járműtörténelem

Laurin & Klement S sorozat: 110 éve gördült le az első nagy szériában gyártott modell Mladá Boleslavban

2021.04.23.

A nagy szériában gyártott, remek ár‑érték arányt kínáló modellek mindig is a ŠKODA AUTO márkaidentitásának fontos elemei voltak. Laurin & Klement 110 éve mutatta be az S sorozatot, amely hamar az akkor még új Mladá Boleslav‑i járműgyár sikertermékévé nőtte ki magát. 1924‑re már kétezernél is több európai és tengerentúli ügyfél vásárolta meg álmai autóját a nyitott és zárt terű modelleket egyaránt kínáló sorozatból. A masszív karosszériával és négyütemű, 2413 köbcentis, 30 lóerős (22,1 kW‑os) benzinmotorral ellátott modell ekkor még több változatban is készült.              

 

A Mladá Boleslav‑i járműgyár első, nagy szériában készült modellje, a Laurin & Klement S 1911. április 16‑án, a Prágai Autószalonon mutatkozott be. Akkoriban inkább a kedvezőbb árú, nyitott terű modellek iránt volt kereslet – a négyüléses Phaeton ma a ŠKODA Múzeum gyűjteményét gazdagítja.

Laurin & Klement 110 éve mutatta be az S sorozatot, amely hamar az akkor még új Mladá Boleslav‑i járműgyár sikertermékévé nőtte ki magát. 1924‑re már kétezernél is több európai és tengerentúli ügyfél vásárolta meg álmai autóját a nyitott és zárt terű modelleket egyaránt kínáló sorozatból.

A Laurin & Klement akkori slágermodellje a külföldi piacokon is igen népszerűvé vált. Noha megbízható járműként ismerte meg a közönség, bőséges cserealkatrész‑készlet járt hozzá az alapfelszereltségben is. Ez a készlet tartalmazott például három reszelőt, tartalékszelepet és szeleprugót is.

Az S sorozat sikeréhez mindezeken felül a folyamatos műszaki fejlesztés és a kínált változatok széles skálája is hozzájárult. Az 1913‑ban megjelent, és szintén a ŠKODA Múzeumban megcsodálható Laurin & Klement Sg‑ben az elöl ülőknél jóval nagyobb védelmet élvezhettek a hátul ülő utasok a széllel és egyéb időjárási viszontagságokkal szemben.

A Laurin & Klement So/200 1921‑ben elkészült motorja az eredeti motor 14 lóerős (10,3 kW‑os) teljesítményéhez képest már 30 lóerővel (22,1 kW), maga a modell pedig többek között elektromos berendezések tárházával, világítással és indítómotorral büszkélkedett.

A Mladá Boleslav‑i gyár éves termelése a kezdetektől eltelt 110 év során 336 járműről 1 millió fölé növekedett. Alapítását követően a Laurin & Klement mindössze néhány év alatt az Osztrák–Magyar Monarchia vezető járműgyártójává nőtte ki magát.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.12.05
Alacsony, rövid és keskeny, 45 km/h a maximális sebessége és 70 km-es a hatótávja: az elektromos....
2021.12.05
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Úgy tűnik talán lesz egy kis tél. ..
2021.12.05
Vannak vagy talán voltak olyan hírek, hogy a Jaguar megszünteti a limuzin gyártást és kivonul a....
2021.12.05
Félpályás útlezárás mellett helyszínelnek a rendőrök - írja a police.hu. ..
2021.12.05
Növelni tudta enyhén a járműeladást az idén az Óbudai Javító Kft. a koronavírus-válság sújtotta....
2021.12.05
A Budapesti Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési kisfilmmel hívja fel a figyelmet arra, hogy....
2021.12.05
Elkezdődött a december, aki eddig nem készítette fel az autóját a téli időszakra, ne várjon tovább....
2021.12.05
A magyarországi autópiacon a következő időszakban nem valószínű a 2020. évihez hasonló visszaesés,....
2021.12.05
A Budapest felé vezető oldalon történt az eset - írja a Katasztrófavédelem honlapja. ..
2021.12.05
Úgy tűnik, hogy érdemes megjegyezni a Gaussin nevet, hiszen a szándékaik komolyan a nullemissziós....