autótechnika
Inkább színes és érdekes, mint népes a kétmotoros autók krónikája. Igaz, olyan legendával indul, mint az Alfa Romeo, mely elsőként épített nevében is Bimotor gépet. A sztori pikantériája, hogy ez volt a Scuderia Ferrari első műve, méghozzá 1935-ben.
Az olaszok nemzeti ügynek tekintették a németek legyőzését, ami nagy kihívás volt, hiszen az Auto Union és Mercedes könnyű versenyautóit akkoriban kompresszoros motorok hajtották, méghozzá eredményesen.
Tankból is kettő
A Scuderia megépítette a kétmotoros Bimotorét: első lépcsőben az 1934-es Typo B motorblokkjának furatát növelték 68-ról 71 milliméterre, a lökethossz maradt 100 mm és nem változott a 7:1-es sűrítési arány sem.
Az egyik motort szokott helyére, az orrba építettek, a másikat a vezető mögé, a hátsó tengely fölé, emiatt a benzintankot át kellett helyezni: a két üzemanyagtároló az autó két oldalán kapott helyet. Így építik napjaink Forma 1-es autóit is.
Duplán erősebb?
A hosszában beépített soros 8 hengeres, dupla vezértengelyes, 3165 köbcentis, kompresszoros könnyűfém blokkos motor teljesítménye 270 lóerő volt 5400-as percenkénti fordulatnál.
A két motor nyomatékát a kéttárcsás száraz tengelykapcsolón és középre épített három fokozatú sebességváltón át a közös osztómű két ferde kardántengellyel továbbította a hátsó kerekekhez. Az ágaskodó paripát elsőként viselő Alfa Romeo Bimotore hossza 4,2 métere, szélessége 1,5 métere, tengelytávja 2,8 méter.
Rekorder darab
Tazio Nuvolari a kétmotoros erőgéppel 321,5 km/h sebességet ért el a lezárt Firenze-Mare autópályán, majd 364 km/h sebességrekordot is felállítottak egy kilométeres távon.
Összesen két Bimotore készült, az egyik megsemmisült. Az Arese-i Museo Storico Alfa Romeo kollekcióban látható darab egy újragyártott, a másik és majdnem teljesen eredeti egy angol gyűjtő tulajdonában van, ő időnként meghajtja a Goodwood-i Sebességfesztiválon.
Nem jött be
A két Bimotore első versenyén Tazio Nuvolari és Louis Chiron negyedik és ötödik helyezést ért el Tripoliban. Néhány héttel később a berlini Avus pályán a francia pilóta második lett az Alfával, a Mercedesszel versenyző Luigi Fagioli mögött, miközben megelőzte az Auto Uniont vezető Achille Varzit.
Tartósan az Alfa nem tudta megverni a német kocsikat, mert hiába volt a 150-200 lóerőnyi többlete, a szárazon 1030 kg tömegű Bimotore zabálta a benzint és az abroncsokat, ezért a márka hamarosan 8 és 12 hengeres motorral építette autóit.
Sivatagi CV
Expedíciós célokra építette a Citroën 1954-ben a 2CV Sahara modellt, melyet két léghűtéses boxermotor hajtott. A korai változat még a 375 köbcentiseket, az 1960-os már 425 köbcentiseket kapott. Normál üzemmódban az alapváltozathoz hasonlóan csak az orrmotor hajtotta a kormányzott első kereket, míg szükség esetén, nehéz terepen a farmotor a hátsókat hajtotta, így 4x-4-esként működött a Kacsa, mely 2x24 lóerőnyi teljesítményével 105 km/órás tempóra volt képes.
Eredeti helyéről a benzintank az első ülés alá, a pótkerék az első motorháztetőre került.
A Sahara kétszer annyiba került, mint az alapváltozat, emiatt 1966-ig mindössze 693 darabot gyártottak belőle. A megmaradt alkatrészekből 1970-ben összeraktak egy múzeumi példányt.
2005-ben egy átalakított 2CV Bi-Bip Kacsával a Cyrill Ribas-George Marques páros teljesítette a Párizs-Dakar versenyt, szerelőjük, Christian Roux bukócsövet, elektromos ventilátoros olajhűtőket és tűzoltórendszert épített a Kacsába.
Követők
Később is akadtak megszállottak: 1959-ben egy Saab 93- orrába építettek kettő háromhengeres 750 köbcentis autót: a 1,5 literesre növelt Monster teljesítménye 100 lóerőre nőtt, orrának túlsúlyosságát műanyag motorháztetővel próbálták csökkenteni, de az autó így is instabil volt és nem váltotta be a reményeket, mert hetven fölött veszélyesen imbolygott.
Gyári kísérletként készült két darab kétmotoros Mini Moke, dupla dízeles Peugeot Hoggar tanulmánymodell, két V8-assal szerelt Jeep Hurricane és dupla erőforrású MTM Audi TT.
Izgalmas gyári termék volt 1998-ban a Mika Hakkinennek és David Coulthardtnak spécizett Mercedes A, mely 250 lóerős twin motorjával 5,7 másodperc alatt gyorsult százra.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!