfejlesztője volt. A jelenre utalva Knezsik István megjegyezte, a Continental Automotive Hungary Kft.-nél fejlesztették ki az ALFA Giulia fékrendszerét. Dr. Keszte Róbert ügyvezető igazgató irányításával önvezető képességekkel rendelkező kísérleti autót is fejlesztettek.

Barényi Béla a Daimlernél alkotott nevezeteset. 2500 találmánya közül talál a legjelentősebb a biztonsági gyűrődő zóna feltalálása, amely új fejezetet nyitott a járművek biztonságában. Nem mellesleg ő tervezte a Bogár karosszériáját, amit a VW vitt sikerre. Neki köszönthetjük az ABS-t is.

Kármán Tódor fizikus alapította a NASA JPL-t és krátert neveztek el róla a Holdon – folytatta Knezsik István. – Gábor Dénes Nobel-díjas fizikus, a holográfia feltalálója. Pavlics Ferenc a General Motorsnál dolgozott. Az Apolló programban a Holdjáró megalkotója volt.

Anisits Ferenc, Hanula Barna és Stephan Lengyel Knezsik Istvánnal.

Az elnök prezentációját a magyar járműgyártás Oscar-díjasaival folytatta. Anisits Ferenc, akit a BMW dízelpápájaként emlegetnek, s aki gyakran részt vett a korábbi kiállításokon. Hanula Barna a győri Széchenyi-egyetem Audi Járműmérnöki kar dékánja, a Bugatti Veyron 1001 lóerős motorjának kifejlesztője. Stephan Lengyel formatervező, aki Németországban az esseni egyetemen formatervezők tucatjait képezte ki, tanítványai szinte minden nagy autógyárnál megtalálhatók. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen a közelmúltban meghalt Scherer József professzorral nemzetközi hírű designer képzést indítottak el.

A fiatal, tehetséges magyar designer generáció. Középen a tavaly meghalt Scherer József professzorral és Knezsik Istvánnal, az Autós Nagykoalíció elnökével.

Nekik köszönhető, hogy a magyar design sikeres a világban – mondta Knezsik István. Példákkal illusztrálta. A fiatal magyar nemzedék külföldi sikereit olyan nevek fémjelzik, mint Dániel Tünde ( Audi), Németh Gábor ( Daimler ), Wittinger Csaba ( Renault, Mercedes), Varga László ( Piech), Juhász Tibor ( VW)., akik a MOME egykori diákjai voltak. ) Varga Péter ( Porsche) magyarként német egyetemen végzett.

A sort folytatta Kovács Miklóssal ( KIA), Bocsi Attillával (Peugeot, Airbuss).

Lenkei Balázs, a Soproni Egyetem intézetigazgatója itthon lett sikeres, neki köszönhetjük az IC+ vasúti kocsik terveit.

Szépség, erő, biztonság, élmény – számomra egy autó esetében ezek a legfontosabbak – fogalmazott az onlinén tartott showban Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.05.06
Halálos kimenetelű baleset történt kedden délelőtt Torna (Kassa-vidéki járás) közelében - írja a....
2021.05.06
A TOYOTA GAZOO Racing izgalmas küzdelemben kivívott győzelemmel nyitotta meg a Hypercar korszakot a....
2021.05.06
Magyarországon is megrendelhető a Toyota egyik legfontosabb idei újdonsága, a 2021-es ’Év Autója’....
2021.05.06
Az Oktoberfest-et, a hagyományos nagy sörünnepet törölték Münchenben, az IAA-t azonban minden....
2021.05.05
Közlekedési baleset áldozata lett egy magyar autós szerda hajnalban Ausztriában – írja az orf.at ..
2021.05.05
Különleges kivitellel ünnepli a kerek évfordulót a CX-30. ..
2021.05.05
Csehországban az első négy hónapban éves összehasonlításban 12,6 százalékkal 68 510-re emelkedett....
2021.05.05
Omer Gam Törökországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2021.05.05
Egy traktor a tilos jelzés ellenére behajtott az egyik fénysorompóval biztosított vasúti átjáróba....
2021.05.05
Megkezdődött az Aurus páncélozott limuzinok „civil” változatainak értékesítése. A márka és a modell....