támogatási rendszer

A kínai kormány csillagászati összeget költött az elektromos járműipar támogatására

2024.07.02.

Csillagászati összeget, csaknem 230,9 milliárd dollárt költött a kínai kormány az elektromos járműveket gyártó vállalatok támogatására 14 év leforgása alatt a Stratégiai és Nemzetközi Tanulmányok Központja (CSIS) szerint.

A tekintélyes washingtoni gazdaság- és politikakutató intézet becslése szerint a kínai kormány 2009 és 2023 költött ekkora összeget az elektromos járművek gyártásának támogatására. A 230,8 milliárd dollár az EV-járművek eladásából befolyt összeg 18,8 százalékát tette ki. Ez az arány a 2017 előtti évek több mint 40 százalékáról 2023-ra 11 százalék alá csökken.

Horribilis összegekről van szó, s mellettük eltörpül például az Egyesült Államok kormánya által az idén a EV járművekre biztosított egymilliárd dolláros adókedvezmény. De szemléletes példa okáért:  230,9 milliárd dollár a tavalyelőtti magyarországi GDP 130 százalékának felel meg.

A kínai EV-szubvenciók a szóban forgó időszakban nem mutattak egyenletességet. Az agytröszt becslése szerint 2009 és 2017 között a pekingi kormány 6,74 milliárd dollárt költött erre a célra, de az összeg 2018 és 2020 között nagyjából megháromszorozódott, majd 2021 óta ismét meredeken emelkedett. Tavaly, azaz 2023-ban már 45,2 milliárd dollárra rúgtak az állami szubvenciók.

A CSIS jelentése szerint a kínai kormány számos módon támogatta az elektromos járművek gyártását, például a forgalmiadó-visszatérítéssel vagy -mentességgel, valamint az infrastruktúra finanszírozásával. Emellett a pekingi kormány bőkezűen támogatta az autógyártók kutatási és fejlesztési programjait, és azzal is hathatósan segítette az ágazatot, hogy saját céljára vásárolt hazai gyártású elektromos járműveket.

A globális versenypiacot torzító támogatások miatt az EU arra készül, hogy július 4-től – amennyiben nem bírja addig jobb belátásra Pekinget – egyelőre ideiglenes jelleggel 17,8-től 38,1 százalékig terjedő büntetőtarifákat vet ki a kínai elektromos járművekre a már meglévő tízszázalékos kötelező vámon felül. Az Egyesült Államok a hasonló megfontolásokból száz százalékkal emelte a kínai EV-autók behoztatalára kivetett vámokat, és súlyos vámterheket vetett ki rájuk Törökország is.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.14
Az elmúlt héten a megengedett sebességhatárokat regisztráltan 1242-en lépték át Bács-Kiskun....
2025.01.14
Jogászként végzett, majd a külkereskedelemben dolgozott és részese volt az újkori magyar....
2025.01.14
A közúti biztonságot, a közlekedési hálózatok hatékonyságát, valamint a balesetek és a forgalmi....
2025.01.14
Miképpen a világ számos, autógyártó nagyhatalomként számontartott országában, Dél-Koreában is a....
2025.01.14
A 16. Africa Eco Race látványos módon ért véget a Lac Rose ikonikus partjánál, folytatva Thierry....
2025.01.14
Igen bátor és ambiciózus jóslatba bocsátkozott a Nio kínai autógyár vezetője, szerinte sok márka....
2025.01.14
Egy kiváló hatásfokú benzinmotor, amely hibrid modellekbe éppúgy beépíthető, mint sportkocsikba....
2025.01.14
Az autósok mezőnyében a katari Nasszer al-Attijah nyerte a keddi kilencedik szakaszt az autósoknál....
2025.01.14
Az elektromos mobilitás folyamatos térnyerésével a nagyfeszültségű akkumulátorok....
2025.01.14
Minden korábbinál több autópálya-matricát vásároltak a közlekedők a tavalyi évre – tudatta a....