chip
A chiphiány gyökere még tavaly, a járvány okozta gyárleállások során indult. Akkor a félvezetőket gyártó beszállítók autóipari megrendelések híján a járványtól kevésbé szenvedő szórakoztató elektronikai ipar felé fordultak és nekik adták el a chipjeiket.
Tehát volt egy eleve problémás helyzet, amit olyan események bonyolítottak, amik normális helyzetben csak egyszerű bukkanók az úton. Ilyen volt például a tűzeset egy kulcsfontosságú chipgyártó üzemben, súlyos időjárás Texasban és aszály Tajvanon.
A chipeket nem a jól ismert autóipari beszállítók gyártják, a Continental és a Bosch is saját beszállítóitól rendeli meg azokat. A jelenlegi problémák elsősorban a beszállítói lánc végén található vállalatoktól ered.
Általánosságban elmondható, hogy minél modernebb egy autó, annál több chip található meg benne, manapság egy átlagos autóban 1.400 darab található. Egyes egyszerűbb autókban ennél kevesebb, de egy navigációs rendszerrel, különféle vezetéstámogató asszisztensekkel és szenzorokkal felszerelt modellben sokkal több is előfordulhat.
A hírek szerint ezért találkozhatunk meglepően hosszú szállítási időkkel egyes kisautók esetében (a kisautók legendásan alacsony profitot hozó, mára szinte haldokló szegmens), míg az oly népszerű városi terepjárók gyártását sikerül többnyire megoldani.
Egyes gyártók kénytelen voltak nem csak visszafogni, hanem egyenesen leállítani bizonyos modellek gyártását, vagy adott esetben a gyártást folytatni, de olyan verziókat gyártani, amiket éppen tudnak. Ez azt jelenti, hogy például ha a vásárló olyan autót szeretne, amiben van navigációs rendszer, kénytelen jelentősen többet várni rá, ha pedig nem akar, be kell érnie egy navigáció nélküli kocsival.
Az AlixPartners tanácsadó cég becslése szerint a globális autóipar számára 110 milliárd dollárba kerülhet a chipek hiánya. A helyzet komolyodását jól mutatja, hogy ugyanez a vállalat eredetileg 60,6 milliárdra becsülte a hiány költségét, de mára közel megduplázták becslésüket.
Ami a hiány miatt le nem gyártott autók számát illeti, az év elején még 2,2 millió kiesett darabról beszéltek, mára a becslésük 3,9 millió. Ez akkor is rengeteg, ha figyelembe vesszük, hogy tavaly 63,8 millió autó talált gazdára.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!