BMW ix

Lakossági űrhajó – BMW iX xDrive50 teszt

2022.05.23.

Technológiai színház, monumentális nappali, térugró űrhajó a BMW iX, amit nehéz lenne bármihez is hasonlítani.

Már a leleplezése óta vártam a találkozást az BMW iX-szel, hiszen képeken és adatokon keresztül is lesütött róla, hogy ez valami nagyon más lesz. Elképesztő, de még 2020 végén írtam róla először, tehát másfél évvel később láthatom először élőben, de az iX egy olyan autó, amire egyértelműen megérte várni, mert percenként dobtam le tőle a láncot. Ahogy ott állt átadáskor a közel 800 ezer forintos Aventurin vörös fényezésében, titánbronz övvonalával, éreztem, hogy most valami olyan következik, ami megugorja a szintemet. Nem azért, mert 40 millió forintról indít egy ilyen iX xDrive50, hanem azért, mert itt most én is tanulni fogok a jövőről.

Egy kezdetektől villanyosnak tervezett padlólemez eleve nagyon más arányokat és megoldásokat enged meg, és ezt a BMW most maximálisan ki is használta. Ez az a szituáció, amikor beülés után azt sem tudod, hogy hova nyúlj. Eleve szokatlan a kilincs benyúló kialakítása, de az sem kevésbé szokatlan, hogy bentről is gombnyomásra lehet kinyitni az ajtókat. Aztán ott van a szögletes kormány, rajta újszerű gombdizájnnal, valamint egy hangsúlyos, hajlított kijelző, amin már az új generációs iDrive fut, nagyszerű felbontással, mind a 12,3 colos digitális műszerfalon, mind a 14,9 colos központi infotainment kijelzőn.

Most először próbálhattam az új iDrive rendszert, és gyakran visszasírtam a régit. Megszokást igénylő az új, csempés menürendszer, illetve, hogy még több funkció költözött a képernyőre, a deréktámasz állításától kezdve egészen a klímavezérlésig. Szerencsére a legtöbb főmenühöz található dedikált gomb az autó valamely részén, de szerintem túl sok figyelmet igényel az új felület. Ráadásul az iX csiszoltüvegszerű tekerője nehézkesebben kapcsolható, mint a korábbi műanyag, szóval az újítási szándék nem mindig jelentett fejlődést. Ugyanakkor a középkonzol új éke, a fa felületű kapcsolórendszer nem csak jól néz ki, de egész jól használható is, pláne, hogy ideköltözött a hangerőállító, amit én továbbra is egyik legigényesebb megoldásnak tartok.

Jól látszik, hogy a BMW tett egy öles léptet az önvezetés irányába azzal, hogy már szinte nappalit formált az utastérből. Egy olyan tágas életteret, amiben hosszabb időt is kellemes eltölteni. Sőt, jobb, mint otthon. Mármint, nekem még otthon sincs hajlított tévém. Sem okosüvegem. Na igen, azt hiszem, hogy a gombnyomásra tejüveggé változó, folyadékkristályos panorámatetőnél tátotta el mindenki végleg a száját, amikor előadást tartottam az autóban. A BMW iX ugyanis egy technológiai színház, ami felvonultat mindent, amitől modernnek mondható ma egy autó. Nem állítom, hogy ezek létfontosságú újítások, de tény, hogy korábban ilyeneket csak koncepciókban láttunk.

Ráadásul az iX azon kevés autók egyike, aminek jól állnak a hódfogak – amik egyébként itt nem is hagyományos vesék, hanem „intelligencia panelek”, ahogy a BMW hívja őket. Ezeken keresztül egyáltalán nem levegőzik az iX – bár ugyanúgy mögötte vannak a hajtás lényeges elemei, mint egy hagymányos változatnál –, hanem a vezetéstámogató rendszerek radarjait helyezték el az óriási üvegfelület mögött. Hangsúlyos, formabontó a formaterv, de úgy tűnik, hogy a villanyautós arányokon valahogy jobban tud érvényesülni a BMW új irányzata, még egy 4,95 méter hosszú batár testen is. Ezzel egyébként az X7 után a legnagyobb SUV a kínálatban az iX.

