Teszt

Kicsit kevesebb stílus, több praktikum – Mini Cooper S 5 ajtós

2021.10.05.

Ha azt mondjuk, hogy Mini, akkor legtöbbünknek a klasszikus 3 ajtós karosszéria jut az eszébe. A Mini márka kimaxolásával viszont 2015-ben, a harmadik generációval, megszületett az ötajtós változat is. Kevésbé klasszikus így a vonalvezetés, viszont a plusz két ajtó sokat segít abban, hogy praktikusabb autót kapjunk. Kis áldozatot kell tehát hozni a funkcionalitás oltárán.

Általában el szoktam mondani a Miniről, hogy rendelkezik valami különleges recepttel, ami nincs meg máshol. Ha beülünk egy Mini volánja mögé, ösztönösen boldogok leszünk. Valami olyan önfeledt érzést hoz ki az emberből a forma, a méretéhez képest nagy tengelytáv, így a korosszéria sarkaira elhelyezett kerekek, a sportos vezetési élmény, hogy minimum 10 évvel fiatalabbnak érezzük magunkat. Garantáltan jobban fogjuk érezni magunkat és ezáltal több mindent kapunk a kis járgányunktól, minthogy eljussunk egyik pontról a másikba. Régóta gondolkozom, hogy ez miként lehetséges egy Mini esetében, mi a titok?

Amikor a Countryman nálunk járt, akkor szomorúan tapasztaltam, hogy bár a kellékek nagyon hasonlóak és maga a formai játék hibátlan, de ez a különleges plusz eltűnt. Lehet a méret, lehet a magasabb építés az oka vagy a túl távoli rokonság a retro alaptól, de a lényeg az, hogy ez valahogyan eltűnt. Erre voltam tehát elsősorban kíváncsi, amikor az 5 ajtós változatot kipróbáltam. Érkezik-e a Mini boldogság 5 ajtó esetében is?

Nem mondható, hogy új szériáról beszélünk a 2021-es Mini széria esetén, de ennek ellenére számos újdonságot és frissítést hozott ez az esztendő is. Jó érzékkel nyúlnak hozzá a BMW-nél a márkához, hogy mindig izgalmas legyen egy új Minibe ülni. Látványos és még egyedibb lesz az amúgy sem „kommersz” kisautó a háromszínű fényezéstől. Azonkívül, hogy a kék-világoskék-fekete fényezésű egyéb márkánál nem fordul elő, még a Minik között is más és más a színátmenet aránya.

A Cooper S felszereltséghez tartozik az egyedi lökhárító, illetve az idei évtől a Union Jack, azaz a Brit zászlót imitáló hátsó lámpatestek már szériában kaphatóak. Persze a motívum megjelenik a C oszlopon, az utastérben is a kormányon, az ülések fejtámláján és az apró pici gombon is a bőr kárpitozáson. A sok ilyen apróság teszi különlegessé a hangulatot a rengeteg íven, karikán kívül, ami az autón megtalálható.

A jól megszokott kerek, immáron LED fényszórók, a különleges ellipszis formájú visszapillantó tükrök, a hatszögletű ívelt krómozott hűtőrács és a benzintank hagyományos beöntő nyílás imitációja olyan alakzatok, ami ennek a típusnak az elválaszthatatlan részei. A magam részéről én imádom ezeket az apróságokat, és jó érzéssel tölt el a lecsapott, egyenes síkú tető látványa.

A belső térben is folytatódik a kerek idomok dömpingje. A középkonzolon a színes kijelző körül is a hagyományos kerek keret uralja a teret. A menü rendszer jól átlátható, a telefon vezeték nélkül kitükrözhető. Kezelhetjük érintéssel, vagy a váltókar mellett elhelyezett gombokkal és tekergetővel. A kormány kiváló fogású, közepén a króm karika közepén a hangsúlyos Mini logóval. Az új 2021-es szériában megváltoztak a kezelőgombok a kormányon. Letisztultabb (nekem mondjuk nem annyira tetszik, mint az előző) lett a felület, amely az azonos funkciókat rejti.

A műszerfal is teljesen digitális, jól átlátható – a matt felületnek hála, még a rátükröződő fény sem zavaró - viszont sajnálatos, hogy a grafikai lehetőségek egyáltalán nincsenek kihasználva. Minimális a variálhatósága. Nem szabad kihagyni a felsorolásból a szintén hamisítatlan Mini jegynek számító krómozott kapcsolókat a középső képernyő alatt és a tetőkárpiton. Ez teszi teljessé a pilótafülke érzést.

