Teszt

A legfelső polc kezdete – Audi RS Q8

2021.10.28.

Minden autónak a megalkotásakor kell, hogy célja legyen. Máskülönben nem fog megszületni az elképzelés. Az Audi RS Q8 esetében ez nem lehetett más, mint a szerelem. A szerelem, amelyet definiálni ugyan nehéz, de ha megéljük, akkor tudjuk miről is szól. Semmi más célja nem lehet egy 600 lóerős 2,3 tonnás monstrum megalkotásának, mint az, hogy vágyott tárgyakat a legfelső polcra emeljünk. Nekem ezt adta a Q8 legbitangabb kivitele. 

 

Azzal is kezdhetném, hogy az RS Q8 egy racionális választás is lehet. Persze nem nekem, aki várható módon sok évet kell, hogy eltöltsön azzal, hogy 59 millió forintot megkeressen. De van egy másik világ, amibe csak betekintést nyerhetek néha, de benne élni nem adatott meg. Képzeljünk el egy világot, ahol a tárgyak század, vagy ezred annyiba kerülnek, mint amennyibe most kerülnek. Lehetséges? Valószínűleg nem! De az bizony elképzelhető, hogy Mi magunk szerezzünk a mostanihoz képest százszor, vagy akár ezerszer többet. Így máris 60 ezer forint lesz az RS Q8. Annyiért pedig már bagatell kiadás.

Lehet nem hangzik jól, amit írok, pedig ezt így kell tekinteni. Mert akiknek ez az autó készült, azok számára nem a pénz az akadály, hanem egyéb más szempontok. De akkor miért kell arról beszélni, hogy ráció? Mert ebben a világban végképp nem a hülyék laknak, így a döntéseik jelentős részében ez szerepet játszik. Az RS Q8 pedig voltaképpen egy Lamborghini Urus.

Ettől lesz a kicsik között a legnagyobb, vagy éppen a legnagyobbak között a legkisebb. Bár utóbbi részben egyáltalán nem vagyok biztos. Az RS Q8 valószínűleg mindenhol ott van a szeren. Hogyan is lehetne máshol? Egy - két adat biztosan segít eloszlatni a legtöbb kételyt. A lóerőt elárultam. Ez 600! Amely egyébként az azonos, V8 4 liter biturbó motorral felszerelt Ursuhoz képest 50-nel kevesebb ugyan, de ezt sem „ciki” kimondani. Van mellé egészen pontosan 800 Nm nyomaték.

Hogy mindez minek? Hát azért, hogy 3,8 másodperc alatt repítse a 2,3 tonnás szerkezetet 100km/h sebességre. Van persze benne egy mild-hybrid hajtás, ami többek között alacsonyabb fogyasztást is ígér. Ha-ha-ha. Ezt az alacsonyabb fogyasztást részt inkább ugorjuk…A teszt hét alatt az átlag 19,8 -ra sikerült. Lehet vele járni 14 körül, ha roppant odafigyelünk. De aki roppant oda akar figyelni, az vegyen egy dízel Q8-at és ne akarjon többnek látszani, mint ami.



Ha nem érdekel a 300.000 forintos gyorshajtás csekk (x100-as világban az úgy is csak 3000), akkor 24-26 literrel számoljunk 100 kilométer alatt.

A tekintélyes karosszéria egyébként 1 centivel nagyobb, mint 5 méter és csupán 2 milliméterrel keskenyebb, mint 2 méter. Tehát mondjuk azt, hogy elfér benne a család. A tengelytáv sem gyenge, hiszen az is 3 méter hosszú.

Az biztos, hogy aki az RS Q8-at tervezte, valószínűleg komoly traumákkal érkezett és utálta volna, ha nem az övé a legnagyobb. Ha már egy kamion alá 22,5” -es kerekeket tesznek, akkor várható volt, hogy erre a vasra nem kerülhet kisebb. Így döntöttek a 23-as szám mellett. Biztos vagyok benne, hogy ekkora papuccsal kevesen vezettek még autó. Ja, és ezen kerekek 295mm szélesek!

A kérkedésről még annyit, hogy ez a típus tartja a kör rekordot saját kategóriájában a Nürnburgringen 7 perc 42,2-del. Szerintem ez az adat sem jó másra, mint cerka méregetésre, de az RS Q8 azért valahol erről is szól. „Gold diggerek ne kíméljetek” jeligével az autó oldalát nyugodtan fel lehetne matricázni.

A nagyteljesítményű SUV, cupészerű tetősíkkal rendelkezik, mint a hasonló méretű versenytársai. (BMW X6 M Competition vagy a Mercedes-Benz GLE 63 AMG) és természetesen számos pontban különbözik az „alap” Q8 változattól. Egyediek a lökhárítók elől és hátul. A fényes fekete diffúzorok, egyedi kialakítású légbeömlők teszik még sportosabbá, valamint a hatalmas dupla krómozott kipufogóvég, amely szerencsére valós kipufogókat övez.

