nehézgépjárművek

A legkeményebb hernyó

2020.05.14.

Az amerikai „Big-Footoknál” nehezebb olyan járművet találni, amely a hétköznapi autózás tekintetében méretrekordnek számít. Persze ha eltekintünk a korlátoktól, akkor az abszolút rekordert mindenképpen a munkagépek között kell keresnünk. Ebben a kategóriában az ász, a tengerentúli legnagyobb haszonjárműgyár, a Caterpillar.

A nagy múltú vállalat gyökerei egészen az 1890-es évekig nyúlnak vissza. Ekkor történt ugyanis, hogy Benjamin Holt-nak gondjai támadtak a korabeli gőztraktorokkal kalifornia homokos talaján. Legnagyobb üzleti versenytársával Daniel Best-el versengve próbáltak megoldásokat találni arra a problémára, hogy a nagy súlyú járművek nehezen haladtak a laza szerkezetű talajon. Holt olyan technikai megoldásokon kezdett gondolkodni, amelyek lehetővé teszik a problémamentes közlekedést ilyen körülmények között is. Elsőként a kerékméretek megnövelése tűnt kézenfekvőnek, de később Holt-nak forradalmi ötlete támadt: a kerekeket lánctalpakra cserélte.

A kerekekkel szemben a lánctalpas meghajtás esetén hozzávetőleg 40 százalékkal kevesebb vonóerőre van szükség. Ekkor született meg a későbbi vállalatóriás neve is, mivel az új traktor bemutatásakor egy fotós megjegyezte: “Úgy halad, mint egy caterpillar.” (A caterpillar szó jelentése: hernyó.) A hernyótalpak térhódítása innentől megállíthatatlan volt. A Holt tervezte traktorok igen hasznos eszköznek bizonyultak az első világháború idején is. A brit hadsereg felhasználta a harci cselekmények során Holt lánctalpas járműveit. Az angol katonák tehát tovább öregbítették a Caterpillar hírnevét és lényegében ezek a traktorok inspirálták az első tankok megtervezését.

Elefántcsorda

De a múltidézés után térjünk vissza a legnagyobb járműhőz, amelyet a Caterpillar a nagy földmozgatási igénnyel fellépő bányászat számára készített “F szériás” teherautói jelentenek, amelyek minden rekordot megdöntenek. A sorozat legnagyobb darabja, a 797F jelű “szörnyeteg” 15 méter hosszú, közel 10 méter széles és 16 méter magas. Egy ilyen járművel szembesülni körülbelül olyan érzés lehet, mintha egy kerekeken guruló 4 emeletes háztömbbel találkoznánk. A jármű 4 méter átmérőjű és több mint 5 tonna súlyú abroncsait a Michelin fejlesztette és gyártja. A gumiköpenyeket nitrogénnel töltik fel, hogy ellenálljanak az extrém terhelésnek és megfelelő hőcserével rendelkezzenek. A monstrum egyetlen kerekének ára több mint 40 ezer dollár.

A jármű szállítási kapacitása 363 tonna. Hogy ezt a tömeget egyáltalán értelmezni lehessen, képzeljék el egy, hogy egy átlagos elefánt súlya 3 tonna. Ebből következik, hogy a szárazföld legnagyobb élőlényéből egy menettel 121-et vihetnénk el a Caterpillar 797F platóján.

Tele tank

A meghajtásról a Caterpillar saját fejlesztésű 20 hengeres 4000 lóerős dízel V motorja gondoskodik. A hét fokozatú sebességválóművön keresztül közel 70 km/h sebességre is képes felgyorsítani a hegyomlásnyi tömeget. Természetesen ehhez a kapacitáshoz tetemes átlagfogyasztás is társul, ezért a Caterpillar tankoláskor egy kisebb benzinkút teljes készletét, 3785 liter üzemanyagot visz magával.

Talán nem is gondolnánk, de ezeknek a gépjárműveknek a vezetőfülkéje a tökéletesen ergonomikus tervezésnek és a teljes mértékben számítógépes vezérlésnek köszönhetően nem sokban tér el egy átlagos gépkocsiétól. Mindemellett készült szimulátor is a jármű vezetésének biztonságos elsajátítására. Ahogyan ennek a gépóriásnak a méreteit, úgy az árát is lehetetlen az egyszerű halandó gondolkodásával felfogni: egy Caterpillar 797F ára 5 millió dollár.

"Holt-omiglan"

Holt vállalatának a háború által generált kereslet elmúltával ismét a békeidők gazdaságban kellett megállnia a helyét. Kisebb fennakadás után hamarosan szédületes fejlődésnek indult a vállalat, amit Benjamin Holt már nem élhetett meg, hiszen 1920-ban, 71 éves korában meghalt. Így nem láthatta azt sem, hogy cége, a Holt Manufacturing Company 1925-ben egyesülve a legnagyobb versenytárssal a C. L. Best Tractor Company-val létrehozza a Caterpillar Tractor Company elnevezésű vállalatot. 

Benjamin Holt

Holt által 100 éve megkezdett út mára egy olyan multinacionális óriás létrejöttéhez vezetett, amely világszerte rendelkezik leányvállalatokkal, így többek között hazánkban, Magyarországon is. A több milliár dollár értékű mamutvállalat termékskálája elképesztően széles: bulldózerek, exkavátorok, úthengerek, targoncák, rakodógépek, teherautók, motorok, generátorok, turbinák, elektronikák, felsorolni is lehetetlen a teljes termékskálát! Mára a Caterpillar átlépte saját árnyékát és a nehézgépei mellé számos branderősítő termék is társult, létrehozva maguknak egy úgynevezett másodlagos piacot is. Ebben ma már mobiltelefonok, bakancsok, ruházat és egyéb más dologok is megjelentek a cég logójának égisze alatt, ami természetesen ugyan olyan szívós és elnyűhetetlen kivitelben készül, mint a gyártó erőgépei.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....