A sofőr és a mellette utazó határozottan kényelmes üléseket kapott. Kiváló minőségű a bőrözés rajtuk, azonkívül, hogy kényelmesek és az oldaltartásuk is remek. A sportos vezetési élmény részét képezi az állítható combtámasz is. Hátránynak éreztem, hogy manuális ülésmozgatást kapunk még a sofőr oldalán is. Az árcédula és a prémium kategória miatt elvártam volna az elektromos állítást.

A hátsó két ajtót, tehát az 5 ajtós változatot, nagy valószínűséggel azok választják, akik nagyobb térre, könnyebb beszállásra számítanak a 3 ajtóshoz képest. Bár a biztonsági övek száma és a forgalmi engedély alapján a Mini Cooper 5 személyes. De ez biztosan egy tréfa, vagy csak egy elméleti opció. A realitás az, hogy két gyerek fér el a hátsó ülésen, amennyiben 180 cm-nél magasabb felnőttek állítják be kényelmesre az első üléseket. Röviden tehát a praktikumot abban látom az 5 ajtós Mini esetében, ha anyuka (vagy apuka) szeretné a gyerekeket kényelmesebben szállítani és elvárás, hogy ők úgy szálljanak ki, hogy közben a vezetőülésről ne kelljen. Ez utóbbi azért nagyon nem ritka felhasználási mód, így az opció feltétlen üdvözlendő.

A Cooper S megnevezés egy kétliteres turbó, 178 lóerős és 280Nm nyomaték leadására képes erőforrást jelöl. Fontosnak tartom kiemelni, hogy kifejezetten szép hangja van a motornak, arra késztet, hogy ne csak a formát, hanem a sportos vezetési élményt is kiélvezzük a Miniben. A 6,7mp-es 100-as gyorsulás határozottan jó adat. Pont azon a határon van, hogy nem kell hozzá versenypilótának lenni, hogy uralni tudjuk. Háromfajta vezetési mód közül választhatunk, amelyek jól elválasztható módon – és nem csak elnevezésben – befolyásolják az autó karakterisztikáját. ECO, Normal és Sport. Értelemszerűen a Sport adja az őrületet, a keményebb futóművet és a legdurvább motorkarakterisztikát, amely kipréselhető ebből a gépből. Ne lepődjünk meg tehát, hogy a Mini Cooper S-sel közlekedő anyuka előbb-utóbb kezeslábas overálban fogja a gyereket a suliba vinni és bukósisakot kér ajándékba karácsonykor. Ugyanis a Mini tényleg versenyzésre csábít. A jó áttételezésű 7 sebességes váltója, a hangja és a hangulata miatt.  A fogyasztás vérmérséklettől függ, de visszafogott tempó mellett 6,5-7 literes átlag is kihozható belőle vegyes használatban.

Vesztett-e az 5 ajtós Mini bármit is a háromajtós társához képest élményben? Semmit! Szerencsére. Nem mondom, hogy a világ legjobb családi autóját kapjuk, de határozott tény, hogy az alapban 278 literes csomagtartó meg tudja oldani a hétköznapok csomagigényét, a plusz két ajtó pedig nagyobb kényelmet biztosít. Továbbá az is tény, hogy a Mini egy dolgot nagyon tud, a boldogság forrását. Zárásképpen pedig mi mást is mondhatnék, mint amit általában szoktam. Kell nekem egy Mini!

Forrás: Motorhang.hu

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.12.06
Nemrég kezdődött meg a Rivian nevű, autókat egyelőre nem gyártó, de a befektetők szerint nagy jövő....
2021.12.06
A 2022 tavaszától elérhető, új Mazda2 Hybrid megjelenésével először kerül be a Mazda hajtáslánc-....
2021.12.06
Nagy-Britanniában öt hónapon belül először nőtt az autóeladás éves szinten novemberben - állt a....
2021.12.06
A közlekedők a megyeszékhelyi belvárosban találkozhattak a rendőrségi Télapóval, aki járőrtársával....
2021.12.06
Pötsch maradhat, Diessnek remegnie kell – írja német manager-magazin.de ..
2021.12.06
A legtöbb autórajongó számára a Porsche 911 az egyik abszolút álomautó. Ez azonban nem vonatkozik....
2021.12.06
Az Ökumenikus Segélyszervezet országos intézményhálózatának úgynevezett „Családok Átmeneti....
2021.12.06
A Hyundai Motor a Top Gear 2021. évi díjátadóján a legmagasabb rangú elismerésben részesült: az i20....
2021.12.06
Az ABB bevezeti a Plug N Charge technológiát, amely egyszerűsíti, és még gördülékenyebbé teszi az....
2021.12.06
9 nap, 9 helyszín, 10 ezer adag étel – számokban a nagyszabású téli jótékonysági akció. ..