Nismo
A ZEOD RC a frankfurti autószalon Nissan standján, 2013 szeptemberében
Talán idén
A Nissan bejelentette: a 2015. évi LeMans-i futamra (ismét) nevezik a ZEOD RC hibridet.
Azt tudjuk, hogy sok mindent kell még tennünk – sokat tettünk eddig is! – a gépjárműhajtás technikájában, hogy fogyasztáscsökkentési, széndioxid kibocsátási célokat elérjük. Az autóversenyzés technikája e területen is a kísérletek színtere lehet. Az itt bevált megoldások jó része átültethető a hétköznapi autótechnikába. Gondoljunk csak az utóbbi évek gumiabroncs vagy dízelmotor fejlesztésekre. Ma a villanyhajtás, a hibridtechnika van napirenden, az ilyen hajtásláncú versenytechnika eredményei a szériaautók fejlesztésének is hasznára lehetnek.
Izgalmas versenyautó hibrid-technikát fejleszt. már két-három évre visszamenően a Nissan és motorsport partnere, a NISMO, mellyel az idei Le-Mans-i 24 órás versenyen, június 14-15-én szeretnének végre sikert elérni. A kísérleti versenyautó a LeMans-i boxutcában az ilyen járműveknek fenntartott híres „Garage 56”-ban kap helyet.
A ZEOD RC a Nissan 2012-ben Le Mansban indított DeltaWing versenyautójának (részben) az utóda. (Érdemes az interneten a deltawing sztorinak utána olvasni, nem semmi…)
Szinte hihetetlen
Az „Electric ZEOD RC” projekt sikerének letéteményese az autó belső égésű motorja lesz. A motor a „DIG-T R” nevet kapta. Az 1,5 liter összlökettérfogatú, turbótöltött, négyütemű benzinmotor 3 hengerű, teljesítménye 400 lóerő, tömege 40 kg. A motor könnyűségét a sajtófotó tanúsága szerint a NISMO főnöke, Shoichi Miyatani mutatja be, ölben tartva a motorblokkot. Az alapmotor mérete a szívó és kipufogócsövek, valamint a turbótöltő nélkül: 500 mm magas x 400 mm hosszú x 200 mm széles. Nem nagyobb, mint egy repülőgépre felvihető kézipoggyász, és el is fér a belső csomagtartóban…
a NISMO főnöke, Shoichi Miyatani
Szinte hihetetlen. Messze jobb teljesítménysúly (LE/kg) fajlagos értékeket hoz a maga 10 LE/kg értékével, mint egy mai 1,6 liter lökettérfogatú F1 motor.
A DIG-T R névleges fordulatszáma 7500 min-1, maximális forgatónyomatéka 380 Nm.
Takarékosak előnyben
LeMans-ban annak az autónak van komoly győzelmi esélye, amelyik a távot a legkevesebb kiállással teljesíti. Ezért is vannak a dízelautók a benzinesekhez viszonyítva előnyben. A hibridek talán még gazdaságosabbak. Láttuk ezt eddig is a dízel-hibridek esetében. A Nissan tervei szerint a ZEOD RC óránként egyszer fog kiállni. Minden órában az első kört tisztán villamos hajtással teszi meg. Arra nézve, hogy miért az első kört és ennek teljesítésére miként töltik fel akkukat, magyarázatot még nem adtak. Az akkutöltésben a fékezési energia visszanyerésére természetesen nagyon számítanak.
A teljesítményfaló mechanikai (súrlódási) veszteségek csökkentésére nagy figyelmet fordítottak, ebben a TOTAL cég szakemberei voltak segítségükre, nem csak a kenőanyag fejlesztésében, hanem az egész tribológiai rendszer optimalizálásában.
Mind a belső égésű motor, mind a villanymotor egy öt fokozatú váltón keresztül hajtja a kerekeket.
A motor és a ZEOD RC idén tavasszal további intenzív nyúzópróbákon vesz részt, hogy rejtett gyermekbetegségeit a konstruktőrök ki tudják küszöbölni.
A ZEOD RC-vel, és „csoda” motorjával szerzett tapasztalatokat, a Nissan sajtóközleménye szerint, még idén egy Nissan LMP1 autóban, majd a szériajárműveknél is hasznosítani fogják.
Dr. Nagyszokolyai Iván
az Autótechnika főszerkesztője
(Az Autótechnika folyóirat egyik kiemelt feladatának tekinti az autók szerkezeti újdonságainak elemző bemutatását! Legyen Ön is az Autótechnika előfizetője 2015-ben! További információ http://autotechnika.hu )