Peugeot

Különleges Peugeot modellek Iránból, magas hazai beszállító aránnyal

2024.11.08.

A Peugeot-nak a világ számos pontján van gyártóbázisa, ahol aktuális modelljei készülnek. Vannak azonban olyan országok is, ahol a helyi beszállítókkal együttműködve azok a korábbi Peugeot modellek készülnek, amelyek még ma is népszerűek a helyi piacon.

Irán nem a legszerencsésebb korszakát éli, de elmondható, hogy a közel-keleti térség egyik legjelentősebb autógyártó nemzete. Az itt működő cégek közül az Iran Khodro a legnagyobb autógyártó. Iránban tavaly mintegy 1,2 millió autót gyártottak, aminek közel a fele, 556 ezer az Iran Khodro (IKCO) gyártósorairól gördült le. A cég erre az évre hatszázezer személyautó gyártását tervezte.

A cég sikerének egyik kulcsa, hogy a saját fejlesztésű modellek mellett még mindig állítanak elő olyan Peugeot modelleket is, amelyek Európában ugyan már nem kaphatók, de a térségben kedveltek és sok a vásárlójuk.

Az Iran Khodro (a khodro perzsául autót jelent) régóta ápol üzleti kapcsolatokat a Peugeot-val, illetve korábban a PSA konszernnel.  Francia licenszek alapján számos modell készült már itt: a 2000-es évek elején például a Peugeot 206, a Peugeot Pars és a 405-ös, valamint a Peugeot Roa voltak a legsikeresebb modellek, amikor ezek az autók az iráni belső piac mellett jelentős keresletet elégítettek ki Azerbajdzsánban, Irakban, Örményországban, Üzbegisztánban, Türkmenisztánban, Szíriában és Afganisztánban.

Ekkorra a helyi beszállítói ipar már annyira fejletté vált, hogy az itt készülő autókban csupán átlagosan 5-10 százalékot tettek ki a Franciaországból érkező komponensek. Az iráni vállalat a Peugeot 405 esetében például 98%-os önellátási szintet ért el, míg a modernebb 206-osnál 75% volt a hazai beszállítói arány. A Pars nevű modell neve korábban Peugeot Persia volt és ez a 406-os némiképp átszabott változata.

A 2010-es évek elején az iráni rezsimre kiszabott gazdasági szankciók miatt a Peugeot és a helyi gyártó együttműködése ellehetetlenült, ám amikor a korlátozásokat feloldották, mindkét fél határozott igent mondott a kooperáció folytatására. 2016-tól ismét készülnek itt Peugeot modellek, ezúttal azonban a Peugeot 50%-os tulajdonrészt szerzett a közös vállalkozásban, amelynek rövidítése IKAP.

A tervek évi 200 ezres gyártási darabszámról szóltak, ám az új üzemben már sokkal későbbi, modernebb Peugeot-k készülnek. A legkisebb modell a trióban a 208-as, itt készül továbbá a kisautó SUV verziója, a Peugeot 2008, továbbá gyártják a 301-est is, amely a szedán karosszéria és az elnyűhetetlen technika révén különösen népszerű a helyiek körében.

Hasonlóan megbízhatók az iráni Peugeot modellek erőforrásai. A perzsa piacon a benzinesek a nyerők, az itteni Peugeot-kba típustól függően három Peugeot motor egyike kerülhet. Az 1,6-os az évek során többféle változatban szerepelt a palettán 90-től 115 lóerőig, míg az 1,8-as változatai 90, 100 és 110 lóerőt adtak le. Létezik egy modernebb 1.6-os is, amelynek teljesítménye 100 és 125 lóerő között lehet.

Illusztrációk: WHEELSAGE.ORG

A korábban Iránban gyártott sorozatok között néhány ritkaság is van, hiszen itt készült például a sikkes Peugeot 206 és 207 kisautók szedán változata, amely Európában ismeretlen ugyan, de ezen a piacon a négyajtósok a legnépszerűbbek, ezért volt kifizetődő áttervezni őket, és életre hívni a kis szedánokat.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.16
A konglomerátum egy olyan tanácsadó céget bérelt fel, akik segítenek nekik felmérni a nehézségekkel....
2025.04.16
Második hellyel kezdte szereplését Nagy Norbert az autós hegyi Európa-bajnoki sorozatban. ..
2025.04.16
A vasúttársaság új akciót indít: földre festett piktogramokkal hívják fel a gyalogosok figyelmet a....
2025.04.16
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események az Útinform jelentése alapján. ..
2025.04.16
Az Európai Unió az év végéig meghosszabbította az engedélymentes fuvarozási rendet Ukrajnával. ..
2025.04.15
Bár az új Mercedes CLA már nem Kecskeméten, hanem a németországi Rastattban készül, mégis érdemes a....
2025.04.15
A tavaly zárt nemzetközi akvizíciók eredményeképpen csaknem 13 százalékkal több új gépjárművet....
2025.04.15
Az Európai Bizottság elindította a DiscoverEU program új pályázati fordulóját. Ennek keretében....
2025.04.15
A globális autóipar 2024-ben az előrejelzésekhez képest gyengébben teljesített, az értékesítés....
2025.04.15
Turbulens időket él át az orosz autópiac, amely egykoron az orosz és nyugati autómárkák gyűjtőhelye....