utánpótlás
Mi az a négyévszakos gumi?
Nos, mi? Ami mindenhol jó, de valójában sehol nem igazán. Előre elnézést szeretnék kérni az elfogultaktól, és a négyévszakos egyházi közösség minden tagjától, de véleményem szubjektív, és szeretném mindenféle elvakultság nélkül közreadni. Nagyon leegyszerűsítve a kérdésre a választ, a négyévszakos gumiabroncs keveréke, és mintázata minden évszakban megfelelő. Lamelláinak kialakítása segít hóban, esőben, de megfelelő tapadást nyújt meleg aszfalton is, tehát nem kemény keverék, de nem is „szuperlágy”, mint a téli gumikeverék esetében. Mit szoktam én erre mondani? Nincs olyan, hogy mindenre jó. Ahogy a motorkerékpárok között sem találunk olyasmit, ami megfelelő lesz túrázni, kanyarvadászatra, és még az aszfaltos útról is lemerészkedhetünk vele. Még akkor is, ha fél Európa GS-ekkel túrázik. Mert akinek van, biztosan tudna róla negatív tapasztalatot mondani. Ugyanez a helyzet a négyévszakos gumival is. Én nem hiszem, hogy ha valami jó -10 Celsius fokban, akkor az megfelel majd +40-ben is? Illetve azt sem, hogy ha elvittem családomat a nagymamához, utána elmehetek kanyarvadászatra a hegyekbe, és négyévszakos gumin gurulva a fülemen jön ki az adrenalin, miközben taposom a családi csatalóban. Kompromisszum. Ezért is fordítanám meg a kérdés, amit feltettem barátomnak is.
Mire használod az autódat?
Mert úgyis ez dönti el a választ. Hónapokig nem hagyod el a várostáblát? Ötvennel gurulgatni (ónos eső, latyak, fagyott hó mentes útburkolaton) a városban teljesen jó a nyári gumiabroncs mindaddig, amíg az időjárási helyzet nem változik. Aztán le lehet tenni az autót, és váltani tömegközlekedésre. Igenám, de mi van akkor, ha menni kell a mamához, vagy a boltba? Na, ezért nem jó rajta hagyni a nyárit, mert mobilitásunk csimborasszója az autó, ami a legváratlanabb helyzetekben kellhet minden évszakban. Olyankor meg szívhatjuk a fogunkat, és imádkozhatunk, ha nyári gumival mennénk nagyobb távra. Ekkor lehet igazán jó megoldás a négyévszakos. Mert az átlagember messzire utazni jó időben szokott, télen kevesebbet megy. Nyáron viszont általában száraz az út, szóval nem is fontos, hogy a gumi minél jobban beleharaphasson a latyakos hóba, mert olyankor általában nincs. Mint ahogy a klasszikus, hetekig tartó havas időjárás is eltűnőben van, nálunk legalábbis évek óta nem kerültek fel a pincéből a szánkók. Tehát ha csak szigorúan az elmúlt pár év tapasztalatait nézzük, akkor tartósan megmaradó hó és fagy ritka vendég nálunk. De aki a téli sportok szerelmese, és havonta többször is megmássza a Kékestetőig vezető kaptatót, vagy többször elmegy a Tátrába, esetleg még magasabbra, a francia Alpokba síelni autóval, az persze már megint egy más használati mód. Külföldre utazásnál egyébként is tájékozódni kell az aktuális ország szabályairól, tőlünk nyugatabbra a téli gumiabroncs alapvető téli kiegészítő ugyanúgy, mint a hólánc. Egy másik felhasználási mód a napi több száz kilométeres ingázás az év minden napján. Ebben az esetben biztosan csak évszaknak megfelelő, jó minőségű gumiabroncs lehet a választás, hiszen tudjuk, aki többet van úton, gyakrabban találkozhat váratlan közlekedési helyzettel, amire nagyon jó előre felkészülni. A „négy tenyérnyi felület” milyensége pedig rendkívül fontos, tehát ebben az esetben nincs apelláta.
Mennyit lehet spórolni vele?
Sajnos a mai gazdasági helyzetben ez egy kardinális kérdés. A szezononként átgumizások költsége nem lett olcsóbb. Viszont a bérek kifizetése, a legális műhelyek üzemeltetése, a rezsi költségek emelkedése minden vállalkozást ugyanúgy érint, és a legtöbb szolgáltató nem tehet mást, egy az egyben ráterheli vevőjére a költségeket, ha legalább annyit szeretne keresni, amennyit eddig. Elszomorító, és egyben érthető, hogy az árak minden évben felfelé változna. Átlagos Péter, aki soha nem hagyja el autójával a várostáblát, hetente 100 kilométert megy összesen, ő még a szokásosnak tekinthető évi 20.000 kilométer felének a felét, tehát 5.000 kilométert sem megy autójával. De Péter fél, így ha kell, átül tömegközlekedésre, amikor a rádió egész héten havat jósol hétvégére. Inkább busszal látogatja meg nagymamáját, az autó tehát nem mozog a zord időben. Most átlagosan 5.000 forintba kerül egy kerék szerelése és centrírozása hazánkban. Tehát számoljunk 20.000 Ft-al. Ha van hozzá váltófelnink, akkor 10.000 Ft az átszerelés díja, amiben nincs benne a centrírozás díja. Otthon is elvégezheti Péterünk a szerelést, ha van hozzá megfelelő szerszámozottsága, de ez olyan munkafolyamat, amit a játszótéri, piacos szerszámkészlettel nem életbiztosítás megpróbálni. Nyomatékkulcs, vagy levegős ütvecsavarozó biztosan nincs minden háztartásban. Mit tehet hát átlagos Péter, aki sokallja az autózás költségeit? Vesz autójához négyévszakos gumiabroncs garnitúrát, a másik felniszettjét pedig eladja. Utána meg mosolyogva integet a szezonváltás környékén a gumis műhely előtt sorban állóknak. Komolyra fordítva a szót, sokat lehet spórolni, és úgy tűnt, mikor a barátomnak meséltem a pro-kontra érveket a négyévszakos gumikról, akkor ez volt az a pont, amikor felcsillant a szeme.
Ami tehát a legfontosabb tanácsom, hogy mindig mérlegeljünk, mielőtt belevágunk egy váltásba. Azt pedig remélem, senkinek sem kell megmagyaráznom, hogy a négyévszakos gumiabroncs egy köztes választás, ahogy korábban is írtam, mindenhol jó, de sehol nem a legjobb. Ha minden évszakban a legjobb tapadást, és legjobb fékutat keressük, akkor friss, márkás gumiabroncsokat kell keresnünk. A recept tehát nem változott, nincs ingyen leves, a jóra pedig mindig többet kell áldozni, de ha nincsenek speciális igények, akkor beérhetjük kevesebbel.
További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is!