kreszprofesszor

Kreszprofesszor: Körforgalmi besorolás

2018.10.08.

Egy győri körforgalom kapcsán alakult ki parázs vita az egyik internetes fórumon. Ebben a többsávos körforgalomban a képen látható piros autó balra sávot váltott. Többen azt mondták, hogy ez szabálytalan, hiszen a felfestett besorolás rendje nyíl mutatja a helyes irányít. Sokan viszont azt állították, hogy mivel a záróvonal mellett szaggatott vonal került felfestésre, ezért a sávváltás az adott helyen nem szabálytalan.

 

A besorolás rendjét jelző nyílról ezt írj a KRESZ:

Az előjelző nyíl azt jelzi, hogy a forgalmi sávból a következő útkereszteződésnél melyik irányba (irányokba) szabad tovább haladni;

Tehát hasonló az értelme, mint a kötelező haladási irányt jelző táblánál, amit a legtöbb autós komolyan is vesz, hiszen a büntetési tétel itt egy rossz kanyarodás esetében 50 ezer forint.

Az előjelző nyíl is kötelezettséget ír elő, tehát ez alapján egyenesen kell az adott sávból tovább haladni.

Ugyanakkor valóban a záróvonal kapcsán ezt jegyzi meg a KRESZ:

a záróvonalat járművel sem átlépni, sem érinteni nem szabad; ha azonban közvetlenül a záróvonal mellett terelővonal is van, a záróvonal a terelővonal felől - az előzésre, illetőleg a bekanyarodásra vonatkozó szabályok megtartásával - átléphető;

Tehát ez alapján a záróvonal átléphető, de aki figyelmesen elolvassa a szabályt azt is láthatja, hogy mindez csak a bekanyarodásra vonatkozó szabályok megtartásával lehetséges, illetve szabályos.

Kérdés, hogy akkor miért festenek ide szaggatott vonalat, ha azon a piros autó nem léphet át.

Mivel a KRESZ kategorikusan leírja, hogy a záróvonalat átlépni nem szabad, ezért ez nem csak a hosszirányú, hanem a keresztirányú közlekedés esetében is így van.

Márpedig az útkereszteződésekben sok olyan útvonalon kell átmenni, ahol a kereszteződés előtt is, és utána is záróvonal található.

Ilyen például az Oktogon körüli rész. A képen is jó látható, hogy a záróvonal a kereszteződés közepén szaggatottban folytatódik. Ez azért van, hogy a keresztirányból érkező járművek szabályosan át tudjanak haladni a csomóponton, záróvonal érintése nélkül. De nem jelenti azt, hogy a kötelező haladási rendet figyelmen kívül hagyva mégis befordulhatunk a körút irányába.

A forgalomszervezés a körforgalomnál látható útburkolati jelet úgy írja le, hogy: átléphető záróvonal.

Ezek alapján a piros autó bizony szabálytalan, számára a középső sávból csak egyenes tovább haladás engedélyezett.

Ugyanakkor a kötelező haladási irány tábla kihelyezése azért lenne fontos, mert hóesésben az útburkolati jelek nem látszódnak, de a megfelelő haladási irányt ilyen esetben is pontosan kell tudni.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.21
Elcsépelt kijelentések, gyönyörű vonalak, Volkswagenes értékek. Semmi olyan újdonságra nem....
2025.12.21
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Ünnepi szolgálat. ..
2025.12.21
Meghosszabbítanák alkatrészeik felhasználhatóságát, ezzel pedig érdemben javítanának autóik....
2025.12.21
Luxuskivitelű utasteret és erősebb, hathengeres dízelmotort is kapott az egyedileg épített példány....
2025.12.21
Friss és rendkívül pozitív Leapmotor tapasztalatokkal felvértezve, nagyon kíváncsi voltam, hogy....
2025.12.21
Látványosan gyors átalakulás zajlik a magyar autópiacon, amelyen a kínai márkák olcsóbb modelljei....
2025.12.21
A híd ünnepi díszkivilágítása 2025-ben december 26-ig látható: zöldbe boruló pilonok, fények és....
2025.12.21
A Leoni intézkedése a Leoni Wiring Systems aradi üzemét érinti. ..
2025.12.21
Bár az ünnepek előtt véget ér a Bubi második generációja, karácsony után is lehet majd tekerni a....
2025.12.21
Tóbiás és Balambér karácsony előtti közlekedési kalandjában ingyenes foglalkoztatókat, színezőket,....