Hogy hol mutatkozik meg leginkább az előnye annak, hogy az iX egy dedikált villanyautó, amit a kezdetektől annak is fejlesztettek? Elsősorban a fogyasztásban. Idejét sem tudom már, hogy mikor vezettem utoljára olyan elektromos autót, ami képes volt 20 kWh/100 km alatt fogyasztani. Pontosabban tudom: a legalacsonyabb fogyasztást még a BMW i3-mal értem el, normális városi közlekedés mellett, ami 12 kWh/100 km-t tudott stabilan. Nem véletlenül éreztem úgy, hogy az új iX méltó utódja az i3-nak, hiszen közel 5 méteres és 2,5 tonnás teste ellenére könnyedén képes volt akár 17-18 kWh közötti fogyasztásokat produkálni.

Ma már egyáltalán nem jellemzőek az ilyen alacsony fogyasztási értékek, sőt, egyre távolabb kerülünk tőle. Persze a titok egyszerű: a 0,25-ös légellenállási együttható, illetve a Carbon Cage szénszálas erősítésű váz, amit büszkén meg is villant a BMW iX itt-ott. A hatékonyságnak ugyanakkor ára van, egy ilyen szénszálas bódé legyártása költséges mulatság, nem véletlen, hogy az i3 óta nem találkoztam ilyennel. Ekkora test padlólemezébe viszont már elfért nettó 105,2 kWh-nyi akkumulátor, ami akár 590 km-es hatótávot is lehetővé tesz a gyári adatok szerint, és a valóságban sem voltunk ettől messze.

Még sosem teszteltem úgy villanyautót, hogy egyszer sem kellett volna töltenem a teszthét során. Ezt is megéltük. A vegyes fogyasztásom a teszthét során 20 kWh/100 km volt, pedig ebben volt tempós hegymászás Esztergomig, temérdek város és némi autópályázás is. Őszintén állíthatom, hogy az esetek túlnyomó többségében egyszer sem lépkedtem tojásokon, sőt. Nehéz is lenne megállni, amikor 523 villanyos lóerőn csücsülünk. Padlógázra konkrétan teret ugrik az iX. Nem előz, hanem átlép az autókon. Kinézel egy pontot és ott vagy. Ami egy ekkora testben egészen szürreális élmény.

Mindezt úgy, hogy egypedálos üzemmódban a világ legegyszerűbb dolga vezetni. Annyira túlvilágian könnyed, gyors, hogy nehéz megindokolni, hogy miért választana valaki mégis hagyományos autót. Végül 526 km-t tettünk meg közösen, egyetlen töltés nélkül. Azért csak kipróbáltam a töltést is. Szerencsére találtam szabad 50 kW-os DC töltőt, amivel 10 perc alatt 10%-ot töltött, ami azért könnyedén kibírható, ráadásul még így is messze voltunk a 195 kW-os maximális töltési teljesítményétől, és gyanítom, hogy a legtöbben otthon fogják majd tölteni.

Összességében tehát egy nagyon jól kitalált konstrukció a BMW iX, amin érződik, hogy odafigyeltek rá a fejlesztés során, és nem vették félvállról a munkát. Nem is vehették, hiszen a BMW-nek is rendkívül fontos, hogy egy méltó zászlóshajóval lépjenek át a villanyos korszakba – bár az i3-mal ezt már rég megtették, mások előtt. Persze, nagy és nehéz az iX, és drága is, viszont mindent megtettek, hogy a súlyát semmissé tegyék, a pénzükért pedig az autózás jövőjét kapjunk a kezeink közé, még mások előtt. Úgyis elfelejted a külvilágot, amikor a Bang & Olufsen hangrendszer tökéletesen lengi körbe a nappalit, izé, utasteret, és az ülésed a zene ritmusára pulzál.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....