Mercedes-Benz

Kipróbáltuk, itt az új Sprinter

2014.02.02.

Még tavaly ősszel mutatták be a Mercedesnél az eddig is rendkívül sikeres Sprinter kisáru-szállító család legújabb tagját. Mi tagadás, a csillagos márkánál jó magasra tették a mércét, számos olyan újdonság jelenik meg a tavaly ősztől már rendelhető járművekben, amelyek egyelőre még a nagytestvér nehézvontatókban sem.

Szerző: Alföldy Miklós

A napokban lehetőség kínálkozott arra, hogy rövid időre ugyan, de tegyünk egy próbakört az új Sprinterrel. Amit először megfigyel az érdeklődő, az nyilván a jármű megjelenése, ami változott, hiszen markánsabb, határozottabb vonalakkal határolt az orr rész, újak a fényszóró-testek is, amelyek bi-xenon fényforrásokat rejtenek. Ez persze ízlés dolga, kinek mi tetszik jobban.

Alacsonyabb az új típus az elődnél, azonban, akinek arra van szüksége, kérheti emelt futóművel is a járművet. A lényeg azonban belül található, részben a motortérben, részben pedig a különböző elektromos panelek környékén. Az új Sprinter Euro6-os környezetvédelmi normáknak megfelelő motorral készül, bár tavaly még rendelhető volt hozzá 5-ös motor is, de január 1-től a haszonjárművek esetében csak a legmodernebb, a legszigorúbb környezetvédelmi normáknak megfelelő Euro6-os motorral szerelt kocsik helyezhetők forgalomba. Ami pedig az elektronikai rendszereket, azon belül is a vezetést támogató rendszereket illeti, a Sprinter világelső, hiszen ebben a haszonjárműben található meg egyelőre egyedülálló módon az oldalszél-asszisztens rendszer. Ilyen még a márka autóbuszaiban és nagyobb nehézjárműveiben sincs még. Emellett természetesen a menetstabilizátor, a kipörgésgátló is helyet kapott. A gépkocsivezető munkáját segíti még a sávelhagyás-figyelmeztető rendszer, a vészfékasszisztens, a mindkét oldali holttérfigyelő és a tolatóradar. Ez utóbbi két rendszer figyelmeztető jelzései a külső tükrökben kaptak helyet. A rendkívül jó körültekintést biztosító külső tükrök felső sarkában, menet közben egy narancsszínű háromszög világít. Ha sávváltáskor az index használatakor a másik sávban egy jármű halad, a háromszög piros színre vált és hangjelzés figyelmeztet a jármű mellett haladókra. A tolatóradar fénysora a tükrök alsó részén található, hiszen tolatáskor ezt figyeli a pilóta, emellett itt is hangjelzés segít a manőverezésben. Mindezek a kiegészítő-biztonsági rendszerek az alapfelszereltség részeit képezik.

Az általunk kipróbált hosszú kivitelű, dobozos Sprinterben egy 2,15 literes, négyhengeres, 163 lóerős aggregát dolgozott, hatfokozatú kézi váltóval. Ez a kombináció, amellett, hogy rendkívül dinamikusan mozgatja a még B kategóriával vezethető járművet, takarékos üzemeltetést is ígér.

A vezetőállás és a fülke a dobozos kivitel ellenére – amely szab bizonyos korlátokat például az ülések mozgatásánál – kényelmes, a vezetőülés több irányban is állítható, dönthető és fűthető. Számos pakoló rész áll rendelkezésre, az A/4-es iratok elhelyezésére a műszerfal tetején lévő zárható rekesz biztosít helyet. Emellett az üdítős üvegeknek és egyéb kellékeknek is jut hely bőven. A műszeregység jól áttekinthető, közepén monochrom kijelzőn olvashatóak a fontos információk, így a fedélzeti számítógép kormányról kiválasztható menüje is. A kormányról vezérelhető a zenelejátszó és rádió, valamint a kihangosító. A középkonzolon kapott helyet a navigációval kombinált rádió-kihangosító-zenelejátszó egység, színes TFT monitorral. A lejátszóhoz USB és Mp3 lejátszó is csatlakoztatható.

A jármű vezetése a méreteitől eltekintve nem jelent különösebb kihívást, könnyen irányítható a kezelőszervek is kézre esnek. Egy azonban érthetetlen, a Sprinterben a tempomat szabályzókarja megmaradt az index bajuszkapcsolója felett. Ez régi Mercedes elrendezés, de nem túl praktikus. Egyrészt balra indexeléskor könnyen mellé lehet nyúlni, ilyenkor útban van ez a kar. Másrészt a tempomat vezérlőgombjainak, úgy, ahogyan ez már a nagyobb haszonjárműveknél de még a személyautókban is szokás a kormányon lenne a helye.

A Sprinter több száz felépítmény-variációval rendelhető, az általunk kipróbált modellben kiválóan előkészített raktér állt rendelkezésre. Belső burkolat, megfelelő rogzítőpontokkal és rögzítősinekkel segítheti a későbbi felhasználó munkáját. A hátsó ajtók 270 fokban nyithatók, az oldalsó tolóajtó elektromos működtetésű.

Az új Euro6-os szabvány okozhat kellemetlenséget a majdani felhasználóknak, hiszen ebbe a járműbe is a gázolaj mellett az SCR rendszer miatt AdBlue adalékot is kell időközönként tankolni. Ebből egy feltöltéssel terheléstől függően körülbelül 6000 kilométer tehető meg. A SCR rendszer lényege, hogy a kipufogó-rendszerbe fecskendezett AdBlue folyadék segítségével kémiai úton semlegesíti a káros nitrogén-oxidokat a kipufogógázban. Ha az adalék kifogy, a jármű először a teljesítményt korlátozza, majd a sebességet is 20 km/órában. Ezt a procedúrát bármilyen márka is legyen, az Euro6-os dízelek tulajdonosai már nem ússzák meg, még egyes személyautó-típusok esetében sem. A nagyhaszonjárműveknél már évek óta használatos az AdBlue, így szinte már minden benzinkútnál beszerezhető.

A Sprinter számos motorvariációval rendelhető, amelyek között benzines aggregát is található. A dízelmotor kínálat középpontjában a négyhengeres, 2,15 literes áll, ami három teljesítménylépcsőben, 95, 129 és 163 lóerős kivitelben rendelhető. Európában egyedülálló módon a Sprinter hathengeres motorral, a 3,0 literes, V6-ossal is rendelhető, ami 190 lóerő teljesítményt biztosít. Aki benzines motorra vágyik a már bevált négyhengeres, 1,8 literes, feltöltött, közvetlen befecskendezésű motort is választhatja 156 lóerővel. A 3,5 literes V6-os a jövőben csak Európán kívül kapható majd. Emellett földgátüzemű változatokban is hozzáférhető a Sprinter. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....