autóbuszgyártás

Magyar midibuszok ostromolják a Várat

2014.04.19.

Az utolsó pillanatban állította le a megrendelő a Várban közlekedő midibuszok üzemeltetésére kiírt tenderét, így ismét bizonytalanná vált, hogy jöhet-e a fővárosba a magyar gyártású S91. Talán nem véletlen, hogy épp most mutatkozott be az ugyancsak hazai fejlesztésű evopro Modulo elektromos midibusz prototípusa.

Nem járt sikerrel a Várban és a Gellért-hegyen közlekedő midibuszok lecserélése érdekében kiírt fővárosi közbeszerzés. Két hete, március 27-én még úgy volt, hogy az Orangeways üzemeltetheti a midibuszokat, miután megnyerték a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) erre vonatkozó tenderét. Az Orangeways magyar gyártású busszal, a győri Rába, a Molitus mérnöki iroda és a Webasto közös termékével, S91-es típusával pályázott. Az Euro 6-os erőforrással szerelt jármű egyenesági leszármazottja az E91-nek, amely az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár utolsó szériában gyártott midije volt. Az S91-es típust a BKV 2011 nyarán már tesztelte a várbusz útvonalán. A 8 méter hosszú busz 38 ember szállítására képes, 4,2 literes Daimler motorja 156 lóerős, a jármű alacsonypadlós kivitelű és klímával felszerelt.
Világos, áttekinthető karosszéria, nagy ablakok - ez a Modulo Electric
 
Aztán kiderült, hogy mégsem veheti át a budapesti midibuszos vonalak üzemeltetését az Orangeways. A BKK az utolsó pillanatban kizárta ugyanis a társaságot a pályázatból. Ezzel alaposan meglepte nemcsak a jármű szállítására készülő, a gyártást előkészítő Webasto vezetőségét, de a kormányzati háttérembereket is, akik már szervezték a sajtótájékoztatót a hazai gyártású autóbusz rendszerbe állításáról. Hogy valójában mi történt, ami miatt – a hasonló tárgyú tender 2010-es lefújását követően immár másodszor – meghiúsult az Ikarus-géneket hordozó, ízig-vérig hazai autóbusz forgalomba állítása a történelmi városrészben, arról iparági forrásaink értesülései megoszlottak. Volt, aki szerint a BKV szakszervezeteinek tiltakozása miatt hátrált meg a közlekedési cég. Az a konstrukció ugyanis, amely szerint egyes vonalakat a közlekedési cég alvállalkozóknak ad át működtetésre, a BKV sofőrök álláshelyeinek a csökkenésével jár. Más magyarázat szerint a kerületi és fővárosi vezetők szívesebben látnának elektromos autóbuszt a Várhegyen, mint a dízel üzemű S91-est. (Bár az EURO 6-os környezetvédelmi besorolású motorok szennyezőanyag kibocsátása – állítják a hozzáértők – olyan csekély, hogy tisztítják Budapest levegőjét.) No de kitől vásárolhatna a főváros elektromos hajtású midibuszt, különösen magyar fejlesztésűt és gyártásút?
Nemzetközi érdeklődés övezi a magyar fejlesztésű e-buszt, de főként magyar megrendelésre várnak
 
Hát a magyar tulajdonú evopro csoporttól amely éppen most mutatta be a Modulo buszcsalád elektromos hajtású prototípusát. A standardizált modulokból felépülő, ultrakönnyű kompozit szerkezetű, nulla kibocsátású buszcsalád midi méretű változata 8 méter hosszú, 71 fős befogadóképességű. Az evopro állítása szerint a buszcsaládra már most komoly érdeklődés mutatkozik az Arab Emirátusokból, Kínából, Vietnámból, Oroszországból és Kazahsztánból is. Az új terméket az egykori NABI mátyásföldi gyárában kívánja gyártani az evopro.
 
Jámbor Gyula
 
Megjelent a Magyar Nemzet 2014. 04. 16-i számában

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.28
Nézze meg a videót! ..
2025.01.28
Nagy teljesítményű, 800 voltos elektromos hajtásláncot fejlesztett a Bosch nagyobb méretű vízi....
2025.01.28
Előző héten 14 olyan sofőrt szűrtek ki a rendőrök, akik ittasan ültek volán mögé, egyikük egy....
2025.01.28
Utasforgalmi próbaüzemre indult az Alstom Astride-villanymozdony a Mecsek IC-k élén - közölte a MÁV....
2025.01.28
A BMW Steyr-i gyára teljes egészében távfűtésre áll át: a rendszeres működéséhez szükséges energiát....
2025.01.28
Ha tetszik a VW T3 stílusa, de inkább járnál egy modern, erős és megbízható furgonnal, költözz....
2025.01.28
Minden eddiginél nagyobb, 9 milliárd font (4370 milliárd forint) értékű megrendelést kapott a Rolls....
2025.01.28
Balesetet szenvedett két kisteherautó az M3-as autópálya 160-as kilométerénél, a Budapest felé....
2025.01.28
A Tokiói Autószalonról és a Dakar Rallyról szólt a január autós szempontból, így kevésbé meglepő,....
2025.01.28
Komoly bírságra számíthat, aki elfeledkezik arról, hogy nagyon fontos határidő jár le autósoknak....