Oroszország

A KIA és a Hyundai is végleg elhagyja Oroszországot

2023.10.21.

Október első napjaiban a hírügynökségek elkezdték szivárogtatni az első információkat arról, hogy a dél-koreai KIA és a Hyundai is végleg távozik Oroszországból.

Október első napjaiban a hírügynökségek elkezdték szivárogtatni az első információkat arról, hogy a dél-koreai KIA és a Hyundai is végleg távozik Oroszországból. Egyelőre nagy a tanácstalanság: mi történik most ezekkel a márkákkal? Mi lesz a helyi gyártással, az alkatrészekkel és a szervizzel? És mi lesz, ha egyszer mégis visszatérnének?

Megjelentek az első információk a nemzetközi sajtóban arról, hogy a dél-koreai KIA és Hyundai autómárkák teljesen és véglegesen kivonulnak Oroszországból. A hírek szerint a cégek kiürítik raktáraikat, kiárusítják a még Oroszország területén található autóikat, a kereskedők pedig kínai márkákra váltanak. A népszerű és korábban olcsónak számító Solaris, Elantra és Sonata modellekből már egy darab sincs a bemutatótermekben.

Mi történik most a KIA-val és a Hyundai-val Oroszországban?

Az oroszországi Hyundai és a Kia a termelés 2022-es befagyasztása, vagyis az Ukrajna elleni orosz agresszió kezdete óta nem nyilatkozott hivatalosan arról, hogy beszüntették volna tevékenységüket Putyin országában.

Az oroszországi Hyundai saját gyárral rendelkezik Szentpéterváron, ahol a Hyundai Cretát, a Hyundai Solarist és a Kia Riót gyártották. 2021-ben a cég 167 331 autót adott el Oroszországban, ami 3%-kal volt több, mint 2020-ban (163 244 autó). A márkaértékesítés részesedése az orosz piacon 10% volt, ami megfelelt a 2020-as szintnek. A cég 194 márkakereskedéssel rendelkezett.

Ami a Kiát illeti, a márka a kalinyingrádi Avtotor üzemben gyártotta modelljeit, többségében a Kia Soul és a Kia Seltos crossovereket és a Kia Cerato szedánt.

A Kia Rio modellt a Hyundai szentpétervári gyárában gyártották. 2021-ben a vállalat 205 801 darabot értékesített Oroszországban, ami 12,3%-os piaci részesedést jelent. A márka bestsellerei a Rio, a K5 és a Sportage modellek voltak.

2022-ben a kalinyingrádi Avtotor autógyártó bejelentette, hogy kész újraindítani az együttműködést a Hyundai-jal és a Kiával az autó-összeszerelés terén, de mindkét márka továbbra is „befagyott” állapotban volt. Emiatt az orosz óriáscég új kínai modellek összeszerelésébe kezdett.

Ami a Hyundai gyárat illeti, idén szeptemberben Denis Manturov, az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium vezetője bejelentette, hogy orosz vevőt találtak. „Minden körülményt tisztáztunk a Hyundai megvásárlásával kapcsolatban. Ezért hamarosan döntés születik. A vevő egy hazai cég lesz” – mondta Manturov.

Az eladás ugyanakkor visszavásárlási opcióval történik, amely két évre korlátozódik. Vagyis elvileg a dél-koreaiak két év múlva visszatérhetnek – ha akarnak.

A kereskedők szerint a gyártás leállítása után a gyártó raktárában olyan mennyiségű összeszerelő-szett maradt, amelyekből még több ezer gépkocsi készülhetett volna, de a márkák politikai okokból úgy döntöttek, hogy ezt nem teszik meg.

Mi lesz a KIA és a Hyundai szervizzel és garanciával?

Az Orosz Autókereskedők Szövetségének (ROAD) vezetője, Vjacseszlav Zsigalov az Autonews.ru-nak elmondta, hogy a KIA és a Hyundai helyi importőrei támogatják a márkakereskedőket, és lehetőség szerint pótalkatrészekkel látják el őket a javításokhoz és a garanciális szervizhez. Ugyanakkor elismerte, hogy minél gyakrabban jelennek meg információk a médiában arról, hogy az autógyártók továbbra is támogatják az orosz autósokat, és fenntartják a jelenlétet Oroszországban, annál nehezebben hozzáférhetők az alkatrészellátás csatornái.

