kreszprofesszor
A besorolás rendjét jelző nyílról ezt írj a KRESZ:
Az előjelző nyíl azt jelzi, hogy a forgalmi sávból a következő útkereszteződésnél melyik irányba (irányokba) szabad tovább haladni;
Tehát hasonló az értelme, mint a kötelező haladási irányt jelző táblánál, amit a legtöbb autós komolyan is vesz, hiszen a büntetési tétel itt egy rossz kanyarodás esetében 50 ezer forint.
Az előjelző nyíl is kötelezettséget ír elő, tehát ez alapján egyenesen kell az adott sávból tovább haladni.
Ugyanakkor valóban a záróvonal kapcsán ezt jegyzi meg a KRESZ:
a záróvonalat járművel sem átlépni, sem érinteni nem szabad; ha azonban közvetlenül a záróvonal mellett terelővonal is van, a záróvonal a terelővonal felől - az előzésre, illetőleg a bekanyarodásra vonatkozó szabályok megtartásával - átléphető;
Tehát ez alapján a záróvonal átléphető, de aki figyelmesen elolvassa a szabályt azt is láthatja, hogy mindez csak a bekanyarodásra vonatkozó szabályok megtartásával lehetséges, illetve szabályos.
Kérdés, hogy akkor miért festenek ide szaggatott vonalat, ha azon a piros autó nem léphet át.
Mivel a KRESZ kategorikusan leírja, hogy a záróvonalat átlépni nem szabad, ezért ez nem csak a hosszirányú, hanem a keresztirányú közlekedés esetében is így van.
Márpedig az útkereszteződésekben sok olyan útvonalon kell átmenni, ahol a kereszteződés előtt is, és utána is záróvonal található.
Ilyen például az Oktogon körüli rész. A képen is jó látható, hogy a záróvonal a kereszteződés közepén szaggatottban folytatódik. Ez azért van, hogy a keresztirányból érkező járművek szabályosan át tudjanak haladni a csomóponton, záróvonal érintése nélkül. De nem jelenti azt, hogy a kötelező haladási rendet figyelmen kívül hagyva mégis befordulhatunk a körút irányába.
A forgalomszervezés a körforgalomnál látható útburkolati jelet úgy írja le, hogy: átléphető záróvonal.
Ezek alapján a piros autó bizony szabálytalan, számára a középső sávból csak egyenes tovább haladás engedélyezett.
Ugyanakkor a kötelező haladási irány tábla kihelyezése azért lenne fontos, mert hóesésben az útburkolati jelek nem látszódnak, de a megfelelő haladási irányt ilyen esetben is pontosan kell tudni.