ICDP
A kutatás négy piacot érintett: Franciaországot, Németországot, Olaszországot és az Egyesült Királyságot. Az anyag összegyűjti a legnagyobb független piaci szereplőkről szóló ismereteket. Azokét, akik szinte csodával határos módon a piaci részesedésüket és működésük hatékonyságát tekintve egyaránt egyre csak növekednek, valamint akik a legjelentősebb versenytársai a „franchise” kereskedőknek a használtautó üzletben.
A független használtautó piaci szereplők jellemzői és fejlődése más és más a különböző országok piacain. Annak érdekében, hogy az autóipar szereplői jobban megérthessék ezeknek a jellemzőknek a versenyre gyakorolt hatását, össze kell hasonlítanunk a teljesítménymutatókat (KPI) a legnagyobb független használt autó kiskereskedők és a tipikus franchise kereskedők között.
Új gazdára várva... (forrás: baypins.com)
Az ICDP anyaga tartalmazza:
A kutatócsoport négyrészes tájékoztató anyagából a már korábban közétett, "Használtautó trendek Európa főbb piacain: piac ismerettől a kiskereskedelmi stratégiáig” című dolgozza fel a legfrissebb használtautó piac trendeket az öreg kontinensen, bemutatva a legfőbb különbségeket a legnagyobb piacok között. A tíz piacvezető független szereplő üzleti modellje a használt autó piacon különböző. Míg néhányuk kiskereskedelem orientált, mások ötvözik a kiskereskedelmet a nagykereskedelemmel: tanulmányunkban ezeket mi kizártuk, és csak a nagykereskedelemre összpontosítottunk. Annak érdekében, hogy jobban megértsük az aktuális helyzetet, fontos volt a kutatásunk során ezeknek a piaci szereplőknek a legfőbb jellemzőinek összegzése a legnagyobb európai piacokon.
Tábla is hirdeti, hogy ELADÓ! (forrás: goliath.com)
Franciaországban, a legnagyobb használtautó értékesítők mind-mind különböző profillal rendelkeznek. Tekintve a legelső tízet, hetet közülük „ügynökként” lehet definiálni, akik egyesítik a majdnem új és használt autó kiskereskedelmet és hármat közülük használtautó nagykereskedőnek, akik mindamellett valamilyen formában kiskereskedelmi tevékenységet is folytatnak (direkt vagy franchise-on keresztül). Az „ügynökök” business modellje Franciaország piacának sajátossága, különösen a nagy piaci szereplőkre nézve, más országokban nem igazán fejlődött ki.
Németországban a legmeghatározóbb független használt autóértékesítők két típusba sorolhatók: a lízingelő és kölcsönző cégekre, amelyek menedzselik a direkt nemzetközi viszonteladói hálózatot és használtautók készleten tartását, erősen fókuszálva a nemzetközi beszerzésre. Az első típusú üzleti modell már egy jól bevált módszer a német piacon, köszönhetően a lízingelési és kölcsönzési szokásoknak. Ezeket egyébként később más európai piacon is alkalmazták. A nagy használt autó készletek más piacokon is előfordulnak, de a nemzetközi beszerzés ily módú erőteljes fontossága, az tipikusan a német piaci szereplőknek a jellemzője, akik úgy szint meghatározó stratégiai pozíciót töltenek be Közép-Európában.
Olaszországban, a legfőbb piaci szereplők, nagy általánosságban, meghatározó nagykereskedelmi tevékenységet is folytatnak, amelyek főképp rövid és hosszú távú autókölcsönzésre értendők, s amíg az import/export tevékenység csak néhány piaci szereplőre korlátozódik. Csak egy piaci szereplőnek rendelkezik országos lefedettséggel, amíg a kisebbek a legelső 10-ben, főleg a kiskereskedelmi businessre fektetik a hangsúlyt és értékesítési rátájuk 2000-3000 darab közé esik (amely sokkal kevesebb, mint a legnagyobb franchise értékesítőké).
Jobb egy gondos gazdinál, mint a napon szikkadni... (forrás: sanleandhonda.com)
Végül, az Egyesült Királyságban, a használtautó telepek elsősorban kiskereskedők, ugyanakkor sokkal kiterjedtebbek, mint a legnagyobb független piaci szereplők más piacokon. A piacvezető ötösfogatból ketten az új, vagy alig futott nagy értékű autókra fektetik a hangsúlyt, míg a másik három öregebb, kisebb értékű autókra. Emellett egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a digitális csatornákra, illetve a fizikai értékesítési műveletekre, amelyeket magas szintű professzionalizmussal menedzselnek, és gyakran magasabb, mint a nagy független kiskereskedők az egyéb piacokon.
Cikkünket a második részben a piacok további szempontok szerinti elemzésével folytatjuk.