támogatási rendszer

A kínai kormány csillagászati összeget költött az elektromos járműipar támogatására

2024.07.02.

Csillagászati összeget, csaknem 230,9 milliárd dollárt költött a kínai kormány az elektromos járműveket gyártó vállalatok támogatására 14 év leforgása alatt a Stratégiai és Nemzetközi Tanulmányok Központja (CSIS) szerint.

A tekintélyes washingtoni gazdaság- és politikakutató intézet becslése szerint a kínai kormány 2009 és 2023 költött ekkora összeget az elektromos járművek gyártásának támogatására. A 230,8 milliárd dollár az EV-járművek eladásából befolyt összeg 18,8 százalékát tette ki. Ez az arány a 2017 előtti évek több mint 40 százalékáról 2023-ra 11 százalék alá csökken.

Horribilis összegekről van szó, s mellettük eltörpül például az Egyesült Államok kormánya által az idén a EV járművekre biztosított egymilliárd dolláros adókedvezmény. De szemléletes példa okáért:  230,9 milliárd dollár a tavalyelőtti magyarországi GDP 130 százalékának felel meg.

A kínai EV-szubvenciók a szóban forgó időszakban nem mutattak egyenletességet. Az agytröszt becslése szerint 2009 és 2017 között a pekingi kormány 6,74 milliárd dollárt költött erre a célra, de az összeg 2018 és 2020 között nagyjából megháromszorozódott, majd 2021 óta ismét meredeken emelkedett. Tavaly, azaz 2023-ban már 45,2 milliárd dollárra rúgtak az állami szubvenciók.

A CSIS jelentése szerint a kínai kormány számos módon támogatta az elektromos járművek gyártását, például a forgalmiadó-visszatérítéssel vagy -mentességgel, valamint az infrastruktúra finanszírozásával. Emellett a pekingi kormány bőkezűen támogatta az autógyártók kutatási és fejlesztési programjait, és azzal is hathatósan segítette az ágazatot, hogy saját céljára vásárolt hazai gyártású elektromos járműveket.

A globális versenypiacot torzító támogatások miatt az EU arra készül, hogy július 4-től – amennyiben nem bírja addig jobb belátásra Pekinget – egyelőre ideiglenes jelleggel 17,8-től 38,1 százalékig terjedő büntetőtarifákat vet ki a kínai elektromos járművekre a már meglévő tízszázalékos kötelező vámon felül. Az Egyesült Államok a hasonló megfontolásokból száz százalékkal emelte a kínai EV-autók behoztatalára kivetett vámokat, és súlyos vámterheket vetett ki rájuk Törökország is.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.04
 A HangZóna mai vendége Grád Ottó a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. ..
2024.07.04
Nincs szükség többé jegyre a parkoláshoz az Etele Plaza-ba gépkocsival érkezőknek. A Swarco által....
2024.07.04
Főleg az alkalmi biciklisek számára ismert a probléma: a kerékpárosok még egy jó minőségű nyeregben....
2024.07.04
Új ügyfélkapcsolati csatornát nyitott az e-matricával és pótdíjjal kapcsolatos ügyek intézéséhez a....
2024.07.04
MOL Campus Virtu éttermében számolt be minap a 2023. év üzleti eredményeiről a Magyar Suzuki Zrt.....
2024.07.04
Az Egyesült Királyságban 1,1 százalékkal, 179 ezer 263-ra nőtt  az autók eladása júniusban az egy....
2024.07.04
Mostanáig csaknem 3300 cég igényelt forrást zöld járművek vásárlásához, a beérkezett kérelmek....
2024.07.04
Egy 43 éves férfi lopott taxival okozta azt a halálos balesetet, amely szerda késő este történt az....
2024.07.04
Az elmúlt 30 év legnagyobb sikertörténete a járműipar, és a magyar gazdaságpolitika célja, hogy az....
2024.07.04
Baleset miatt torlódik a forgalom az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán, Biatorbágy....