ETSC
A finn kormányzat az előterjesztésben egyebek mellett szorgalmazza a felülvizsgálatát az egyébként világhírű „day-fine” elnevezésű rendszernek, mely a szabálysértésért kiszabott büntetési tételt a szabálysértő fizetésének mértékével hozza összhangba. Szándékuk a módszert a jövőben csak a 30km/órát meghaladó gyorshajtás esetén alkalmaznák. A svéd közlekedésbiztonsági szervezet rámutatott arra, hogy ez a változtatás súlyos következményekkel járna például a városi övezetekben, ahol már a kismértékű gyorshajtás is jelentős hatással van egyrészt a balesetek bekövetkezésének kockázatára, másrészt a bekövetkező balesetek súlyosságára.
Gyengíteni a már bevált szabályokon? Kényes kérdés... (kép: etsc.eu)
A finn politikusok ugyancsak lazítanának a kerékpáros fejvédő használatával kapcsolatos szabályokon. Finnországban jelenleg kötelező a kerékpáros bukósisak használata, de ennek elmulasztásáért a hatóság nem szab ki bírságot. A kormány ezt a jogszabályi kötelezettséget törölné most el. A közlekedésbiztonsági szervezet álláspontja szerint azonban ez a kötelezettség még a szankcionálás hiányának ellenére is hatékony, és jelentősen megnövelte a bukósisak viselés arányát különösen az iskolás gyermekek körében. A szervezet szerint a fejvédő viselése egyértelműen csökkenti a halálos kerékpáros balesetek számát, mindemellett a sisak használata nem csökkenti a kerékpározás iránti kedvet. A jogszabálytervezet most az egyeztetési fázisban tart, mielőtt a finn parlament elé kerül.