„A koreai márkák megpróbálják támogatni a kereskedőket, de minél több információ van erről, annál nehezebb a munka. Az autók szervizelése és javítása során a kereskedők mindent megtesznek. A kisebb javításokkal és karbantartásokkal, a fogyóeszközök és eredeti alkatrészek cseréjével nincs probléma: mindegyik raktáron van a kereskedőknél. De ha kérdések merülnek fel a garanciális javításokkal kapcsolatban, akkor egyeztetni kell a gyártóval, és ez most nem egyszerű” – közölte meg Zsigalov.

Elmondása szerint a legnehezebb a karosszériajavítás, valamint az főegységek javítása – korábban a gyártók egyszerűen előírták a cserét. Most, amikor egyre nehezebb és drágább az ilyen alkatrészek beszerzése, a helyreállítási javítások válnak elsődlegessé. Vagyis a kereskedők professzionális cégek segítségével javítják a sérült, eredeti elektronikai alkatrészeket, motorokat, sebességváltókat.

„Természetesen a párhuzamos import (az alkatrészek szürke csatornákon keresztül történő behozatala – a szerk.) is segít, de nehéz ezen keresztül gyorsan importálni az elektronikát. De általánosságban elmondható, hogy a KIA és a Hyundai szervizelése most nem különbözik más európai vagy japán márkákétól, amelyek elhagyták az orosz piacot” – jegyezte meg Zsigalov.

Két év múlva visszatér a Hyundai és a KIA?

A ROAD vezetője szerint Oroszország továbbra is az egyik legnagyobb európai piac az új autók értékesítésében, a Hyundainak és a KIA-nak pedig jó pozíciói voltak itt, amit természetesen megpróbálnak majd visszaszerezni, ha lehetőség adódik.

„A Hyundai és a KIA egy holding tagjai, amely hatalmas összegeket fektetett be Oroszországban, a Hyundai 2022 februárjában jelentősen bővítette üzemének kapacitását, a KIA-nak pedig nagy tervei voltak Kalinyingráddal” – jegyezte meg Zsigalov. „A Hyundai visszatérési lehetősége azonban két évre korlátozódik. Meg kell néznünk, hogy ki tudja majd kihasználni ezeket a kapacitásokat két éven át. Hiszen ez idő alatt egy új befektető számára egyszerűen nem térül meg a befektetés.”

Ugyanakkor a szakértő úgy véli, hogy a külföldi márkák legkorábban öt év múlva kezdenek visszatérni Oroszországba. Előrejelzése szerint azonban addigra a személygépkocsi-piac 90 százalékát a kínai gyártók foglalják majd el. A lehetséges visszatérők – köztük a Hyundai és a KIA – számára pedig rendkívül nehéz lesz visszaszerezni pozíciójukat.

„Átalakulnak a kereskedői hálózatok, mindenkinek lesz kínai márka a portfóliójában. Az ügyfelek minden szegmensben átváltanak a „kínaira”. Sőt, ezalatt az idő alatt Kína messze megy előre – technológiailag nagyon gyorsan fejlődnek az ottani márkák. Ezért rendkívül nehéz lesz bárkinek visszatérni, aki most elhagyja az orosz piacot” – mondta Zsigalov.

Azt azonban elismerte, hogy politikailag sok minden változhat. Emlékeztetett arra, hogy az orosz hatóságok elkezdték szigorúan szabályozni az orosz autópiacot azáltal, hogy támogatják az oroszországi gyártóhellyel rendelkező márkákat, és vámkorlátokat állítanak fel a többiekkel szemben.

Autóipar szakértők szerint eszközeinek eladásával a Hyundai középtávon nem tud önálló autógyártóként visszatérni Oroszországba. De ez nem csak a dél-koreaiakra vonatkozik. Ha a piaci trendek nem változnak, a jövőben mindenkinek nehéz lesz felvenni a versenyt a kínai gyártókkal.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia. ..
2024.04.28
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Helyszínelők. ..
2024.04.28
A berlini kormány célul tűzte maga elé, hogy az elektromos autók száma Németországban 2030-ig....
2024.04.28
A kis SUV a kompakt külső méreteket a lehető legnagyobb utastérrel és tisztán elektromos....
2024.04.28
A Városligetben rendezték a XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapot. ..
2024.04.28
Egy baleset áldozatainak élete és testi épsége perceken, sőt extrém esetben másodperceken múlhat.....
2024.04.28
A BMW Group Gyár Debrecen is csatlakozott idén a Lányok Napja kezdeményezéshez, melynek keretében....
2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..