Volvo
Az árkülönbözetet a nagyteljesítményű számítógépek, szoftverek és szenzorok okozzák, amelyek szükségesek ahhoz, hogy az autó képes legyen az automatizált vezetésre. Kilenc kamera, kilenc radar és egy lézeres lidar rendszer is benne lesz az önvezető autókban, ezek a rendszerek látják majd el adatokkal az öt nagyteljesítményű számítógépet.
„Nagyon nagy számítási kapacitásra lesz képes egy önvezető autó” – nyilatkozta Eric Coelingh, a Volvo autonóm vezetést fejlesztő részlegének vezetője egy londoni konferencián. „Olyan processzorokról beszélünk, melyeket gigabájtokban lehet mérni, ellentétben a ma általános kilobájtokkal. Az önvezető autók felára természetesen a gyártási mennyiségtől is függeni fog, de mi jelenleg 10 ezer fontra (4,13 millió forint) becsüljük” – tette hozzá.
A Volvo önvezető autóit az is drágítja, hogy biztonsági okokból például két blokkolásgátlóval és két elektromos kormányszervóval lesznek ellátva, hogy ha az egyik elromlik, akkor legyen egy tartalék. „Mivel nagyon fontos számunkra a biztonság, minden eshetőségre fel kell készülnünk, arra is, hogy egy olyan alkarész mondja fel a szolgálatot, ami létfontosságú a biztonság szempontjából” – folytatta Coelingh.
Idén januárban Las Vegasban, a 2016-os CES szórakoztatóelektronikai vásáron jelentették be, hogy a budapesti székhelyű startup, az AdasWorks az Nvidiával közösen részt vesz a Volvo 2017-ben induló Drive Me projektjében. Ennek lényege, hogy a svéd autógyár 100 autót bocsát majd önként jelentkező sofőrök rendelkezésére, akik London és Göteborg környéki kijelölt útszakaszokon, valódi forgalomban tesztelhetik majd az automatizált vezetésre képes XC90 prototípusokat.
A 100 autóban az Nvidia vadonatúj, önvezető autókba szánt, 12 magos Drive PX 2 szuperszámítógépe (ami másodpercenként 24 billió számításra képes) végzi majd a automatizált vezetéshez szükséges számításokat. A hardveren az AdasWorks saját szoftvere fut, amelynek feladata a hat külső kamera képének és az egyéb szenzorok (lézer és ultrahang) adatainak a feldolgozása. Ezekből valós időben képes a sávokat, a környező járműveket, a gyalogosokat, a közlekedési táblákat és minden egyéb, úton lévő objektumot feltérképezni, ami kulcsfontosságú az önjáró autók számára a biztonságos közlekedéshez. A Drive PX 2 nagy előnye, hogy nem igényel fejlesztést az úthálózati infrastruktúrában, mert kizárólag az autó szenzoraira hagyatkozik vezetés közben.