Azt hihetnénk, hogy a brutális teljesítmény és az igencsak rosszfiús külső valami zabolátlan fenevadat takar, amit kizárólag jól képzett versenypilóták tudnak megfékezni. Hát ez egyáltalán nincsen így, sőt pont ellenkezőleg. Az Audi RS Q8 vezetési élménye inkább túlságosan sterilre sikerült. A belső térben hallani ugyan a V8 dübörgő, erőteljes hangját, de még Dynamic üzemmódban is visszafogott durrogással találkozunk. Érezni (és a kijelzőn látni) persze, hogy a kipörgés gátló minduntalan besegít, de egyáltalán nem kell attól tartani, hogy nem leszünk képes uralni ezt a monstrumot. Én egy kicsit több nyersességre számítottam ebben az üzemmódban.

Ha valaki erre vágyik, mármint arra, hogy a szörny megmutassa a foga fehérjét, akkor az RS módot kell választani. Természetesen a rendszer ekkor figyelmeztet, hogy ezt zárt pályán tegyük, hiszen a kipörgés gátló hiánya és maximális teljesítmény itt már komoly kihívások elé helyezi a hétköznapi sofőrt. Vigyázni kell, mivel adott esetben gyorsan válhatunk Youtube sztárrá azáltal, hogy letörünk egy méregdrága luxusautót.

Hát az RS mód esetében nem kell attól tartani, hogy nem érezzük a lüktetést. Itt kapja meg a sofőr azt az élményt, amitől az RS Q8 a nem hétköznapi jelzőt viselheti.

A nem hétköznapi képességek a külsőn és a technikán követhetőek nyomon, amelyek a karosszériaelemek alatt találhatóak. 8 sebességes hibátlan váltó kapcsolódik a négyliteres bi-turbóhoz. A hátul hangsúlyos összkerék hajtás és a négykerék kormányzás teszik tökéletesen irányíthatóvá az autót, amelyet az adaptív lengéscsillapítás tovább támogat.

Ez csak néhány szösszenet abból, hogy mennyi különleges és bonyolult rendszer dolgozik párhuzamosan az Audiban annak érdekében, hogy a brutális teljesítmény és a maximális komfort kényes egyensúlya megmaradjon.

A belső térben egy-két RS batch-en kívül a megszokott Q8 belsőt kapjuk. Tökéletes, letisztul és funkcionális Audi környezetet, amelynek központjában a két, illetve három digitális kijelző foglal helyet. Átlátható és könnyen kezelhető, csakúgy, mint a teljes infotainement rendszer. A hibátlan bőr ülések természetesen szellőztethetőek, fűthetőek, valamint masszázs funkcióval rendelkeznek.

A belső tér ugyanolyan nagy, mint amekkorának kívülről látszik. Nem kell sehol kompromisszumot kötni az autóban, amely igaz a csomagtér méretére is.

Az Audi RS Q8 tehát egy bődült erős motorral rendelkező prémium. Racionális a maga irracionalitásában, abból a szempontból, hogy az Urus nagyjából kétszer ennyibe kerül, miközben a műszaki alapjai azonosak. A döntés, hogy melyiket válasszam tiszta szerencse, hogy nem az enyém. A nem a százszoros világban élők számára ezen csodamonstrumok tankolása is komoly kihívás, nemhogy a megvásárlása. De annyi biztos, hogy a képzeletbeli garázsomban lenne számára hely. 

 

Forrás: Motorhang.hu

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.17
Ahogy minden évben, idén is személyes élményekkel jelentkezünk majd a Rally Croatia-ról, azaz....
2024.04.17
Eddigi legnagyobb projektjébe vágott bele az Autistic Art Alapítvány annak érdekében, hogy egy....
2024.04.17
És egyetemistákkal együtt tervezték.   ..
2024.04.17
Állványon elhelyezett és menet közbeni sebességmérő eszközzel is dolgoztak BRFK XVIII. Kerületi....
2024.04.17
Lássuk azokat az ikonikus autótípusokat, amiket sikerült a modern korba is sikerrel átültetni. ..
2024.04.17
Éves összevetésben 7 százalékkal nőtt az autóipari termelés az első negyedévben - derül ki a....
2024.04.17
Új kiskereskedelmi koncepció hirdetett meg a Toyota, amelynek jegyében megújulnak és gyökeresen....
2024.04.17
- A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a régiós üzemanyagárak összehasonlíthatósága érdekében....
2024.04.17
Nyugat-Európában már egyre gyakoribb, és 1-2 éven belül itthon sem lesz ritka, hogy a kereskedők....
2024.04.17
- Újabb pályázati kör nyílt meg kedden az Európai Unió ingyenes InterRail-bérleteket biztosító,....