Autós Nagykoalíció
Álmodj velem, mert ha elég szorgalmas és tehetséges vagy, eljuthatsz a világ tetejére – e gondolat jegyében indította a show-t az ANK elnöke, arra biztatva fiatal nézőit, válasszák a járműipart, amely a válság ellenére is sikerágazat maradt.
A prezentáció Kocs községgel indult, ami az elnök szavaival a mobilitás bölcsője. Mária Terézia korában az ott élő mesterek a szekérből kocsit alkottak, a fordulni képes járművel pedig beírták nevüket a történelembe. A kocsi kocsi Mária Terézia figyelmét is felkeltette, 1752-től Bécs-Budapest postakocsi járat indult, amely a Komárom-Esztergom megyei települést is útba ejtette. A Delizsánsz, amelynek rekonstruált változata a keszthelyi Helikon Kastélymúzeumban látható, a Habsburg család ajándéka.
A kocsi kocsi
Galamb József a Fordnál alkotott nagyot – folytatta Knezsik István. A makói születésű Galamb József főkonstruktőr, főmérnök igazgató volt, akit még Henry Ford is tegezett. Az általa tervezett Ford-T modell volt az első a világon, amelyet futószalagon gyártottak nagy sorozatban. Ugyancsak a Fordnál alkotott nagyot Farkas Jenő, aki Galamb Józseffel megalkotta a Fordson traktort.
Magyarok alkották meg a világ első mentőautóját is, az első példány 1902-ben készült, 3,5 lőerős elektromos motorral – mondta Knezsik István a kevesek által ismert tényt. Majd folytatta a sort: Fekete Istvánnak a kiegyensúlyozott főtengelyt köszönthetjük. Bíró Lászlónak a golyóstoll mellett az automata sebességváltót. Bíró találmánya az elektromágneses továbbító berendezés, a mai mágnes vasutak alapelve is. Jendrassik Györgynek a világ első repülőgép gázturbináját köszönhetjük. János Viktor, azaz Vittorio Jano az Alfa Romeo motorfejlesztője volt. A jelenre utalva Knezsik István megjegyezte, a Continental Automotive Hungary Kft.-nél fejlesztették ki az ALFA Giulia fékrendszerét. Dr. Keszte Róbert ügyvezető igazgató irányításával önvezető képességekkel rendelkező kísérleti autót is fejlesztettek.
Barényi Béla a Daimlernél alkotott nevezeteset. 2500 találmánya közül talál a legjelentősebb a biztonsági gyűrődő zóna feltalálása, amely új fejezetet nyitott a járművek biztonságában. Nem mellesleg ő tervezte a Bogár karosszériáját, amit a VW vitt sikerre. Neki köszönthetjük az ABS-t is.
Kármán Tódor fizikus alapította a NASA JPL-t és krátert neveztek el róla a Holdon – folytatta Knezsik István. – Gábor Dénes Nobel-díjas fizikus, a holográfia feltalálója. Pavlics Ferenc a General Motorsnál dolgozott. Az Apolló programban a Holdjáró megalkotója volt.
Anisits Ferenc, Hanula Barna és Stephan Lengyel Knezsik Istvánnal.
Az elnök prezentációját a magyar járműgyártás Oscar-díjasaival folytatta. Anisits Ferenc, akit a BMW dízelpápájaként emlegetnek, s aki gyakran részt vett a korábbi kiállításokon. Hanula Barna a győri Széchenyi-egyetem Audi Járműmérnöki kar dékánja, a Bugatti Veyron 1001 lóerős motorjának kifejlesztője. Stephan Lengyel formatervező, aki Németországban az esseni egyetemen formatervezők tucatjait képezte ki, tanítványai szinte minden nagy autógyárnál megtalálhatók. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen a közelmúltban meghalt Scherer József professzorral nemzetközi hírű designer képzést indítottak el.
A fiatal, tehetséges magyar designer generáció. Középen a tavaly meghalt Scherer József professzorral és Knezsik Istvánnal, az Autós Nagykoalíció elnökével.
Nekik köszönhető, hogy a magyar design sikeres a világban – mondta Knezsik István. Példákkal illusztrálta. A fiatal magyar nemzedék külföldi sikereit olyan nevek fémjelzik, mint Dániel Tünde ( Audi), Németh Gábor ( Daimler ), Wittinger Csaba ( Renault, Mercedes), Varga László ( Piech), Juhász Tibor ( VW)., akik a MOME egykori diákjai voltak. ) Varga Péter ( Porsche) magyarként német egyetemen végzett.
A sort folytatta Kovács Miklóssal ( KIA), Bocsi Attillával (Peugeot, Airbuss).
Lenkei Balázs, a Soproni Egyetem intézetigazgatója itthon lett sikeres, neki köszönhetjük az IC+ vasúti kocsik terveit.
Szépség, erő, biztonság, élmény – számomra egy autó esetében ezek a legfontosabbak – fogalmazott az onlinén tartott showban Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!