kei autók

Kei carokat Európába!

2024.03.20.

A japán kisautókra lehetne nagy kereslet az öreg kontinensen, méretük miatt remekül elférnének a szűk utcákban és a fenntartásuk sem költséges.

Minden autópiacnak megvan a sajátos arculata, mivel a geológiai, infrastrukturális, vagy éppen poltikai tényezők bizonyos autóformákat és szegmenseket helyeztek előtérbe, az utóbbi években viszont ezek a piaci arcok egyre inkább egymásba folynak. Ennek egyik fő mutatója az SUV-őrület, ami az amerikai kontinensen indult útjára, de ma már Európában, a Távol-Keleten vagy éppen Észak-Afrikában ugyanúgy jelen van. Európa urbánus felépítése miatt a kisebb, olcsóbban fenntartható és környezettudatos autókat preferálta, mégis, az utcán járva nagyobbnál nagyobb járműveket látok, amelyek sokszor alig férnek el a budapesti utcák szűk parkolóiban. Lehet mondani, hogy ez nem probléma, hiszen nagyobb autó nagyobb biztonságot is jelent, de azt gondolom, a problémát meg lehet ragadni a másik oldalról is.

Kisebb autók is lehetnek biztonságosak, ha mindenki kisebb autót vezet.

Japán és Kína is tele van nagyobbnál nagyobb városokkal, hihetetlen mennyiségű autóval és emberrel és igen szűkös terekkel és parkolási lehetőségekkel, mégis valahogyan más képet látok magam előtt egy tokiói utcára gondolva, mint egy budapestire. Nem, elsősorban nem az építészet tekintetében, hanem abban, hogy egy akkora városban mégis hogyan férnek el az emberek. Japánban hatalmas népszerűségnek örvendnek a kei carok, azaz azok a kicsi autók, amelyek leginkább egy kockára hasonlítanak és egy laikus számára megtestesítik a japán sztereotípiát, hiszen kis helyre zsúfolnak be minél több anyagot.

Mégis, ezek az autók úgy tűnik, nagyon jól működnek. Miért? Mert ellátják a feladatukat a dugókkal telített belvárosban, könnyű parkolni és lavírozni velük, sőt, most már a legtöbb elektromos is, így nem pöfékelnek végtelen mennyiségű gázt a levegőbe. Európában már többször felvetült, hogy miért nem adoptáljuk a Távol-Keleten annyira elterjedt autókszegmenst, hiszen a mi városainkban is elférnének ezek az ultramini autók.

A kei car Japánban nagyon népszerű, a Toyota, a Honda és a Nissan is gyárt különböző modelleket. (Forrás: Toyota)

Persze, van kisautó és miniautó szegmensünk, de a kei car még a Renault 5, a Fiat 500 alatt van. Ha már Renault, a francia gyártó vezérigazgatója, Luca de Meo tavaly decemberben kezdte el sürgetni az európai autómárkákat, hogy alakítsanak ki közösen egy, a japán kei car-szegmenshez hasonló kategóriát az európai piacon. A kei car megnevezés egyébként azokra a járművekre vonatkozik, amelyek legfeljebb 3,4 méter hosszúak és 1,48 méter szélesek, motorjuk pedig nem haladja meg a 660 köbcentit. A Fiat 500 3,6 méter hosszú és 1,7 méter széles, így éppen kívül esik a szegmenshatárokon, a Renault 5 hasonló méretekkel rendelkezik.

Az ötlet tehát nem légből kapott és az időzítés sem lehetne jobb, mivel a szegmens egyre jobban tör előre Japánban. A Nissanról nemrégiben derült ki, hogy talán házon belül fogja gyártani Nissan Sakura nevű modelljét, amelyet korábban az NMKV gyártott, azaz a Nissan és a Mitsubishi közös vállalata, az eK nevű Mitsubishi modellel együtt. Bár a Nissan nem erősítette meg, hogy elválna partnerétől, az, hogy ilyesmi felmerült, mutatja a kei carok sikerét, hiszen a Nissan nagy kockázatot vállal azzal, ha saját gyárában készíti ezt a modellt, amely egyetlen piacon kapható.

A Sakura a Nissan és a Mitsubishi közös projektje az eK modellel együtt. (Forrás: Nissan)

Persze a számok magukért beszélnek: a Sakura 2023-ban Japán legnépszerűbb elektromos autója volt, 42 százalékkal az összes eladott EV között. 2022 közepe óta, amikor bemutatták, 64 ezer modellt adtak el belőle. Ez a szám hatalmas a Nissan számára, mivel a japán gyártó saját hazájában igencsak lemaradt az elektromos autó piacon a Tesla és a BYD mögött, a Sakura viszont reménysugarat adhat egy visszatérésre.

A Nissan arra számít, hogy a kei carok egyre népszerűbbek lesznek, főleg áruknak és méretüknek köszönhetően. Azzal, hogy a Mitsubishi gyárából a sajátjukba vinnék az elektromos autó gyártását, a Nissan hosszú távon rengeteget spórolhat. Az NMKV egyik szóvivője azt nyilatkozta a hírrel kapcsolatban, hogy a kei autó fejlesztése egyelőre 50-50 százalékban folyik a két gyártó között.

A Sakura tavaly az egyik legnépszerűbb EV volt Japánban. (Forrás: Nissan)

A tervezett új helyszín a Nissan kyushui gyára lenne, amelynek jelenlegi kapacitása 500 ezer jármű évente. Idén ennek a 80 százalékát szeretné kihasználni a gyártó, ami jelzi, hogy lenne hely a Sakurának. Ha a kei car egyre népszerűbb Japánban, miért ne terjeszkedhetne más földrészekre is? Ha a Nissan tényleg bevállalja, hogy saját telepén gyártja a modellt, az hatalmas jelzésértékkel bírna a riválisok számára is, hiszen a szegmens Japánon kívül eddig nem sokakat izgatott. Ki tudja, 2028-ra Európába is betörhetnek az elektromos kei carok.

Nyitókép forrása: Nissan

Forrás: 
Reuters

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....
2024.04.27
Mercedes-Benz minden mennyiségben. Gyönyörűen felújított, karbantartott, retró Mercedeseket....
2024.04.27
A Toyota a Pekingi Autószalonon mutatta be a két új elektromos szabadidő-autóját, amelyekből tavaly....
2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..