olajcsere
Az autókat még mindig karbantartási- illetve szerviz-intervallum szerint kell a megfelelő állapotban tartani. A gyárak próbálkoznak megfelelni a vevői- és környezetvédelmi igényeknek megfelelni, vagyis minél ritkább szerviz-intervallumokat elérni. A károsanyag-kibocsátás szempontjából ez azért fontos, mert minden szerviz során betöltött olaj (és a leengedett régi olaj) kibocsátott káros anyagnak minősül. Tehát a kevesebb olajcsere kevesebb olajfelhasználást igényel, ami fontos környezetvédelmi szempont.
A vevők igénye is, hogy az autót ne kelljen gyakran szervizbe vinni, ne kelljen rá költeni. A lízinges, flottás autók esetében, ahol az élettartamra vetített költségeket hasonlítják össze, minden olaj- és vezérléscsere plusz költségként szerepel, így általában azt az autót választják, amelynek nem csak a vételi, hanem a fenntartási költségei is kicsik.
A korszerű motortechnika is szerepet játszott abban, hogy ma szinte minden autó 30.000 km vagy afeletti olajcsere és 180.000 km feletti vezérlés csereperiódussal rendelkezik. A gyártás pontossága, az anyagtechnológia fejlődése és a szintetikus kenőanyagok nélkül ez mind lehetetlen lenne.
DE! A normál csereperiódus normál használatot feltételez. Taxik, nagy vontatmányokat húzó vagy gyakran és erősen terhelt járműveknél a csereperiódusok csökkenhetnek a gyártói előírások szerint.
Létezik erre is megoldás, hogy az átlagosnál nagyobb terhelés okozta korai olajminőség-romlást a jármű jelezze. Elsőként a prémium kategória járművei kaptak olajelhasználódás-ellenőrzőt, ami az olaj dielektromos állandójat (vezetőképességét) figyeli. Szoftveresen is könnyen ellenőrizhető az autó használati módja, így az autó jelezhet korábban. Ekkor ugyanúgy megjelenik a „Service” felirat, mint a rendeltetésszerű karbantartás esetén.
Minden olajcsere alkalmával az autónak meg kell tanítani, hogy milyen műveleteket végeztek rajta. A szerviz nullázást az autó kiadása előtt kell a szerelőnek elvégezni, hogy újrakezdődjön a visszaszámlálás. A gyártók legalább 1000 km-rel korábban jelzik a szerviz szükségességét, hogy legyen idő jelezni a szerviznek, hogy érkeznénk.
Ez azt jelenti, hogy két esetben írhatja ki az autó, hogy szervizt igényel: ha a szerviz nem nullázta ki a számlálót, amikor elvégezte az időszakos karbantartást, a másik lehetőség, hogy az autót el kell vinni szerelőhöz és ellenőriztetni.
https://www.youtube.com/watch?v=ngXQSBzGxqc
Mindkét esetben keresni kell egy megbízható műhelyt, mert aki nem nullázta a szerviz-számlálót, az csak félmunkát végzett, ha pedig eljön a kötelező karbantartás ideje, akkor nem oldjuk meg a problémát azzal, hogy keresünk egy youtube-videót és eltüntetjük a villáskulcsot a műszerfalról. Ez olyan megoldás, mint felhangosítani a rádiót, amikor furcsa hangot hallunk a motor vagy a futómű felől. Persze mondhatjuk, hogy majd elvisszük szervizbe, de nagyobb az esélye, hogy nem felejtjük el, ha addig látjuk a figyelmeztetést, amíg át nem adjuk a kulcsot a szerviznek.