eletromos autók

Ki vesz majd e-autót, ha nem lesz állami támogatás?

2022.05.10.

Az elektromos autók iránti keresletet elsősorban az állami ösztönzők hajtják, különösen igaz ez az Európai Unió országaiban és Kínában. Legutóbb Németország jelentett be komoly változásokat a támogatási programjában, míg Kína hamarosan fel is függeszti sajátját. 

Az Európai Unió országainak jelentős részében az elektromos autók magasabb árát valamilyen szinten ellensúlyozzák az állami ösztönző programok. Ezek lehetnek adókedvezmények, de a legtöbb esetben inkább konkrét összeget biztosít az állam a vásárlók számára.

Németországban, amely az EU legnagyobb piaca az autókat illetően, jelentős változás várható a támogatás rendszerében. A német gazdasági minisztérium a tervezettnél korábban szeretné megszüntetni a plug-in hibrid autók támogatását már az idei év végén, és 2023-tól harmadára csökkentené az elektromos járművek vásárlására járó összeget. A minisztérium javaslata szerint az elektromos autók támogatása jövőre 4,000 euróra csökken a mostani 6,000 euróról, 2024-ben és 2025-ben pedig 3,000 euróra csökken.

A német autóipar persze nem örül a bejelentésnek. A hibridek támogatásának korai megszüntetése „veszélyeztetné az elektromos mobilitás terjedését Németországban” – mondta Hildegard Mueller, a VDA autógyártó lobbijának vezetője. „A plug-in hibridek úttörőként szolgálnak az elektromos mobilitásra való átállásban.”

Mueller azt is kifogásolta, hogy a támogatások a járművek átadási dátumához vannak kötve, ami bizonytalanságot okoz a vásárlók végszámlájával kapcsolatban, mert gyakran hónapokat kell várniuk autójukra az ellátási lánc problémái miatt. Egyelőre a kormánykoalícióban sincs egyetértés, a FDP képviselői például szeretnék megtartani a hibridek támogatását.

Hogy az elektromos autók támogatásának csökkentése milyen hatással lesz a keresletre, egyelőre kérdéses. Idővel Európa többi, jelentős támogatást nyújtó országa is csökkentésbe kezd majd, így néhány éven belül kénytelenek leszünk az elektromos autók teljes árát kifizetni, ami sokakat eltántoríthat az ilyen modellektől.

Ugyanakkor a károsanyag-kibocsátási előírások miatt mindeközben a hagyományos, belső égésű motoros autók is drágulhatnak, ugyanis a gyártók számára ilyen szempontból jobban megéri az elektromos autók értékesítése. Kérdés, hogy ez jelenthet-e akkora összeget, ami ellensúlyozza a támogatások kiesésével járó drágulást.

A világ autóiparának szempontjából még jelentősebb hír, hogy Kína is jelentősen csökkenti idén az elektromos autók vásárlására adott támogatás összegét. Az ország pénzügyminisztériuma közleménye szerint Kína idén 30%-kal csökkenti az elektromos járművek támogatását, az év végéig pedig minden támogatást megszüntet.

A kedvező környezet és a kulcsfontosságú nyersanyagok elérhetősége hozzájárult ahhoz, hogy Kína a gyártás és az értékesítés tekintetében a világ vezető elektromos járműpiaca legyen. A másik oldalon azonban rengeteg új szereplővel és túlzott kapacitással hatott a piacra a támogatás. Becslések szerint Kínában több mint 500 elektromos járműgyártót tartanak nyilván. A támogatások nagy terhet jelentenek az államkincstárnak is, Kína több tízmilliárd dollárt költött már az elektromos autók terjedésére.

Amellett, hogy nyilván mérséklődik az elektromos járművek iránti kereslet, a támogatások megszűnése gondokat okozhat a rengeteg elektromos autókat gyártó, vagy inkább gyártani tervező startupnak, ami kihat befektetéseikre és finanszírozásukra is. Ha az állam nem költ óriási összegeket az elektromos autók terjedésére, az új, jelentős összegre értékelt, de konkrét teljesítményt nem nyújtó gyártók komoly bajban lehetnek.

A vezető márkák számára viszonylag egyszerűbb lehet a helyzet. A kiélezett piaci verseny miatt azonban jobb minőséggel, teljesítménnyel, biztonsággal és új funkciókkal kell igazolniuk az elektromos járművek árának növekedését.

A kínaiak tehát bíznak benne, hogy a keresletet nem fogja olyan mértékben csökkenteni a drágulás, hogy az veszélyeztetné céljukat, mely szerint 2025-ben az eladott autók 20 százaléka elektromos legyen.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.05.16
A Hyundai és a Motional közösen fejlesztik az IONIQ 5 alapú robottaxit, amelyet fejlett autonóm....
2022.05.16
Sopronból, Győrből, Budapestről, de számos más nagyvárosból és a környező országokból is érkeznek....
2022.05.16
A sorozatgyártást előkészítő utolsó finomhangolási fázisba lépett a BMW M GmbH első hálózatról....
2022.05.16
Bárki is nyeri meg a 7-Eleven nyereményautóját, mostantól nem lesz gondja arra, hogy hova tegye a....
2022.05.16
Az ABB Robotics bemutatja a világ első, robotfestésű, műalkotásnak minősülő “art car” autóját. ..
2022.05.16
A világ lakosságának több mint a fele jelenleg városi területeken él és ez az arány az emberiség....
2022.05.16
A Renault Rosszija részvényei Moszkva város, a Renaultnak az Avtovazban lévő részesedését pedig az....
2022.05.16
A tisztán elektromos hajtású Niro EV 460 kilométeres hatótávolságot kínál és a plug-in hybrid is....
2022.05.16
Megrongálták Nyíregyházán, a KRESZ-tanpályán kihelyezett közúti jelzőtáblákat – írta a police.hu. ..
2022.05.16
Két kategóriában is magyar győzelem született a motorcsónakosok Hydro GP világbajnoki sorozatának....