Lexus

Kétszer erősebb lehet a Lexus LBX sportváltozata, mint az öntöltő hibrid

2023.12.19.

A pletykák szerint a prémiumcrossover nagy teljesítményű csúcsverziójához egyenesen a Toyota GR Yarisból veszik majd kölcsön a motort.

Az eredetileg rali homologizációs alapnak készült, 2020-ban bemutatott, és hamarosan ráncfelvarráson áteső Toyota GR Yaris igényes összkerékhajtásának, jól hangolt futóművének, remek vezethetőségének és nem utolsósorban – a hasonló tudású hot hatch-ek között – elérhetőnek számító árának köszönhetően hamar népszerűvé vált azokon a szerencsés piacokon, ahol forgalmazzák. 1,6 literes, 261 lóerős turbómotorját kifejezetten neki fejlesztette a Toyota, de aztán 2022-ben – némileg áthangolva, 304 lóerős változatban – az Amerikában, Kelet-Ázsiában és Ausztráliában kapható GR Corollába is belekerült. A nemrég felröppent pletykák szerint azonban hamarosan egy harmadik típusba is beköltözhet a háromhengeres G16E-GTS kódnevű motor: a Lexus első kis kategóriás modelljének, a 4,19 méter hosszú LBX crossovernek a készülő sportváltozata kaphatja meg, amely állítólag már 2024. január 12-én bemutatkozik, a tuningautókra szakosodott Tokiói Autószalon sajtónapján.

A 2023-ban bemutatott LBX a Toyota Yaris Cross alapjaira épül, de a fejlesztése során a TNGA-B kisautóplatformot a Lexus magasabb követelményeihez igazították: a testvérmodellhez képest szélesebb lett a nyomtáv, mélyebbre került a súlypont, lerövidültek a túlnyúlások, merevebb lett a karosszéria és a kormánymű, és még az első futómű geometriáját is áttervezték a sportosabb vezethetőség érdekében, amit Tojoda Akió, a Toyota hobbiversenyző elnöke személyesen ellenőrzött. Emellett több zajszigetelést építettek be, aminek a tömegét alumínium motorháztetővel, műanyag kerékjárati ívekkel és küszöbidomokkal ellensúlyozták, így az 1,28 tonnát nyomó LBX nem nehezebb a Yaris Crossnál.

Jelenleg mindössze egyféle hajtáslánccal érhető el az LBX: az 1,5 literes, háromhengeres szívó benzinmotorra épülő öntöltő hibrid rendszer (M15A-FXE) szintén a Yaris Crossból származik, de jelentősen továbbfejlesztették, így 116 helyett 136 lóerőt képes leadni. Kiegyenlítőtengelyt és könnyített dugattyúkat kapott a belső égésű motor, hogy könnyebben és simábban pörögjön fel, a légzését pedig kiegyenesített szívónyílások és a lézerrel megmunkált szívószelepfészkek tették hatékonyabbá. Az öntöltő hibrid hajtás nagyobb energiasűrűségű, kétpólusú nikkel-fémhidrid akkumulátora szintén más, mint a Yaris Crossban.

Egy novemberi sajtóközleményben ígérte meg a Lexus, hogy 2024 januárjában bemutatja az LBX sportváltozatát is, viszont azt nem árulta el, hogy tanulmányautóról vagy sorozatgyártású modellről van-e szó. „A 2024 januárjában megrendezésre kerülő Tokiói Autószalonon bemutatjuk az LBX egy új verzióját, amelynek megvan a teljesítménye ahhoz, hogy rendkívül élvezetessé tegye a vezetést. Egy megerősített hajtáslánccal rendelkező sportváltozat kiállítását tervezzük” – áll a gyár által kiadott szövegben.

Bár a Lexus részleteket még nem árult el a csúcsváltozat hajtásláncáról, a mindig jól értesült japán Mag-X magazintól származó pletykák szerint a GR Yaris speciális, GRMN verziójának motorját kaphatja meg, amely 272 lóerőt, vagyis a normál LBX teljesítményének pontosan a kétszeresét adná le. Ezzel a motorral a 9,2 másodperces gyorsulási idő valószínűleg 6 másodperc alá csökkenne.

Azt is megszellőztették a lapban, hogy első alkalommal kaphat GR jelzést egy nem Toyota márkájú autó, mivel az erős LBX fejlesztését a Toyota sportrészlege, a Gazoo Racing végezte. Korábban a Lexus a sportmodelljeit „F” jelöléssel látta el, ami a Fuji Speedway-re utalt, mint a fejlesztés fő helyszíne.

Sőt, a Mag X azt is tudni véli, hogy az LBX csúcsváltozatát az újonnan kifejlesztett nyolcfokozatú automata mellett a GR Yarisból ismert hatfokozatú kézi váltóval is kínálják majd. Ezzel 2013, a második generációs IS kifutása óta ez lenne az első Lexus, amely három pedállal is készül.

Jó eséllyel a LBX sportváltozata a GR Yaris igényes, Torsen-differenciálművekkel rendelkező, változtatható nyomatékelosztású összkerékhajtását is megkaphatja, a kettős keresztlengőkaros hátsó futóművel egyetemben. Természetesen optikailag is feltuningolják majd a kocsit, és a futómű, valamint a fék tudását is a nagyobb teljesítményhez igazítják majd.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....
2024.05.01
A piacot kétszer meghaladó mértékben javult a japán gyártó értékesítési eredménye, januártól....
2024.05.01
Már tizenegy útvonalon jár a Bicibus a fővárosban. A bécsi gyerekek szüleik kíséretében iskolabusz....
2024.05.01
Vádat emeltek egy kecskeméti férfi ellen, aki gépjárművezető oktatóként és vizsgabiztosként dolgozó....
2024.04.30
- A Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) csaknem megtriplázza járatait, sűrűbben közlekednek a hajók....
2024.04.30
- A Bajáról Dombóvárra közlekedő személyvonat és egy személygépkocsi összeütközött kedden kora este....
2024.04.30
Egyre népesebb a holdmunkások járműparkja, pedig a feltételek kemények.  ..
2024.04.30
- Május elsején ismét elindulnak a Zselici csühögő erdei kisvasút Almamellék és Sasrét között....
2024.04.30
A BYD hírek szerint hibrid változatban is kínálni fogja az új pickupját, amellyel be akar törni a....