Lexus
A balesetek és torlódások egyik leggyakoribb oka, hogy az autósok nincsenek tisztában azzal, milyen akadályok, forgalmi helyzetek, útviszonyok várnak rájuk útvonalukon. A modern gépkocsik vezetőtámogató rendszerei ugyan kiterjesztették az emberi érzékszervek képességeit, de még ezek sem képesek átlátni a házfalakon, észlelni a bukkanó mögött veszteglő, műszaki hibás teherautót, vagy arra figyelmeztetni a sofőrt, hogy a következő utcasarkon egy gyalogos készül átkelni az úton.
A Lexus Australia és Queensland állam kormánya által most útjára indított, kétéves kísérleti projekt pontosan az ilyen, rejtett veszélyhelyzetek észlelését célozza a járművek és környezetük közötti (vehicle-to-infrastructure, V2X) kommunikáció megvalósításával. A Lexus két darab, fejlett érzékelőkkel és vezeték nélküli adatátviteli berendezésekkel felszerelt RX 450h F Sport szabadidőjárművet biztosít a kísérlethez. A kooperatív intelligens közlekedési rendszerek (C-ITS) tagjai rövid távú rádiókommunikáció segítségével tájékoztatják egymást pillanatnyi állapotukról; a járművek egymással és a közlekedési infrastruktúra elemeivel (például jelzőlámpákkal) egyaránt képesek információt cserélni.
A kísérletben részt vevő Lexus RX 450 F Sport gépkocsik képesek észlelni, ha a közelükben vészfékezést hajt végre egy velük összekapcsolt jármű, vagy ha sebességkülönbség miatt fennáll a veszély, hogy ütköznek az előttük haladó járművel – ez utóbbi funkciót jelenleg kamera és radar alapú rendszerek látják el, a kétirányú kommunikáció révén azonban a gépkocsik jóval hamarabb észlelhetik a kritikus helyzetet. A közlekedési lámpától kapott jelek alapján az autó ki tudja számítani, hogy átérünk-e még a zöld jelzésen; ha nem, időben figyelmezteti a vezetőt, hogy lassítson. Ugyanígy értesítést kap a Lexus, ha egy gyalogosátkelőnél megnyomták a zöld jelzést kérő gombot, így a vezető már azelőtt felkészülhet a gyalogosokra, hogy azok lelépnének az útra.
A technológia országúton és autópályán is jó szolgálatot tehet: az autók a biztonsági rendszereiktől kapott információk alapján automatikusan figyelmeztethetik egymást az úton lévő akadályokra, tócsákra, olajfoltokra vagy éppen egy friss balesetre. A rendszerbe kapcsolt autópálya-felügyeleti berendezések a torlódásokat észlelve idejekorán figyelmeztethetik a közlekedőket a lelassult forgalomra. A V2X technológia a sebességhatárok észlelését is új szintre emelheti. Ha rádiójelek tájékoztatják az autókat az aktuális korlátozásról, azzal rugalmasabban és pontosabban kezelhetők a sűrűn váltakozó vagy átmeneti megszorítások – útépítésnél például szelektíven állíthatók be a határok, attól függően, hogy folyik-e éppen munkavégzés vagy sem.