Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
Nagyszombaton, április 16-án elindult a hajózási szezon a Balatonon, ami már a 176. a sorban. Ennek alkalmából bemutatjuk a balatoni hajózás történetét, és hogy milyen lehetőségeink vannak, ha hajóra szállnánk a magyar tengeren.
A balatoni hajózás története
A ma már 176 éves a balatoni hajózás megszületésének azt tekintik, amikor 1846. szeptember 21-én, gróf Széchenyi István születésnapján vízre bocsátották Füreden a korábban megalakult Balaton Gőzhajózási Társaság hajóját, az oldalkerekes Kisfaludy gőzöst. A balatoni gőzhajózás legfőbb kezdeményezője és tetemes részben anyagi támogatója Széchenyi István volt.
Sokáig a Kisfaludy volt az egyetlen gőzös a tavon, ám miután 1888-ban létrejött a Balatontavi Gőzhajózási Részvénytársaság, megszaporodtak a gőzhajók a tavon. Az első a Kelén volt (amely később a Baross nevet kapta), majd további hajókkal bővült a flotta. A társaságot 1926-ban felvásárolták és újjászervezték Balatoni Hajózási Részvénytársaság néven. A régi gőzhajókat felújították, és új motoros személyhajók beszerzésébe kezdtek.
A második világháború nem kímélte a balatoni hajóflottát sem. A teljes pusztulástól csak a Kelén csavargőzös és a Tünde motoros menekült meg, melyeket a személyzet a hajó elsüllyesztésével mentett meg a felrobbantástól a révfülöpi kikötőben. Később a hajókat kiemelték és helyreállították, 1948-ra pedig már újra a háború előtti hajópark szelte a Balaton hullámait.
1948-ban sor került a Balatoni Hajózási Részvénytársaság államosítására. A Balaton északi és déli partja közötti átkelő forgalmat ideiglenesen három dunai gőzhajó – az Úttörő, a Pajtás és az Ifjú Gárda – áttelepítésével tették kényelmesebbé. Soha nem látott mértékben megnövekedett a balatoni forgalom, ezért 1952-ben megépült a balatonfüredi hajógyárban a 600 férőhelyes Beloiannisz motoros. 1956-tól folyamatosan 11, egyenként 150 személyes alumínium hajó jelent meg a tavon. Formájuk és zárt utasterük miatt a népnyelv vízibuszoknak nevezte el őket.
A MAHART Balatoni Hajózási Kft. 1990-ben kezdte meg működését. A nyolcvanas években létrehozott nosztalgia-hajópark 1990-ben az újjáépített Csobánccal, 1991-ben a Kelénnel, 1994-ben a Tündével tovább gyarapodott, és visszavásárolták a korábban selejtezett Helka maradványait, melyet a Kelén mintájára felújítottak, és 1996-ban, a balatoni gőzhajózás megindulásának 150. évfordulóján újra üzembe helyeztek. Ezek a nosztalgiahajók ma is járják a Balatont.
Ma Balatoni Hajózási Zrt. néven működik a társaság, amely a nosztalgiahajók mellett öt nagyhajóval, négy komppal és számos kisebb hajóval rendelkezik. 2017-ben egy újabb hajót, a Nemzeti Regatta motorost állították forgalomba, mely így a flotta legfiatalabb tagja lett. Idén két új komppal és két új katamaránnal bővül a flotta, amelyek várhatóan 2022-ben érkeznek a Balatonra.
Hajózási lehetőségek Balatonon
A komptól a gyerekeknek szóló sétahajózásig sokféle lehetőség közül választhatunk.
Újabb járatok indulnak
A balatoni hajózási szezon húsvétkor két fő útvonalon, Fonyód–Badacsony és a Siófok–Balatonfüred–Tihany között indult el, de csak hétvégenként. Májustól ezeken az útvonalakon már minden nap közlekednek a menetrend szerinti járatok, és indulnak sétahajók Siófok, Balatonfüred, valamint Keszthely kikötőből.
Emellett április 30-tól hétvégenként Balatonmáriafürdő-Balatongyörök-Szigliget-Badacsony útvonalon is járnak a menetrendi hajók, valamint indulnak sétahajók Badacsony és Balatonmáriafürdő kikötőjéből is. Jó tudni, hogy a kirándulók miatt május 1-jén sűrűbben járnak a hajójáratok Fonyód és Badacsony között.
A balatoni hajójáratok részletes menetrendjét megtalálod a Bahart honlapján.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!